Om din häst förstör ett släp? Eller två.

Ang expertens arbete då är det inte orimligt gör hästägaren att anse att tjänsten inte är utgörd enligt överenskommelse - och därmed "reklamera", dvs inte betala. Om experten sagt att hon/han inte garanterar några framsteg så är det dock bara att betala det som är avtalat. Är man en expert och håller på med detta seriöst då har man som sagt skriftliga villkir för hästägaren att godkänna innan tjänsten utdelas. Där bör man ha med en sån sak.

Men alltså va ?
Menar du på fullt allvar att det vore rimligt att en lastnings”expert” ( vad nu den lustiga titeln avser) , kommer med garanti på resultat när nån anlitar den? Utifrån en levande häst ? Eller vad avser du med det du skriver ?
 
Men hur kom hästen från försäljaren till familjen som köpte? Kördes den dit av försäljaren?Kunde hästen åka i det släpet?
Den frågan ställde jag också, men som jag förstod så var det både en hel del våld och slutligen nån typ av sedering som gjorde att den kunde levereras.
 
Men alltså va ?
Menar du på fullt allvar att det vore rimligt att en lastnings”expert” ( vad nu den lustiga titeln avser) , kommer med garanti på resultat när nån anlitar den? Utifrån en levande häst ? Eller vad avser du med det du skriver ?
Inte om man är seriös men med tanke på utgången och hur "experten" hanterar det faktum att det blev dkador på transporten utgår jag från att det inte är en seriös person - och då vet man inte vad som sagts.
 
Lånar man något så lämnar man förstås tillbaka det i (minst) lika gott skick som det var när man hämtade det.Så givetvis bör de stå för reparationskostnaderna för stallkompisens släp.

"Experten" borde ha vetat bättre än att pusha hästen så den blev så stressad att den skadade transporten, så där tycker jag att hen får stå för reparationskostnader själv.

Hästägarna kunde valt att avbryta innan hästen blev så stressad att den skadade sig själv, så även om jag förstår att de är sura på "experten" så får de stå för veterinärkostnader själva. Deras häst, deras ansvar.

"Experten" misslyckades med lastträningen, men lade ju ändå ner x antal timmar på själva jobbet, så om det var timpeng avtalat tycker jag att hästägaren bör betala den timpengen, man kan ju som sagt aldrig ge några garantier när det gäller levande djur.

Men jag vet faktiskt om en tränare som ger "garanti" när det gäller lastträning; om man inte själv kan lasta sin häst lugnt och säkert, utan problem, efter tre träningstillfällen, så behöver man inte betala för träningarna.
 
Självklart ska hästägaren betala för den första transporten!

När det gäller tjänsten som köptes i det andra fallet är jag mer tveksam. Vad var avtalat från början? Skrevs det något avtal? Varför var det viktigt att ha just den transporten?
Hur gick lastträningen till?
Det låter som att lastträningen vart helt fel från början och att sk experten gick alldeles för fort/fel fram och göra så med en häst med det i bagaget är dömt att misslyckas.
 
I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip aldrig åkt transport, den är 12 år gammal.
Ägarna började då att öva lastning, en snäll stallkompis lånar ut sitt släp, då familjen inte har ett eget. Hästen kör med modellen, gå in, kasta sig ut och sen bli mega upprörd, mycket stå på bakbenen och fara runt. Han har bland annat släpat hussen runt på stallbacken. Kaos helt enkelt.
Vi ett tillfälle kommer hästen in i transporten och nu är pappan snabb på med bommen och hästen kastar sig bakåt och får panik när den inte kommer längre. Den möblerar om hela transporten och lyckas krypa under bakbommen. Skickligt då det inte är nån liten häst. Bakbommen är böjd och transporten har tydliga sparkmärken på väggarna.
Nu tillkallas en expert. Experten kommer dit några dagar senare och har med sig ett eget släp med urlastning fram och en lång bakbom och ingen mellanvägg. På nåt vänster så lyckas hästen sparka sönder den här transporten också. Experten debiterar timtaxa inklusive moms. Experten ber att få återkomma när hen fått skadorna lagade, då vill experten ha betalt för skadorna på sitt släp. Vid experthjälpstillfället så skadas även hästen så den lyckas halka under luckan och skrapa upp ett fult sår på ett bakben som sen har svullnat. Trots expert och anpassat släp, så gick hästen inte att lasta.

Nu har det blivit lagom med krig i stallet. Hästägaren vill inte betala experten en krona mer än timpengen, då experten för det första inte lyckade med uppgiften, samt att hästägaren anser att som företagare får man ta en risk. Dessutom blev ju hästen skadad.
Då det gäller "snäll stallkompis" släp har hästägaren "lovat att fixa släpet själv". Eftersom hästägaren har en kompis "som kan sånt".
Hur skulle du resonera om det var din häst som skadat två släp med olika ägare på det här sättet.
Tycker du att det är nån skillnad för experten som har hästhantering som yrke, mot för "snäll stallkompis"?
Som släp-ägare har jag stått på andra sidan... vid två tillfällen har släpet förstörts när jag lånat ut det. Sista gången var till en nära vän, och skadorna på släpet blev stora. Nytt släp som tappat mkt. Värde på grund av dessa. Jag bet i det sura äpplet och fixade lagning som min kompis betalade (dock med spackel i taket, och skeva fönstergaller kvar i mitt nya släp). Jag har aldrig lånat ut mitt släp efter detta, och kommer aldrig göra det igen. Det är skitdyrt att köpa och ha en trailer. Så i mitt fall använder jag bara den till mig själv och mina hästar. Förstår faktiskt varför det är så dyrt att hyra.
 
Som släp-ägare har jag stått på andra sidan... vid två tillfällen har släpet förstörts när jag lånat ut det. Sista gången var till en nära vän, och skadorna på släpet blev stora. Nytt släp som tappat mkt. Värde på grund av dessa. Jag bet i det sura äpplet och fixade lagning som min kompis betalade (dock med spackel i taket, och skeva fönstergaller kvar i mitt nya släp). Jag har aldrig lånat ut mitt släp efter detta, och kommer aldrig göra det igen. Det är skitdyrt att köpa och ha en trailer. Så i mitt fall använder jag bara den till mig själv och mina hästar. Förstår faktiskt varför det är så dyrt att hyra.
Anser du att hästägaren skall bekosta lagning av "expertens" släp?
 
Som släp-ägare har jag stått på andra sidan... vid två tillfällen har släpet förstörts när jag lånat ut det. Sista gången var till en nära vän, och skadorna på släpet blev stora. Nytt släp som tappat mkt. Värde på grund av dessa. Jag bet i det sura äpplet och fixade lagning som min kompis betalade (dock med spackel i taket, och skeva fönstergaller kvar i mitt nya släp). Jag har aldrig lånat ut mitt släp efter detta, och kommer aldrig göra det igen. Det är skitdyrt att köpa och ha en trailer. Så i mitt fall använder jag bara den till mig själv och mina hästar. Förstår faktiskt varför det är så dyrt att hyra.
Dyrt? Jag tycker det är billigt
 
Jag hade ersatt stallkompisen för släpet. Experten hade jag betalat timpenning men inte skador på dennes släp.

Jag hade förövrigt aldrig vågat låna någon annans släp till lastträning.
Och inte heller lånat ut min transport i annat än nödfall (sjuk/skadad häst till veterinären) då det kan bli en herrans massa liv om något skulle hända.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 680
Senast: Buck
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 169
Senast: Lala
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 811
Senast: Görel
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp