Om din partner skulle säga fel namn

emma-vsm

Trådstartare
Hur skulle du känna/reagera om din partner sa fel namn till dig, och istället sa sitt ex namn?
Rycker du på axlarna eller blir det en sak som besvärar dig?
Spelar det någon roll i vilken situation det skulle hända? Om det hände flera gånger?

Hit me!
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag skulle rycka på axlarna, tror jag i alla fall. Jag har själv ett helsike med namn ibland och kan utan problem kalla en vän en annan väns namn, som inte ens är likt, så jag lägger ingen värdering i sånt. Handlar det enbart om fel namn skulle jag alltsåmed största sannolikhet inte bry mig det minsta, är väl skillnad om det skulle komma i kombination med annat.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Mitt problem är mest att mitt ex säger mitt namn istället för sin flickväns :D.

Men nej, jag skulle inte bry mig det minsta om min pojkvän sa sitt ex namn. Det har säkert skett både en och två gånger, har nog bara skrattat åt det ;).

Off topic: Min mamma har flera gånger kallat mig för någon av hundarnas namn, jag tog inte illa upp :p.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Hade inte brytt mig ett skvatt om det hände någon enstaka gång. Jag råkade tilltala mitt ex "mamma" vid något tillfälle (dvs. inte i någon dryg "ja mamma"-mening), så vad fan.

Hade väl möjligen inte varit så glad om det skedde vid sex, men å andra sidan är jag allergisk mot att höra även mitt eget namn då.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Min partner har sagt fel namn några gånger (hans ex har ganska likt namn) och jag försöker rycka på axlarna men jag har ganska låg självkänsla så lite sticker det i hjärtat och jag funderar över om de har någon undermedveten mening.

Jag litar dock på honom när han säger att det inte alls har någon innebörd på det sättet, men trots det kan jag inte bara skratta åt det och skaka av mig direkt (så är jag väl iofs med det mesta, känslorna sitter kvar länge oftast, inte alltid så bra).

Det är väl inte så konstigt att säga fel namn kanske.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag ryckte på axlarna. Sånt händer, knappast av illvilja.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

O herregud vad många gånger jag kallade min nuvarande man för mitt ex namn i början. Eller ganska länge om jag ska vara ärlig. :o Det var liksom det namnet som satt av gammal vana i dom vardagliga situationerna. Hade ingen som helst innebörd för exet ville jag definitivt inte ha tillbaka. Min man kallade mig å andra sidan för sin systers namn. Tror inte han ville ha henne heller. :p

Jag är fortfarande usel på namn - rabblar ofta upp hela familjen inklusive hunden innan jag hamnar rätt och det var inte så längesedan jag stod på trappen och ropade på mig själv istället för hunden. :crazy:

Inte bara namn förresten... Häromdagen ropade min man "Heeej dååå!" när han gick ut genom dörren. "Ett tuseeen!" ropade jag glatt tillbaka i samma ton. Det var antalet pixlar jag satt och minskade ner en bild till just då. :D
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag skulle inte bry mig. Själv säger jag fel namn åt allt och alla (dotter, hästar, katter, hundar, kollegor och intagna) :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

:laugh

Jag har själv aldrig sagt fel namn till någon partner, vad jag kan minnas. Så jag har lite svårt att relatera. Men som ni säger, det är säkert lätt hänt om man är lite disträ/flummig/tankspridd/whatever.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag kan behöva rabbla både barnens och hundarnas namn innan det blir rätt...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag hade faktiskt reagerat, av den enkla anledningen att vi har varit ihop i tre år och han har inte kallat mig fel namn en ända gång hittills.
Om vi däremot hade varit i början av förhållandet hade jag inte brytt mig.

Har varit många gånger jag har funderat på vad han egentligen heter dock.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Det har inte hänt mig men jag tror inte jag skulle reagera på det.
Min pappa är hopplös med namn och jag lär ska ha trott som liten att mitt namn var JensMårtenLena och att mamma bara kallade mig Lena som smeknamn.
(Jens och Mårten är mina bröder)
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag tror att det beror på hur tankspridd min partner är i övrigt och i vilken situation det sker. Vad jag kan minnas har det nog inte hänt hittills, men jag tror inte att det omedelbart hade varit ett totalt icke-problem för mig.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag tror faktiskt inte att jag hade brytt mig speciellt mycket, trots att jag är en sån där person som ytterst sällan säger fel namn själv. Däremot verkar alla andra ha väldiga problem med mitt namn, och jag får oftast heta min systers eller min mosters namn, eller annat valfritt namn som inte ens låter som mitt eget. Det värsta var när jag blev kallad för Anders. Ja, jag är tjej. :p
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Ingen i min partners familj säger någonsin rätt namn till någon. Att bli kallad för något av exens namn, eller varför inte hans mammas hunds namn eller kanske något av våra numera döda marsvins namn - sådant vänjer man sig vid.

Skulle jag bli upprörd av sånt skulle vi vara i konstant kris.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag sade fel namn till mitt ex ett par gånger, han hade svårt att hantera det.
Jag bryr mig inte, tycker snarare det är ganska festligt.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Jag kan inte riktigt känna att det är festligt och kul (för så känns det bara inte för mig) men jag ska verkligen försöka att inte analysera sönder, utan helt enkelt tänka att det inte är nåt konstigt. Vi har inte varit tillsammans sålänge, 9 mån, och det är inte i intima situationer utan andra vardagliga situationer.

Jag är som sagt ganska osäker och det är nog därför jag inte tar det med en klackspark.
 
Sv: Om din partner skulle säga fel namn

Det har hänt mig med ett ex jag hade, jag och hans ex hade ganska lika namn. Det hände flera gånger och hans pappa sade också fel namn rätt ofta i början. Det störde mig rätt mycket eftersom mitt ex fortfarande verkade bry sig om henne en del då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
706
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 719
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp