Om genus, hjälp!

rosenknopp

Trådstartare
Sitter med en text och en skoluppgift som jag inte förstår mig på. Hoppas att buke kan hjälpa mig på rätt spår!
Jag ska analysera ett litterärt verk genom att beskriva hur genus interagerar med klass, rasifiering och etnicitet.
Jag har tittat på föreläsningarna men får inte grepp om det. Läraren har inte svarat på en vecka och jag börjar få lite småpanik.
Jag förstår inte riktigt vad det är jag ska skriva. Kan inte komma på några bra exempel på exempelvis hur genus interagerar med klass!?
Har funderat på exempelvis Sex and the city. Hur interagerar genus/det sociala könet med klass där? Är det så att de "kvinnligaste" kvinnorna tenderar att tillhöra en lägre klass? Känns som att jag är fel ute här...

Någon som kan ge mig några exempel på HUR genus kan interagera/samspela med klass, etnicitet eller rasifiering?

/snart panikattack
 
Har du ingen litteratur som hjälper dig? T ex artiklar med litteraturanalyser med fokus på intersektionaliter som du kan kika på och se hur författaren har gjort? Sök på det annars! Hitta och skumma igenom några analyser så får du nog bra inspiration.
 
Har du ingen litteratur som hjälper dig? T ex artiklar med litteraturanalyser med fokus på intersektionaliter som du kan kika på och se hur författaren har gjort? Sök på det annars! Hitta och skumma igenom några analyser så får du nog bra inspiration.

Tack för tips! Jag har litteratur att tillgå men jag förstår mig inte på just detta avsnitt. Hade jag bara fått ett exempel från litteratur eller från kursansvarig (som inte svarat på mitt mejl ännu) så hade jag känt att jag var på rätt spår. Ska fortsätta imorgon och försöka få ihop något men det känns just nu väldigt svårt. Fick U på uppgiften jag lämnade in först och sista kompletteringsdatum för denna är imorgon :/. Ber till gudarna att jag får svar från aktuell lärare tidigt imorgon! Vet inte ens hur jag ska börja på uppgiften då jag tydligen förstått den helt fel första gången.
 
Sex and the city är väl inte riktigt ett litterärt verk? Eller syftar uppgiften helt enkelt på valfri skönlitteratur?

Men iom att du ska lämna in imorgon så bör det ju vara något du redan läst/kan snabbläsa. Så steg 1 är ju att välja en vettig bok som du redan har läst nån gång. Steg 2 är att analysera på vilket/vilka sätt karaktärerna gynnas eller missgynnas av sitt kön/klass/etnicitet, enskilt eller i samverkan.

Jag har inte själv pluggat genusvetenskap men i brist på sömn googlade jag lite och hittade detta koncept, som jag antar är vad din uppgift handlar om?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intersektionalitet

Dvs en teori om att könsdiskriminering ofta överlappar/interagerar med andra typer av diskriminering.
 
Exempelvis, vem tror du blir utsatt för mest diskriminering?

En kvinna av icke-svensk etnicitet jmf med en kvinna med svensk etnicitet.

appropå Sex & the City: en rik överklasskvinna jmf med en fattig arbetarklasskvinna.

En transsexuell från arbetarklass vs medelklass vs överklass?

Etc...
 
Tack så jättemycket för svar! Ja det är en valfri bok/film jag ska välja. Valde Sagan om ringen först, vilket var mindre lyckat ;).
Jag ska lämna på dagis strax och sedan sätta igång med full fart!

Första gången någonsin jag fått U på universitetet, har läst i 3,5 år... Känner mig korkad som verkligen inte fattar!
 
Tack så jättemycket för svar! Ja det är en valfri bok/film jag ska välja. Valde Sagan om ringen först, vilket var mindre lyckat ;).
Jag ska lämna på dagis strax och sedan sätta igång med full fart!

Första gången någonsin jag fått U på universitetet, har läst i 3,5 år... Känner mig korkad som verkligen inte fattar!

Fast den kan också funka, lite lite kvinnor att använda som exempel bara (ex Arwens kamp för att få göra sitt eget val i kärlek trots att hon är kvinna, adlig och alv).
 
Tack så jättemycket för svar! Ja det är en valfri bok/film jag ska välja. Valde Sagan om ringen först, vilket var mindre lyckat ;).
Jag ska lämna på dagis strax och sedan sätta igång med full fart!

Första gången någonsin jag fått U på universitetet, har läst i 3,5 år... Känner mig korkad som verkligen inte fattar!

Jag antar att du läser litteraturvetenskap? Ta någon skönlitterär bok ni haft som kurslitteratur och analysera den - inte i första hand populärkultur som sex and the city eller sagan om ringen. Kön, klass och etnicitet är ju olika sorters statusordningar. Det jag skulle göra är helt enkelt att ta någon bok där både kön och någon annan ordning är representerad, och sen helt enkelt analysera hur de olika statusordningarna skär varandra. T ex, om någon är vit och kvinna, hur förhåller sig deras position till någon som är svart och man, eller en svart kvinna? Högutbildad kvinna vs lågutbildad man, etc. Fröken Julie kunde ju vara ett tydligt exempel, t ex.

Vad har ni läst för skönlitteratur i kursen, kan något där vara användbart? Eller, om kursen inte är i litteraturvetenskap, vad har du läst för böcker på sistone?
 
Ja det är en valfri bok/film jag ska välja.
Din deadline har nog redan varit men ändå.

Jag tycker absolut att du kan ta sex and the city. Den är ganska lätt eftersom kön och klass är centrala bitar, skulle jag säga.

Intersektionella maktanalyser handlar inte om "vem är mest diskriminerad?". Tänk istället på hur olika sociala kategorier får olika uttryck eller form när de samverkar med varandra. T ex hur görs/framställs vit kvinnlighet i sex and the city, och hur framställs rasifierad kvinnlighet? Hur "skrivs" olika klasser fram i olika manligheter i verket? (Jag tänker på killarna de dejtar.) Hur förhåller sig t ex huvudpersonerna till olika typer av manlighet? Vad vill de ha, vad är åtråvärt, och vad framställs som negativt?

Feminstiska analyser av sex and the city har garanterat gjorts så kika lite på vad andra har tittat på.
 
Tack så mycket för alla svar! Jag har varit inne och läst under dagen men inte hunnit svara då jag haft världens tidspress! Jag tror att jag har fått till uppgiften nu. Era inlägg har hjälpt mig massor då jag fick en bild av det hela och därefter kunnat gå till litteraturen och förstå vad som menas med det som skrivits :). Jag valde i morse att skriva om filmen Stekta gröna tomater. Tror jag fick med klasstillhörighet, etnicitet och rasifiering i samspel med genus.

@Squie tack för den kommentaren :). Jag kände mig dum och ensam om att inte förstå uppgiften. Känns lite bättre i hjärtat att veta att det faktiskt finns andra som inte förstår en uppgift direkt rakt av :)

Kram på er och tack för er hjälp!
 
Sitter med en text och en skoluppgift som jag inte förstår mig på. Hoppas att buke kan hjälpa mig på rätt spår!
Jag ska analysera ett litterärt verk genom att beskriva hur genus interagerar med klass, rasifiering och etnicitet.
Jag har tittat på föreläsningarna men får inte grepp om det. Läraren har inte svarat på en vecka och jag börjar få lite småpanik.
Jag förstår inte riktigt vad det är jag ska skriva. Kan inte komma på några bra exempel på exempelvis hur genus interagerar med klass!?
Har funderat på exempelvis Sex and the city. Hur interagerar genus/det sociala könet med klass där? Är det så att de "kvinnligaste" kvinnorna tenderar att tillhöra en lägre klass? Känns som att jag är fel ute här...

Någon som kan ge mig några exempel på HUR genus kan interagera/samspela med klass, etnicitet eller rasifiering?

/snart panikattack

Ett dockhus, Den allvarsamma leken, Det går an.

De hemligas ö (Das Kaptial i barnbok)

Rapport från en skurkhink, Snälla kuratorn.

Ett öga röd, Jag kallar mina bröder

Högt bland saarijärvis moar, upp trälar, sönder av ett folk (okänd soldat)

Andarnas hus...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp