Öm i hovarna

jis

Trådstartare
Jag har ägt min häst i bara ett par veckor.
Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år.
Innan dess gick han barfota hela sitt liv (är 13 år gammal) och det gick bra om han bara hade boots när han reds.
De snodde honom för att de tyckte det var jobbigt att hålla på med bootsen varje gång man skulle rida.

Problemet nu är att han tappade sina skor innan helgen och jag hade ut hovslagare.
Hovarna hade trasats sönder när skorna ramlade så det fanns ingenstans att fästa nya skor.
Hovslagaren tyckte att vi skulle ha honom barfota och att det bör fungera eftersom han gått barfota tidigare.

Men han är så himla öm.
I hagen ömmar han inte alls (gräs och mjukt underlag), men jag måste gå över en grusväg för att komma till stallet och där ömmar han jättemycket.
Jag har provat att rida och gå med honom med boots och det går bra.

Men tror ni att han blir mindre öm med tiden?
Eller hur ska jag göra?
Hovis tror att det dröjer ett par veckor minst innan det går att sko honom.
 
Hästen ska inte ömma. Antingen har man boots på eller så plastar man och slår på skor. I min värld finns det inte att hästen ska gå och ömma några veckor. Man lösee det så hästen slipper ha ont. För det är smärta man orsakar hästen. Ömma i hovarna låter så oförargligt.. men det är smärta och det ska vi skydda våra djur från. Det är våran skyldighet. :)
 
Ja det anser jag också. Men enligt hovslagaren finns inget att slå i nya skor i förrän hovväggen har växt ut igen.
 
Ja det anser jag också. Men enligt hovslagaren finns inget att slå i nya skor i förrän hovväggen har växt ut igen.
Om inte hovis kan limma på skor så får du nog räkna med att låta hästen gå i hagen tills det går att sko. Men den måste slitit sönder sig rejält? Normalt sett brukar det ju gå att lösa om man trixar lite.
Ring hovis och säg att det inte funkar, fråga om det går att få på någon sorts sko på något vis tills hoven växt till sig.
 
Jag har ägt min häst i bara ett par veckor.
Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år.
Innan dess gick han barfota hela sitt liv (är 13 år gammal) och det gick bra om han bara hade boots när han reds.
De snodde honom för att de tyckte det var jobbigt att hålla på med bootsen varje gång man skulle rida.

Problemet nu är att han tappade sina skor innan helgen och jag hade ut hovslagare.
Hovarna hade trasats sönder när skorna ramlade så det fanns ingenstans att fästa nya skor.
Hovslagaren tyckte att vi skulle ha honom barfota och att det bör fungera eftersom han gått barfota tidigare.

Men han är så himla öm.
I hagen ömmar han inte alls (gräs och mjukt underlag), men jag måste gå över en grusväg för att komma till stallet och där ömmar han jättemycket.
Jag har provat att rida och gå med honom med boots och det går bra.

Men tror ni att han blir mindre öm med tiden?
Eller hur ska jag göra?
Hovis tror att det dröjer ett par veckor minst innan det går att sko honom.

Om det går att rida med boots utan att han ömmar och han inte har ont i hagen så är det väl vänta tills hoven vuxit ut tillräckligt och sedan sko. Du kanske kan sopa bort all vass småsten och lägga på lite sand på det stället du går över grusvägen, om det är ett stort problem?
 
Jag blir lite förundrad över de kommentarer som ges i tråden, utifrån trådstartarens specifika problem!

Självklart blir hästen öm när man tar av skorna om den har gått skodd i två års tid! Men det låter ju knappast som något extremt i mina öron, i och med att hästen är oöm på mjuka underlag och i hage, och även fungerar utan problem med boots på sådana underlag som vanligen kan orsaka obehag - dvs grus/sten.

Hästen ska inte ömma. Antingen har man boots på eller så plastar man och slår på skor. I min värld finns det inte att hästen ska gå och ömma några veckor. Man lösee det så hästen slipper ha ont. För det är smärta man orsakar hästen. Ömma i hovarna låter så oförargligt.. men det är smärta och det ska vi skydda våra djur från. Det är våran skyldighet. :)
Väldigt dikotomt tänkande. Antingen - eller. Men du måste bestämma dig - tillfogar vi hästen SMÄRTA när den får gå barfota på grusväg från hagen, eller är det ÖMHET? För mig veterligen är jag också öm när jag ska gå barfota på en grusväg. Jag skulle heller inte vilja bära någon på ryggen där, eller springa om jag inte måste, men det är fortfarande inte SMÄRTA för mig.

Nej, din häst kommer att behöva skor för att må bra.
Snälla, kan du utveckla ditt svar lite? På vilket sätt mår hästen inte bra, för att den är öm till/från hagen?

Då får du låta hästen gå i hagen tills dess.
Finns det verkligen inga andra alternativ?

Till TS - Finns det gräskanter utmed vägen där hästen kanske kan gå? Är hästen uttalat halt av att gå på grus så kanske det funkar med att ta på bootsen den sträckan? Är den inte det, så hade jag fortsatt leda den över gruspartiet i den takt hästen vill gå, och sen använt boots vid ridning. De vänjer sig med att gå barfota efter att ha varit skodda men det är en process som kan ta upp till ett år innan det funkar på Alla underlag, om alls!
 
@caballus Jag kommer aldrig någonsin tycka att det är försvarbart att en häst ska ömma upp till ett år för att vänja sig att gå barfota. Helt sjukt i min värld. Ömmar hästen då har man den skodd. Öm är lika med visar att det smärtar, inte fasen ömmar den för att det är skönt.

Skillnaden mellan dig och häst är att det är DU själv som väljer att gå barfota på grus och väljer att låta dig själv ömma. Hästen har inget val men visar tydligt att det är obehagligt/öm/smärtar.. Det är våran skyldighet att se till att inte tillfoga hästen onödigt lidande, och jag tycker att det är fullkomligt onödigt lidande att en häst ska ömma i fötterna ett helt år för att VI vill att den ska gå barfota. Vad vill HÄSTEN? Knappast gå runt och spänna sig och ömma på underlaget och definitivt inte ett helt år.
 
Kan hästen inte ens gå till hagen utan att reagera bör den skos.
Med all säkerhet fanns det en anledning till att den skoddes. Det gick inte längre.
Barfotaboots klämmer ihop hovens bakre mjuk delar o ska bara användas om det behövs ngn enstaka gång

Låt den gå på gräs några veckor. Nästa gång den tappar skorna, skydda hovarna från att gå sönder. Sko om oftare eller be hovis komma ut på en gång.

Caballus. Strassertänk.
Vem är du att bedöma annans smärta?
Ömhet ÄR smärta. Den ska kunna gå obehindrat i sin närmiljö!

Lev som du lär! Det härdar eller hur funkar din filosofi?
Det påverkar hela kroppen o ger spänningar o ont lite varstans.
 
Min häst ömmar också när hon är barfota (dvs då hon drar av sig skorna) men liksom ts häst så är det bara på grus och inga problem i hagen där hon rör sig obehindrat. Dock så är det fler gradig hälta de 15m in till hagen.
Försöker att leda henne på gödselplattan och gräsmattan bredvid grus planen för att minska vägen på gruset.
I ts fall så hade jag gjort likadant och använt boots vid ridning.
det tar lång till för hov att växa ut. Men kan hästen vara oskodd åtminstone en sko period så är det förhoppningsvis tillräckligt för att man ska kunna slå på en sko sen.

ts, se över hur du kan mjuka upp vägen till hagen och ev ordna så att hästen får den hagen som är närmast stallet t ex.
 
Jag har ägt min häst i bara ett par veckor.
Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år.
Innan dess gick han barfota hela sitt liv (är 13 år gammal) och det gick bra om han bara hade boots när han reds.
De snodde honom för att de tyckte det var jobbigt att hålla på med bootsen varje gång man skulle rida.

Problemet nu är att han tappade sina skor innan helgen och jag hade ut hovslagare.
Hovarna hade trasats sönder när skorna ramlade så det fanns ingenstans att fästa nya skor.
Hovslagaren tyckte att vi skulle ha honom barfota och att det bör fungera eftersom han gått barfota tidigare.

Men han är så himla öm.
I hagen ömmar han inte alls (gräs och mjukt underlag), men jag måste gå över en grusväg för att komma till stallet och där ömmar han jättemycket.
Jag har provat att rida och gå med honom med boots och det går bra.

Men tror ni att han blir mindre öm med tiden?
Eller hur ska jag göra?
Hovis tror att det dröjer ett par veckor minst innan det går att sko honom.

Hästen behöver verkligen skor om den ömmar så jag tycker det är uteslutet att fundera över om det kommer sluta ömma med tiden.
Du får se till att mjukgöra vägen till hagen.

I en övergångsperiod kan flappsulor fungera beroende på vart hoven är trasig så att man bara sömmar i tån.
Finns inget att spika i så finns det hovslagare som kan plasta upp hela hoven, även plasta upp en sula undertill.
Ett alternativ till, men då ska hovis verkligen ha koll..är att sömma lite tuffare/högre upp, sömmar som inte sitter stenhårt utan lätt kan glida ut och att man under tiden är noga med att sömma om ofta/i tid. Kräver tätare hovisbesök men det lär ni behöva ändå


Sista alternativet är ju liksom att låta den stå i hage barfota där det är tillräckligt mjukt och kanske t o m lägga ut sand eller att man spånar upp en yta.
Hagmiljön är jätteviktig för hovarnas skull om hoven är söndertrasad..Det får inte finnas något hästen kan slå av ännu mer hov på.

Jag hade verkligen försökt få på något som kan skydda på den hästen så att den inte riskerar att trasa sönder mer
 
Senast ändrad:
@caballus , och jag tycker att det är fullkomligt onödigt lidande att en häst ska ömma i fötterna ett helt år för att VI vill att den ska gå barfota. Vad vill HÄSTEN? Knappast gå runt och spänna sig och ömma på underlaget och definitivt inte ett helt år.

Jag skrev att det kan ta upp till ett år innan hästen - om alls - kan vänja sig vid att gå på alla underlag, efter att man tagit av skorna. Ingenstans i min text skrev jag eller syftade till att man ska arbeta en häst som ömmar på underlag den ömmar på. Antingen sätter man på boots eller låter hästen stå. Läs om - läs rätt.
 
Jag håller med @Nominous . Jag kommer ALDRIG att tycka att det är acceptabelt att hästar ska gå och ömma länge bara för att ägaren bestämmer att de ska kunna gå barfota :mad: !
Men vem har sagt att TS ens vill förvandla sin häst till barfotagångare? Hon vill bara lösa ett tillfälligt problem tills hoven växt så hon kan spika på skor.
 
Kan hästen inte ens gå till hagen utan att reagera bör den skos.
Och åter till TS specifika problem. HOVIS har inget att fästa skon i.

Barfotaboots klämmer ihop hovens bakre mjuk delar o ska bara användas om det behövs ngn enstaka gång
hur menar du nu? Att boots som är gjorda för dagligt bruk är skadliga? Källa på det?

Caballus. Strassertänk.
Vem är du att bedöma annans smärta?
Ömhet ÄR smärta. Den ska kunna gå obehindrat i sin närmiljö!
Är inte du lite snabb att döma mig, och stämpla mig (btw felaktigt) efter en kommentar på ett internetforum? Heller ej vad jag har för kompetens att bedöma smärta?

Lev som du lär! Det härdar eller hur funkar din filosofi?
vad menar du att min filosofi är, utifrån din slutsats? Och hur är det relevant med TS specifika problem?

:)
 
Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exempel om den är ömfotad
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html


Många hästar behöver skor för att kunna röra sig obekymrat det är inte ok att hästen går och har ont
Som jag tolkar TS går hästen inte runt och har ont. Den ömmar när den går till/från hagen. Specifikt. Boots används vid ridning u.a.

Hovslagaren tyckte att det borde gå att ha hästen barfota medan hoven växer ut, för att den tidigare har klarat barfotagång. De har för avsikt att sko hästen så snart hoven växt lite. Hovisen har i och med sin rekommendation tagit ställning till plastning, flappskor o dylikt. Upplever TS att det trots allt inte funkar, ska man vända sig till hovis för annan åtgärd än det som överenskommits. Andra bra tips om att mjukgöra väg eller hitta annan passage har framkommit i tråden.

Är det någonting jag har tolkat fel, och hur uppfyller då det inte lagen?
 
Jag skrev att det kan ta upp till ett år innan hästen - om alls - kan vänja sig vid att gå på alla underlag, efter att man tagit av skorna. Ingenstans i min text skrev jag eller syftade till att man ska arbeta en häst som ömmar på underlag den ömmar på. Antingen sätter man på boots eller låter hästen stå. Läs om - läs rätt.

Fast jag förstår reaktionen...många barfotafantaster argumenterar just om att det tar lång tid för hästen innan den slutar ömma och att det är normalt. Är nog ganska lätt att tolka det så
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 387
Senast: Morces
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp