Om man vill jobba..

canine

Trådstartare
..både praktiskt och administrativt, vad ska man jobba som då?

Spånar runt lite och tänkte se om det finns någon som har ett yrke jag inte tänkt på.

Vill: *Ha ett rörligt jobb som inte är stillasittande hela dagen. Men som ändå inte är rent slit för kroppen, för stressigt eller endast går ut på att göra så mycket man bara hinner på så kort tid som möjligt.
*Gillar att lägga in uppgifter i dator tex & organisera. Tex jobba med något praktiskt och sedan registrera att det är gjort eller något sådant:angel:.
*Vill jobba lite självständigt men ändå ha kollegor omkring mig. Gillar team känslan men vill inte enbart arbeta i team utan hellst ha lite eget "space" emellanåt också;).
*Vill gärna träffa lite människor om dagarna men inte ha människor som "arbetsuppgift" (tex ej ssk).
*Gillar djur & natur.
*Är ingen naturbegåvning på det sociala eller att "ta" olika typer av människor men tror inte det är så stort hinder att träna upp iaf en del då jag gillar att träffa nytt folk men blir osäker på mig själv.

Vill inte: Arbeta helt självständigt med egna projekt eller ha för stora ansvar som jag ensam ska arbeta med. Vill inte vara den typiska "spindeln i nätet" eller tex vara assistent, receptionist eller ren administratör. Hellst inget yrke där en dusch innan man lämnar arbetsplatsen är obligatoriskt:angel:;)

Vilket yrke kommer ni att tänka på? finns ens något yrke som passar in? brainstorma gärna åt mig:D
 
Senast ändrad:
Kände väl spontant någon typ av lager eller på något sätt inom logistik där praktiskt och administrativt varvas?
 
Eller så inom handikapomsorgerna/LSS för att vara helt banbytande mot ovanstående förslag. Vi har det betydligt personaltätare än äldreomsorgen eftersom LSS är en rättighetslag vilket menas att de personkategorier som bedöms tillhöra lagen ska ges lika villkor att leva som vi som inte har funktionsnedsättning enligt personkategorierna. Alltså har vi ganska mycket fritidsaktiviteter på schemat utöver dagliga göromål som handla, umgås, mat och städ. Vi stötar personerna i deras vardag vi hjälper inte till genom att göra momenten så som exvis hemtjänst som kommer och städar. Här städar vi tillsammans... (så vida man inte jobbar med gravt utvecklingsstörda som givetvis har mer behov)

Både rörligt och stillasittande samt mycket dokumentation via dator .
 
Hade du varit intresserad av el så hade nästa steg kunnat vara signaltekniker på järnvägen. Vi har mycket administrativt arbete samtidigt som man är ute varje dag och kan i stor del anpassa arbetet efter olika förhållanden.

Djurskyddsinspektör är ett bra tips.
 
De flesta varianter på utvecklingsingenjör. Tillfredställer kanske inte djur o natur kravet, men i övrigt är alla andra punkter uppfyllda.
 
@Myzan87
Tänkte också på djurskyddsinspektör.

@canine
Synd att du inte kan tänka dig att vara assistent. Att vara assistent i tex ett projekt kan pricka av allt på din lista (eller inget alls beroende på projektet och ledningen).
Som assistent slipper du ju det yttersta ansvaret samtidigt som du mycket väl kan få göra massor med roliga uppgifter (inte bara hämta-kaffe-och-kopiera-papper).
Veterinärassistent hade kanske varit något annars?
 
@Myzan87
Tänkte också på djurskyddsinspektör.

@canine
Synd att du inte kan tänka dig att vara assistent. Att vara assistent i tex ett projekt kan pricka av allt på din lista (eller inget alls beroende på projektet och ledningen).
Som assistent slipper du ju det yttersta ansvaret samtidigt som du mycket väl kan få göra massor med roliga uppgifter (inte bara hämta-kaffe-och-kopiera-papper).
Veterinärassistent hade kanske varit något annars?

Blir några korta svar nu bara, hinner skriva mer sen, men tack för alla förslag som kommit:D Veterinärassistent/djursjukskötare ligger närmast och är väl egentligen det jag satsar på just nu, allt passar in förutom att lönen och ev om det är för stressigt som avskräcker lite. Tror jag skulle kunna bli bra på det om man får träna lite på det "sociala". Djurskyddsinspektör verkar väldigt intressant också och som ett riktigt stimulerande jobb, dock så funderar jag på om min personlighet passar, som det är nu iallafall, jag är inte så "tuff & bestämd" av mig dock bra på att vara diplomatiskt men kanske lite för "försiktig" av mig?^^ tänker att det kan bli hotfulla stämningar etc där man måste stå på sig. Bättre lön än djsk, men så behöver man väl tyvärr alla naturämnen för att läsa till etolog eller agronom och de har jag inte (tar verkligen emot med matten).

Ang. assistent i allmänhet så är anledningen att det tar emot lite att jag vill själv jobba med något och inte ha känslan av att jag mest bara "sopar och fixar" framför någon annans jobb, om ni förstår hur jag menar? annars inget illa om assistentjobb tror säkert det är varierande och stimulerande så!
 
Veterinär, djurskyddsinspektör, miljöinspektör, livsmedelsinspektör, jägmästare.

Nu är jag inte så skog intresserad annars hade jägmästare vart mer intressant, har en kompis som läser till det:) tror dock inte jag är behörig. Har kikat på alla inriktningar av inspektör och det är intressant, har dock inte hittat något program som inte kräver matte c? tyvärr
 
Utvecklingsingenjör tror jag kräver natur/teknikämnena?, signaltekniker låter som ett varierande jobb:), men antagligen bör man nog vara intresserad av el mer än jag är. Ang logistik så har jag kikat lite på logistiker (helst flygplatslogistik då), men är lite osäker hur jobbet är som sådant, vill helst inte arbeta i lagermiljö. tack för förslagen sådant jag annars inte hade kikat på!:)
 
Senast ändrad:
Jag jobbar som miljö- och livsmedelsinspektör. Det är väldigt varierande och självständigt samtidigt som man inte är helt ensam.
 
Ang. assistent i allmänhet så är anledningen att det tar emot lite att jag vill själv jobba med något och inte ha känslan av att jag mest bara "sopar och fixar" framför någon annans jobb, om ni förstår hur jag menar? annars inget illa om assistentjobb tror säkert det är varierande och stimulerande så!

Det är inte nödvändigtvis så som ett assistent-jobb ser ut. Det är kanske inte de vanligaste, men jobb där du i princip sköter dina grejer fast utan det allra yttersta ansvaret finns absolut (vilket för mig låter ungefär som vad du söker). Allt hänger på vem du arbetar för och med och vad projektet/arbetet går ut på.
Det jag vill säga är att det kan finnas guldkorn bland assistent-jobben som kan passa dig och om ett jobb annonseras ut så kan det vara värt att titta närmare på.
 
..både praktiskt och administrativt, vad ska man jobba som då?

Spånar runt lite och tänkte se om det finns någon som har ett yrke jag inte tänkt på.

Vill: *Ha ett rörligt jobb som inte är stillasittande hela dagen. Men som ändå inte är rent slit för kroppen, för stressigt eller endast går ut på att göra så mycket man bara hinner på så kort tid som möjligt.
*Gillar att lägga in uppgifter i dator tex & organisera. Tex jobba med något praktiskt och sedan registrera att det är gjort eller något sådant:angel:.
*Vill jobba lite självständigt men ändå ha kollegor omkring mig. Gillar team känslan men vill inte enbart arbeta i team utan hellst ha lite eget "space" emellanåt också;).
*Vill gärna träffa lite människor om dagarna men inte ha människor som "arbetsuppgift" (tex ej ssk).
*Gillar djur & natur.
*Är ingen naturbegåvning på det sociala eller att "ta" olika typer av människor men tror inte det är så stort hinder att träna upp iaf en del då jag gillar att träffa nytt folk men blir osäker på mig själv.

Vill inte: Arbeta helt självständigt med egna projekt eller ha för stora ansvar som jag ensam ska arbeta med. Vill inte vara den typiska "spindeln i nätet" eller tex vara assistent, receptionist eller ren administratör. Hellst inget yrke där en dusch innan man lämnar arbetsplatsen är obligatoriskt:angel:;)

Vilket yrke kommer ni att tänka på? finns ens något yrke som passar in? brainstorma gärna åt mig:D

Logistik va min första tanke, finns ju massa att jobba med inom logistik! Är man ansvarig/chef är det ju en del datorarbete men även en del spring:)
 
Vad gör man som planläggare inom skog? behöver man skogsutbildning tex jägmästare och så?
Man behöver skoglig utbildning, jägmästare behöver man inte men skogsmästare eller skog & trä från Linneuniversitetet underlättar. Finns de som inte har det men de har fått kunskaperna på jobbet oftast med naturbruksgymnasium bakom sig.
Som planläggare upprättar man skogsbruksplaner, man delar inte skogen i avdelningar beroende på vad det är för typ av skog, ålder, skötsel och gör skötselförslag till skogsägaren, mäter och uppskattar virkesförråd. Mycket arbete i fält (ensam) men också kontakt med skogsägaren i början och kollegorna på kontoret. Man måste uppskatta ensamarbete utomhus för att trivas :) men sen är det efterarbete på kontoret också.
 
åh intressant, hur skulle du säga att man bör vara som person för att ha ditt jobb? vad gick du för program?:)

Lugn och tålmodig, men även säker av sig - man kan inte låta sig dribblas bort av verksamhetsutövare som försöker fula med något. Man måste även finna sig i stt bli "störd" på jobbet, alltså det går inte att tro att man kan få sitta i fred med ärende A, och sen fortsätta med B. För när man precis börjat med A så ringer någon och meddelar om problem C som måste prioriteras före A, samtidigt som inspektionerna D, E och F väntar på att göras. Det är inte stressigt tycker jag, men det krävs att man kan ha fler bollar i luften.

Jag är miljövetare på kandidatnivå, samt har arbetat inom kök och restaurang i ca 3.5 år.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp