om olika tillskott m.m.

lovehorses

Trådstartare
hallå allihopa!
Jag undrar några saker, hoppas ni har svaren på dem. :)
1. Kan man ge potatis (rå) till hästarna eller kan de svälla eller blir för kraftigt för deras magar.

2.Ger ni något näringstillskott till era hästar? vad och varför?

3. Tidigare har jag fått höra att korn innehåller mera fett och havre gör att de får mera energi. stämmer det? Har på senare tid hört att det är tvärt om.

4. Kan det vara farligt att ge för mycket korn? har också hört att ger man för mycket kan de få kolik.

Tacksam för alla svar jag får!
:bump:
 
1. kopierar lite fakta från min hemsida: "Potatis är ett mycket proteinrikt foder som okokt kan ges upp till 6-7 kg per dag och häst. Om man ger kokt potatis kan man ge uppåt 15 kg. Potatisen måste vara ordentligt rengjord och eftersom groddarna innehåller giftet solanin så måste dessa rensas bort" så det är ingen fara att hästen äter potatis..

2. näringstillskott?? enegritillskott får man genom kraftfoder, proteintillskott får man genom att ge mer grovfoder, proteinpellets eller soja.. behövs det mer mineraler kan man ge tillskott på dessa oxå.. men vad menar du egentligen när du säger "näring"?

3. Korn innehåller mera stärkelse än havre men är bra att ge till hästar som blir heta av havre, så om hästen egentligen inte "tål" havre blir de mer heta av havre än av korn, annars har jag inte märkt så stor skillnad.. havren och kornet är ungefär lika feta i sig..

4. Kolik har jag inte hört om att hästar kan få av för mycket korn men om man fodrar med enbart korn så kan hästen lättare få hudreaktioner såsom eksem, mugg och de har lättare att få skavsår..

och du vet väl att man måste krossa eller gröpa(grovmala) kornet innan det gs till hästar eftersom att kornet är för hårt för hästens egena tänder att krossa samt att hästen inte får ur näringen ur kornen..

hoppas att du fick de svar du ville ha :)
 
Du har fått bra svar redan, men när det gäller havre och korn så är havre mer fettrikt än korn, så det har din uppgiftslämnare fått om bakfoten.
 
Tack för de svaren jag fick!
Det jag menar med näringstillskott är att "alla" eller de flesta blandar i maten en massa tillskott. jag ger min hästar betfor, mineraler, havre och korn. Det känns som om man ger för lite med foder. när man far hem till någon annan som har häst och där står en massa säckar med olika innehåll. så med tillskott menar jag vitlök, olja m.m.
ha en bra dag!
 
Ang korn och havre...
hästen "tar upp" korn och havre på olika sätt därför får man olika för/nackdelar med dessa foder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 262
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 064
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 000
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 170
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp