Om parkörning för nybörjare...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar medföljde inte, men jag har såna), så nu kan jag inte längre skylla på brist på utrustning utan jag ser fram emot att lära mig att köra par inom någorlunda överskådlig framtid. Vagnen behöver dock "lite kärlek" innan vi använder den (sonen är överlycklig när han får skrapa färg och köra slipmaskin...) så än är jag kvar på planeringsstadiet. Vår målsättning är att jag ska kunna hämta barnen vid skolavslutningen nästa sommar med 2 ponnyer och vagn.

Nu hoppas jag att kunna få svar på mina nybörjarfrågor här så att jag i lugn och ro kan börja förbereda mig teoretiskt på att lära mig köra par även i praktiken, nån gång efter att snön smält bort till våren... (jag kommer leta reda på någon lämplig medhjälpare som vet hur man gör, när det är dags att köra på riktigt, men just nu är det mer teorin jag är ute efter)

Jag kastar ur mig lite frågor och funderingar och hoppas på några kloka svar!
Jag fick utrustningen i en IKEA-kasse och tjejen som hade prylarna sade sig inte ha koll på vad det var utan hon hade själv fått det med sina ponnyer en gång i tiden. Så jag börjar med några utrustningsfunderingar...

- Mina selar är typ bröstselar med fasta bröstor (har en höger och en vänster), ser ut typ så här:
(det är diverse draglinor och tömmar som hänger över den...)
20140820_1942321_zps6777b5f7.jpg

Har jag fattat saken rätt om jag säger att både bakselen och draglinorna ska fästas i D-ringen baktill på bröstan? Jag funderar mest över hur man får plats med båda? Någon som har nåt bra tips? Eller ska jag lösa det hela på något annat sätt?

- Jag har fått med två stycken rejäla dubbelsydda remmar som ser ut sisåhär:
20140820_1935211_zps15866b3e.jpg

Längden på den dubbla remmen är nånstans runt 40-50 cm.
Förslag på vad man använder den till? Jag har fått för mig att det kanske är nån form av stångkoppel - rätt eller fel?

Och i vilket fall som helst så funderar jag på hur man sätter fast ponnysarna i stången, som ser ut så här:
20140820_1937011_zpsd4cc733e.jpg

(vagnen ligger på sidan, träet är skapligt friskt, men färgen flagnar som synes)
Hur långt ifrån dessa fästen sätter man hästarna? Dvs hur långa ska remmarna vara, typ?

Och sen en sista fråga - jag har fått tips om att tömköra i par. HUR i hela friden gör man då? Sätter man ihop ponnysarna på något sätt?

(fler frågor kommer förmodligen efterhand som jag kommer på mer - jag hoppas det är okej! Så, tack på förhand!)
 
Och sen en sista fråga - jag har fått tips om att tömköra i par. HUR i hela friden gör man då? Sätter man ihop ponnysarna på något sätt?
jag sorterar ut EN fråga som jag skulle vilja ha ett första svar på - HUR gör man rent praktiskt när man tömkör par? Sätter ihop dem med ett transportgrimskaft i öglorna framtill på bröstorna och sen håller tummarna att de väljer att gå åt samma håll? Eller?
 
Forresten, de tva rejala dubbelsydda remmarna ser ut som sadana remmar som haller ihop lokselar framme vid bogen.
 
Parkörning för nybörjare, min version.

Jag hade två inkörda gotlandsruss som jag provade att köra par med.
Jag hade bara en bröstsele och en loksele, men vad sjutton det måste ju gå.

Jag satte i hop hästarna bredvid varandra med ett transport grimskaft i grimmorna som jag hade
under huvudlagen, och med ett annat i mellan selremmarna.
Tog två reptömmar och hade således 4 tömmar att hålla reda på.

Sen var det bara att tömköra tills de följde varandra snällt. (Och mig)
Sen kopplade jag på vagnen och körde.

Allt det här gjorde jag själv.... Man var ung och dum. Men det gick.

Sen provade jag samma sak med en russhingst och min valack och det gick bra det med.
 
Tack @Petronilla !
Jag får väl prova mig fram lite helt enkelt. Jag har faktiskt en partöm, så det är väl lika bra att jag lär mig att använda den kan jag tro...
 
Då ska vi se om vi kan reda ut några av frågorna iaf :)
Ja, bakselen och draglinorna ska in i samma spänne, kan bli lite trångt men det brukar gå!
De dubbelsydda remmarna ser ut att vara stångkoppel, en till vardera selen.

Tömköra i par - sätt i hop hästarna med någon form av rem i stångkoppelringarna och sen använder du partömmarna. Då sitter hästarna ihop som de gör när du kör sedan, det brukar fungera bra. Några medhjälpare som kan hjälpa till de första gångerna är inte fel, det kan bli så trassligt annars ;)
 
Tack för svar!

En fundering - kan man (eller, klart man "kan", men..) sätta någon form av hake i änden på draglinan för att få mer utrymme?
 
Tack för svar!

En fundering - kan man (eller, klart man "kan", men..) sätta någon form av hake i änden på draglinan för att få mer utrymme?
Eller är det bättre/enklare att sätta en BGB-hake på bakselens remmar för att det ska bli mindre trångt i ringen?
 
Eller är det bättre/enklare att sätta en BGB-hake på bakselens remmar för att det ska bli mindre trångt i ringen?
Jag skulle sätta haken på bakselen tror jag. Känns säkrare på något vis... och enklare. Jag har hakar på min baksele till enbetet, där har jag satt en hake uppe på ryggstycket också, så det går enkelt att koppla loss hela bakselen från sele och vagn.

Blir det väldigt trångt i dragringen går det ju att köra par utan bakselen, spec. om du har broms på vagnen.
 
Både brösta och baksele ska sitta ihop i höjd med däckeln. Om det blir mindre trångt i dragringen så går det bra att sätta hakar på nån av remmarna, men tänk på att allt som har med draglinan att göra ska tåla stora krafter! Bakselen kan man ha klenare fästen till.

De tjocka remmarna på bilden är stångkoppel, går från ringen i bröstan till längst fram på stången. Ser ut som att ringen på stången är rätt liten, i så fall kan du sätta nån hake däremellan också om det gör det enklare. Snabbkoppling mellan stångkoppel och stång är hur som helst ganska smidigt så man slipper öppna (de ofta klumpiga) remmarna varje gång.

Det är enklare att köra par än att tömköra par! Använd partöm och om du ska tömköra så kan du sätta ihop hästarna med en rem mellan bröstorna men det är inte nödvändigt. Även om du inte använder partöm så skulle jag sätta dem som en korstöm - inte som en enbetstöm till vardera hästen. Korset gör att hästarna hålls ihop bredvid varann.

En medhjälpare per häst första gångerna du sätter ihop dem, så att de kan hålla ordning på varsin häst medan du pusslar ihop utrustningen.
 
Fortsatt TACK för alla svar!

ett par korta kommentarer - i övrigt läser jag och lägger på minnet...
Blir det väldigt trångt i dragringen går det ju att köra par utan bakselen, spec. om du har broms på vagnen.
Vagnen är tung och utan broms, så baksele känns väldigt nödvändigt.

Såg att du skrev BGB-hage, men skothakar är mycket bättre till att ha i selar. Mycket enkla att lossa även om de är i spänn och inget som riskerar att klämma hästen. Finns på Clas Ohlson och Biltema betydligt billigare än motsvarande hakar i körbutikerna. Om de inte går att trä på remmen direkt så kan man sätta schackel eller snabblänk mellan.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Karbinhake/Skothake-253250/
tack för tips!
 
De tjocka remmarna på bilden är stångkoppel, går från ringen i bröstan till längst fram på stången. Ser ut som att ringen på stången är rätt liten, i så fall kan du sätta nån hake däremellan också om det gör det enklare. Snabbkoppling mellan stångkoppel och stång är hur som helst ganska smidigt så man slipper öppna (de ofta klumpiga) remmarna varje gång.
Hur lång/kort bör stångkoppel vara? Hur vet man om det är lagom? Och jo, ringarna på stången är pyttesmå jämfört med remmarna. Vilken typ av hake kan man använda där?
Det är enklare att köra par än att tömköra par! Använd partöm och om du ska tömköra så kan du sätta ihop hästarna med en rem mellan bröstorna men det är inte nödvändigt. Även om du inte använder partöm så skulle jag sätta dem som en korstöm - inte som en enbetstöm till vardera hästen. Korset gör att hästarna hålls ihop bredvid varann.

En medhjälpare per häst första gångerna du sätter ihop dem, så att de kan hålla ordning på varsin häst medan du pusslar ihop utrustningen.
Jo, jag misstänkte att det är lättare att köra än att tömköra. Fast det kanske är lika bra att trassla till det utan vagn så blir det förhoppningsvis lättare med vagn sen...
 
Jag har skothakar till stångkopplen också. Antingen fäster du haken i kopplet eller så kan man fästa haken i stången med hjälp av en snabblänk och trä fast en ring i remmen på kopplet. Vad som är enklast beror lite på hur tjocka remmarna är och vad man har för hakar och kopplingar att pussla med.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Beslag/Ring-2-pack-251165/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Snabblank-251139/

Stången brukar ska gå till mitt på halsen på hästarna. Men har man små ponnyer får man prova sig fram lite vad som funkar, de ska ju inte slå i näsan när de går i form... När man har ett sånt där T längst fram på stången så tror jag att man brukar ha stångänden lite närmare hästarnas bog och lite kortare stångkoppel.

Kopplen ska vara så pass spända att hästarna tar med sig stången i svängarna och inte kan vingla iväg alltför mycket, men ändå att de har frihet att röra sig på ett bra sätt. Hellre lite för långa till att börja med skulle jag säga, så kan man korta in dem sen om det behövs. Det är i första hand tömmen som reglerar hur nära varann hästarna ska gå, de ska inte dras ihop med kopplen.
 
Now we're talking!
Nu börjar det trilla in bra teori, som jag kan begrunda! Tack!

Och jag känner att det är tur att åtminstone den ena ponnyn har fått i par förut, sen får vi se vilken den andra blir som får dra tillsammans med honom... Det bör väl i alla fall vara en ponny som har någorlunda samma tempo i kroppen. (skulle säkert funka med gammelgubben på gården, men hans normaltempo är liksom lustempo så den andra skulle få dra fram både vagnen och kompisen då... *haha* )

Jag kommer, som sagt, hitta någon som kan hjälpa mig när det är dags att sätta ihop ponnyerna framför vagnen. Men jag vill gärna vara väl förberedd då och kunna öva (t.ex på tömkörning) när tid finns och andan faller på. Och veta att jag har all utrustning jag behöver innan jag tar hit någon som hjälper mig. För det lär jag få betala någon för att göra...
 
Ingen av de ponnyer jag har satt i par har haft några direkta åsikter om det, de tycker mest att det är kul att få ha med sig en kompis. Är de bara ordentligt inkörda och trygga med vagn så är det sällan problem att sätta dem i par.

Det underlättar ju klart om de har någorlunda lika steglängd och bjudning, annars blir det som du säger en stackars ambitiös ponny som får dra både vagn och parkompis...

Om du har trygga ponnyer, koll på hur grejerna ska sitta och två stabila, hästkunniga medhjälpare så tror jag att du löser det där utan några större utgifter :up:
 
Om du har trygga ponnyer, koll på hur grejerna ska sitta och två stabila, hästkunniga medhjälpare så tror jag att du löser det där utan några större utgifter :up:
Trygga ponnyer har jag... (jag tycker egentligen inte alls om att sitta bakom, utan rider helst, så inget annat än supertrygga ponnyer kommer ifråga för körning hos mig!) Men jag kan inte påstå att jag har koll på hur grejerna ska sitta - fast det är väl delvis därför jag frågar här...
Hästkunniga medhjälpare får jag väl helt enkelt leta reda på, mina vänner bor tyvärr lite långt ifrån mig men det får lösa sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 386
Senast: Hyacinth
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 756
Senast: Lipperta
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Mezcal
·
Körning Nån gång i livet ska jag lära mig att köra par med mina shettisar. En förutsättning för att lyckas med det är att man har utrustning för...
Svar
12
· Visningar
3 448
Senast: margita2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp