Ominstallera dator.

astronaut

Trådstartare
Mamma har en bärbar dator vid märke Fujitsu Suemens hemma, minns dock inte vad själva dator"rasen" heter, men ser ut så här:

v5535.jpg


Den är oerhört seg, tar ca 10 min att starta f.r.o.m att man skrivit in lösenordet, 10-15 minuter att öpnna ett program så vi ska försöka göra en ominstallering på datorn, vi vill alltså ha tillbaka den till fabrikatsläget.


Min syster har ju likadan dator, så jag antar att vi kan använda hennes skivor? Vi har inga startskivor till den mamma har nu då min andra syster inte gjorde någon (hon som installerade m.m datorn mamma har).

Men hur gör man en ominstallation på en sådan dator? Någon som har en aning?

Det är en vistadator.
 
Sv: Ominstallera dator.

antar att du bara stoppar in cd skivan
när det börjar komma upp menyer följer du dessa.
du skall välja att ta bort partitionen som är när den frågan dyker upp. Hur står på skärmen.
Se nu bara till att du kopierat allt du vill ha kvar på datorn till en annan disk, för annars försvinner det för alltid.
 
Sv: Ominstallera dator.

Min syster har ju likadan dator, så jag antar att vi kan använda hennes skivor? Vi har inga startskivor till den mamma har nu då min andra syster inte gjorde någon (hon som installerade m.m datorn mamma har).

Men hur gör man en ominstallation på en sådan dator? Någon som har en aning?

Det är en vistadator.
Om din systers dator är exakt likadan som den din mamma har så kommer det sannolikt att funka fint att använda de återställningsskivorna. Samma tillverkare, samma modell, samma underversion. Om inte, så riskerar ni inget värre än att antingen somliga funktioner inte fungerar eftersom rätt drivrutiner inte finns på skivorna, eller att installationsprogrammet på skivorna överhuvudtaget inte vill befatta sig med datorn.
Kuckeliku beskrev hur, det viktigaste är att välja att formatera/radera befintliga partitioner på datorn i samband med installationen - inte bara installera nytt windows "över" befintlig installation.
Efter installationen kommer ni att behöva återinstallera alla program som finns på datorn idag, det kan bli litet bökigt om datorn såldes med förinstallerade program utan fysiska skivor.
 
Sv: Ominstallera dator.

har inte f-s en partition med orginalinstallationen... har för mig det....
dvs att du vid boot kan välja att starta ominstallation...
 
Sv: Ominstallera dator.

har inte f-s en partition med orginalinstallationen... har för mig det....
dvs att du vid boot kan välja att starta ominstallation...

Kanske den har? Kollade igenom men får väl väcka liv i fanskapet o kolla lite nogrannare :) skulle vara så mkt lättare känns det som :angel:
 
Sv: Ominstallera dator.

antar att du bara stoppar in cd skivan
när det börjar komma upp menyer följer du dessa.
du skall välja att ta bort partitionen som är när den frågan dyker upp. Hur står på skärmen.
Se nu bara till att du kopierat allt du vill ha kvar på datorn till en annan disk, för annars försvinner det för alltid.

Alla dokument/bilder m.m har jag på skiva. Men mamma har ett program "BankID" på datorn, kanske får flytta den, spelar det någon roll vilken disk man flyttar den till?
 
Sv: Ominstallera dator.

När det gäller BankID (antar att det är handelsbanken, eller iaf samma typ av system som de använder) så är det viktigt att exportera certifikatet via programmet och sedan importera det med hjälp av samma program (som ni då givetvis har laddat ner från banken och installerat). Kan tyckas självklart kanske, men många missar den detaljen och då blir det lite trassel! :)

Det fungerar bra att lägga på minneskort eller liknande iaf.
 
Sv: Ominstallera dator.

När det gäller BankID (antar att det är handelsbanken, eller iaf samma typ av system som de använder) så är det viktigt att exportera certifikatet via programmet och sedan importera det med hjälp av samma program (som ni då givetvis har laddat ner från banken och installerat). Kan tyckas självklart kanske, men många missar den detaljen och då blir det lite trassel! :)

Det fungerar bra att lägga på minneskort eller liknande iaf.

Skandiabanken är det.
Men då vet jag..*antecknar*
 
Sv: Ominstallera dator.

Okej, jag är inte helt hundra på att Skandiabanken använder samma typ av system som Handelsbanken, men om det är certifikat lagrade på datorn som används via ett program (tidigare hette det persona tror jag, nu ser jag att mitt heter BankID rätt och slätt) installerat på datorn så brukar den processen vara nödvändig om man inte vill behöva beställa nytt certifikat från banken.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min bärbara dator håller på att dö. Tror jag. Vid uppstart låter den som en rakapparat. När den började låta så lät den bara en kort...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Helt plötsligt har min dator börjat gå såååå segt och jag som vill att det ska "gå undan" håller på att bli knäpp :angel: Som ett...
Svar
7
· Visningar
1 171
Senast: FannyN
·
IT & mobiler Vet inte ens om jag stavade det rätt haha så hemma på datorer är jag :D Men nu till min fråga! Jag lånade ut min dator för ett tag sen...
Svar
5
· Visningar
20 376
Senast: Stormogul
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp