Ömma sittknölar

Jag får ont om jag sitter länge på en stol. Men inte i sittknölarna utan i skinkorna.

Nä, skinkorna är det inga problem med. Utan problemet är min kraftiga viktnedgång och skyddet av fläsk över sittbenen har försvunnit.

Egentligen skulle jag behöva bygga på med mer muskler, men vet inte riktigt vilka styrketräningsövningar det är som tar just den muskelgruppen.

Jag får ju också ont i snippan - fast det kopplar jag mer till klimakterieproblem i form av torra slemhinnor.

/Lizzie
 
Nä, skinkorna är det inga problem med. Utan problemet är min kraftiga viktnedgång och skyddet av fläsk över sittbenen har försvunnit.

Egentligen skulle jag behöva bygga på med mer muskler, men vet inte riktigt vilka styrketräningsövningar det är som tar just den muskelgruppen.

Jag får ju också ont i snippan - fast det kopplar jag mer till klimakterieproblem i form av torra slemhinnor.

/Lizzie
Skulle tro att just bygga muskler är det du behöver. Kan rekommendera att jogga lite. Det har jag precis tagit upp igen efter vinteruppehåll och jag har träningsvärk just i häcken.
 
@lizzie säkert spelar viktnedgången roll men som flera varit inne på så bygger man rätt fort upp ”rumpan” igen och en del är helt klart tappad ”muskelmassa” ( vad man nu har av denna just i runpan har jag iof ingen expertkännedom om rent termmässigt) :D

Jag var skadad för några år sedan så tillpass att jag inte fick rida på 5 månader . Andra red min häst under tiden så den var igång, men när jag sen började rida igen var allt runt rumpan/sittbenen på mig borta - kändes som jag satt på skelettet :o (ingen viktras för mig utan ändå)

Hemsk känsla men väldigt snabbt kom ”musklerna” tillbaka .

Sen ang vadderade cykelbyxor osv så jo - de kan vara till stor hjälp .
Jag hade en tråd om underbyxor förra hösten i samband med att jag skulle iväg på ridresa utomlands med extremt mycket träningsridning och var rädd att få skav vilket skulle sabba hela programmet . Fick superbra tips här som jag använde och red intensivt dressyr för tränare 2 ggr/dag i 6 dagar utan problem .

Så avskriv inte tipsen om vadderade cykelbyxor :)
 
Nä då! Sadeln är bekväm (en passier Optimum dressyr) måttanpassad efter min rumpa (vägde samma som jag väger nu när sadeln måttades in).

Sadeln är mjuk och skön, utan problemet är nog att jag tappat 5 kg på en månad och allt försvann från lår och rumpa... :angel:

/Lizzie
Jag har tre stycken Passier, varav två Optimum. Den ena sadeln är mycket stummare än de andra för sittbenen, så den använder jag en acavallo gelpad på, om jag ska rida länge eller flera dagar i sträck.
De andra två sadlarna ger inte samma problem. Men sittskydd löser det!
 
Jag har tappat rejält i vikt (34 kg på ett år). Jag rider mycket bättre nu än tidigare, även om jag har lite problem att "hitta" min nya "kropp".

Jag har i alla fall upptäckt ett delikat problem. Mina sittknölar!!! :eek::eek::eek: Jag får så fruktansvärt ont under tiden som jag rider så jag kan knappt slappna av i sadeln. Jag tycker inte att jag är mager, har fortfarande övervikt och ska gå ner cirka 10 kg till. Men frågan är om jag vågar :angel:. Som läget är nu har jag storlek 42 i byxor och "fluffet" på rumpan är ju betydligt mindre än när jag hade storlek 50.

Någon som varit med om något liknande. Går ömheten över?? Alltså - kommer sittknölarna att vänja sig?

/Lizzie

Wow vilken resa du gjort!

Jag hade inte ridit på över 6 månader och nu rider jag två dagar i rad varje vecka och jag får också ont i sittknölarna. Jag har fördelen, tror jag, att jag kan rida olika hästar i olika sadlar. Det hjälper något...

Men jag tror man vänjer sig. Eller jag har ju vant mig förut men då har jag ridit mer än 2 dagar/v....
 
Nä, skinkorna är det inga problem med. Utan problemet är min kraftiga viktnedgång och skyddet av fläsk över sittbenen har försvunnit.

Egentligen skulle jag behöva bygga på med mer muskler, men vet inte riktigt vilka styrketräningsövningar det är som tar just den muskelgruppen.

Jag får ju också ont i snippan - fast det kopplar jag mer till klimakterieproblem i form av torra slemhinnor.

/Lizzie
Ta vartannat steg i trappor tränar rumpan med :)
 
@mackan Precis - som att sitta direkt på skelettet - precis så känns det!!

Träna rumpmusklerna blir det till att göra med andra ord!

/Lizzie
Igenkänningsfaktorn är hög, jag har en sån där gelpad att ha ovanpå sadeln. Jag tycker oftast det är värst i början, men ju mer man kommer in i ridningen desto mindre tänker jag på att det är obekvämt. I mitt fall har jag ridit i riktigt hårda sadlar, skulle behövt en mjukare sits.

I ditt fall kanske din kropp inte riktigt är van vid det, jag tror mer på att rida på och härda ut, men samtidigt kan det nog vara bra att träna också. Jag vet när det var som värst för mig, red jag väldigt mycket lätt och fältsits i galoppen. Tyckte förvisso det var värst i skritten än trav och galopp, men det kan säkert vara olika för olika personer.

Det känns som jag sitter direkt på skelettet när jag sitter på en vanlig stol, hade önskat lite mer stötdämpning i rumpan, men man kan ju inte få allt sägs det. :/
 
Ta vartannat steg i trappor tränar rumpan med :)

Tyvärr har jag en gammal knäskada som inte mår så bra av dylika övningar :banghead:

Har börjat lägga in ett pass om dagen med squats - då kan jag böja benen så mycket som mitt knä fixar. Kommer nästan ner till 90 graders böj av benen och klarar att göra 20 st.

Bättre än inget i alla fall :D

/Lizzie
 
Igenkänningsfaktorn är hög, jag har en sån där gelpad att ha ovanpå sadeln. Jag tycker oftast det är värst i början, men ju mer man kommer in i ridningen desto mindre tänker jag på att det är obekvämt. I mitt fall har jag ridit i riktigt hårda sadlar, skulle behövt en mjukare sits.

I ditt fall kanske din kropp inte riktigt är van vid det, jag tror mer på att rida på och härda ut, men samtidigt kan det nog vara bra att träna också. Jag vet när det var som värst för mig, red jag väldigt mycket lätt och fältsits i galoppen. Tyckte förvisso det var värst i skritten än trav och galopp, men det kan säkert vara olika för olika personer.

Det känns som jag sitter direkt på skelettet när jag sitter på en vanlig stol, hade önskat lite mer stötdämpning i rumpan, men man kan ju inte få allt sägs det. :/

Jag hade samma storlek på kroppen för 10 år sedan som jag har idag när jag köpte min sadel. Den är utprovad efter hästens rygg och min rumpa så den ska funka. Jag har tappat vikt fort och det är nog inte undra på att jag får ont i sittknölarna.

/Lizzie
 
Tyvärr har jag en gammal knäskada som inte mår så bra av dylika övningar :banghead:

Har börjat lägga in ett pass om dagen med squats - då kan jag böja benen så mycket som mitt knä fixar. Kommer nästan ner till 90 graders böj av benen och klarar att göra 20 st.

Bättre än inget i alla fall :D

/Lizzie

Squats är jättebra!!
 
Nu är det ett tag sedan ni skrev här. Men jag som fick ryggmärgsskada och efter hand började rida igen, hade periodvis problem med sittbenen, vare sig jag red eller satt på stol (jag har fortfarande problemmed ostoppade stolar). Så jag införskaffade mig en gelsits (eller vad det nu heter) att spänna på sadeln. Rumpvärmare som man hade på vintern funkade inte, utan det var just gelsits. Jag använde den i perioder.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 875
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 036
Senast: skuggi
·
Y
Foder & Strö Jag behöver hjälp till min lilla älskling där hemma i boxen, jag vet inte om det finns någon lösning på hans problem, men om någon har...
Svar
12
· Visningar
1 826
Senast: ameo
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp