omöjlig under vinterhalvåret

piggelin

Trådstartare
Mitt fjordsto blir jättejobbig att rida under vinterhalvåret, och nu har jag märkt att det börjat komma. Vissa dagar är hon hur lugn och snäll som helst och vi kan rida ut långa härliga turer, men andra dagar är hon som förbytt. Det känns inte som hon lyssnar. Hon tar ibland bettet och drar iväg, bockar om man ska trava eller galoppera eller skyggar för saker. Så länge man skrittar brukar hon inte göra något dumt det är mer känslan av att hon är spänd och taktar på.
Vad tycker ni jag ska göra åt det? Strunta i att rida några månader och bara ta promenader? Tar hästen skada av att inte bli riden alls ett tag?
Till problemet hör också att vi inte har några bra ridvägar och ingen paddock, vilket gör att man tvingas rida på en knölig och lerig åker i kolmörkret alt. på grusvägen.
 
Så där blir mina hästar med, känner igen det precis och man vet inte riktigt att de är så förrän det smäller till :(.
Det låter som att du inte har så många möjligheter att rasta av henne innan heller? Typ i lina?
Hur mycket går hon i hage och rör de sig mycket där?

Jag brukar låta dem gå i skrittmaskin innan, lina dem tills jag ser att de är avslappnade och sedan rida ut den här perioden.
En stor anledning till att mina blir på tå, utöver vintern it self, är att de står på box rätt stor del av tiden och inte har så roliga hagar.
Hade jag unnat kombinera träning, service och lösdrift hade jag glatt gjort det ;).
Nu är de ändå ute tillsammans till 17-18-tiden men jag vet av erfarenhet att det gör stor skillnad om de går ute mer och har något som stimulerar dem i hagen.
 
Tyvärr svårt att longera då hon bara försöker äta(har endast en gräshage och ingen sandad yta). Hon går ute ungefär 12 timmar om dan i stor och kuperad hage tillsammans med sin russkompis, dock är väl hagen rätt lerig nu men finns ändå stora gräsytor där hon hade kunnat springa av sig om hon velat. Har dock aldrig sett hästarna busa i hagen, de går mest omkring och äter alt. sover. Märker att det går bättre att rida då kompisen är med så det är väl att föredra just nu. Funderar på att ta längre promenader/jogging turer med henne när jag är själv då hon lyssnar betydligt bättre från marken.
 
Hade jag gärna gjort om det inte varit för att jag har hästen på mina föräldrars gård gratis, med fullskötsel (behöver bara komma dit för att sköta och rida). Dessutom behöver min systers häst sällskap ;)
 
Mitt fjordsto blir jättejobbig att rida under vinterhalvåret, och nu har jag märkt att det börjat komma. Vissa dagar är hon hur lugn och snäll som helst och vi kan rida ut långa härliga turer, men andra dagar är hon som förbytt. Det känns inte som hon lyssnar. Hon tar ibland bettet och drar iväg, bockar om man ska trava eller galoppera eller skyggar för saker. Så länge man skrittar brukar hon inte göra något dumt det är mer känslan av att hon är spänd och taktar på.
Vad tycker ni jag ska göra åt det? Strunta i att rida några månader och bara ta promenader? Tar hästen skada av att inte bli riden alls ett tag?
Till problemet hör också att vi inte har några bra ridvägar och ingen paddock, vilket gör att man tvingas rida på en knölig och lerig åker i kolmörkret alt. på grusvägen.
Låter som överskottsenergi, så rid mer snarare än mindre!
 
Håller med @Elisha
Inte helt ovanligt att de blir piggare när det blir kallare ute. Till och med min gamla farbror kan bli lite stissig när kylan kommer! Första snön brukar göra honom helt tokig.

Vad gör du när hästen börjar studsa?
Mitt bästa tips för hästar som inte riktigt lyssnar och "spanar spöken" är att rida, verkligen rida och kräva något av hästen. Ignorera vad det nu är hästen grejar med och RID.
Mitt sto är en sån som gärna blir lite stissig. När jag känner att hon är på väg bort så att säga brukar jag be henne om något. En öppna, sluta, skänkelvikning, flytta undan skänklarna helt enkelt. Eller bara böja och ställa, tempoväxlingar, variera formen. Huvudsaken är att hästen måste tänka. I början får man känna sig fram, så man inte bara stressar upp hästen. Små krav, korta stunder.
Träning för både kropp och knopp, både för häst och ryttare
 
Jag håller med @sthu , sysselsätt hästen när den blir sådär. Låt den inte hitta på eget utan kräv att den ska jobba och vara lyhörd. I början kanske du inte kommer så långt (i antal meter alltså) men det kommer att bli bättre med tiden. Jag har en häst som är så där varje år på hösten och de första åren bet jag ihop och tog mig igenom det eftersom jag tyckte att det var viktigt att hon skulle veta hur jag ville ha det. Numer brukar hon få semester i november när det är som värst, det går absolut att rida men jag tycker inte att det är jätteroligt och jag har andra (trevligare) hästar att rida :D

Jag tror också att hästen behöver röra på sig mer för att inte samla onödigt med energi. Kan du rida med din syster? Kan hästarna gå ute dygnet runt? Kan ni åka iväg till ridhus/ridbana?
 
Min är likadan. Mkt stor skillnad på henne så fort det blir kyligare ute, börjar redan i augusti tycker jag. Värst är det nu när det är kallare än -10, vilken tur att man bor i övre Norrland :angel:

På min är det enda som gäller att rida henne trött. Hon är en stor häst med mkt energi och mkt skalle. Hon mår bäst av att arbetas, det går tex inte att tro att hon blir lugn av promenader eller skrittrundor, hon måste bli fysiskt trött. Tackolov är hon sådan att hon faktiskt blir nöjd bara hon fått springa ett tag, vissa hästar blir ju värre av det. Så rider jag ut blir det mkt trav och galopp, men mest nöjd är hon efter ett ordentligt pass i ridhuset.
 
Jag har också en som blir lite jobbig på vintern, särskilt när det är snö och fruset. Henne låter jag helt enkelt vara under vintern, eftersom jag har andra hästar att rida och inte har lust att hamna i bråk med hästen. Hon är spänd och osäker i grund, och det blir inte bra när vi tappar den gemensamma balansen.
Så den hästen rider jag enbart sommarhalvåret och det får fungera. Men jag har heller inga större ambitioner träningsmässigt med just den individen.
Jag har över huvud taget inte alla hästar igång under vintern: unghästarna får lång vila och ett par av de äldre kan få vila en skoperiod.
 
När hon är spänd och så vidare, skritta bara den dagen och fokusera på att få en avspänd häst. Försök inte trava om du känner att hon är spänd utan fokusera bara på avslappning tillsammans... skänkelvikning, kvartsframdelsvändnig, beröm och slappna av själv. De dagar hon känns ok, då travar och galopperar ni...De dagar du inte vill rida, ut och gå, träna avspänning från backen och spring med henne tillsammans, smyg gärna in ryggning från marken...
 
Jag brukar skämta och säga att min förra häst var som dr Jekyll och mr Hyde sommar/vinter. Det var som att äga två helt olika hästar. Hon som på sommarhalvåret var tryggheten själv var på vinterhalvåret en riktig vilde. Ibland rent farlig faktiskt. På sommarhalvåret kunde min son rida henne utan problem, medan jag en vinter faktiskt fick ta hjälp av en riktigt rutinerad kompis eftersom jag inte ens klarade av att rida henne själv.

Nu närmar sig min och min nya hästs första vinter (det har inte riktigt blivit vinter i den här delen av landet än) och jag håller tummarna att han håller sig normal även när det blir snö och minusgrader. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp