Omskärelse av pojkar...

Roark

Trådstartare
...vad anser ni om det?

Vi har inga planer på att skaffa några barn för tillfället, men jag är väl medveten om att om jag någon gång skulle få en son med min pojkvän, så kommer han vilja att denne ska omskäras.

Jag vet väldigt lite om omskärelse och har därför inte kunnat ta diskussionen med honom riktigt. Min kille är själv omskuren och det är något som han är väldigt glad och stolt över. Han menar att det inte är ett farligt ingrepp och att det är bättre rent utseendemässigt, funktionsmässigt och hälsomässigt. Men han är ju inte direkt objektiv i frågan, så skulle gärna höra lite fler åsikter i ämnet :)

Finns det någon här som har omskurit sin son eller skulle kunna tänka sig det?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Han menar att det inte är ett farligt ingrepp och att det är bättre rent utseendemässigt, funktionsmässigt och hälsomässigt.

Skulle någon vilja göra något med mitt barn utseendemässigt hade jag packat väskan på en gång!
Vad kan en omskuren snopp göra som en icke omskuren snopp kan?
Hur mår en omskuren snopp bättre än en icke omskuren snopp?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Omskärelse är något som jag säger tvärnej till. Non negotiable.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Skulle någon vilja göra något med mitt barn utseendemässigt hade jag packat väskan på en gång!
Vad kan en omskuren snopp göra som en icke omskuren snopp kan?
Hur mår en omskuren snopp bättre än en icke omskuren snopp?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte.. Det var därför jag undrade!

Det är ju en religiös tradition. Det är helt naturligt där min pojkvän kommer ifrån, där människor tycker det är näst intill vanvård att inte omskära sina söner. De tycker att de gör pojken en tjänst!
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag tycker det är ett val som föräldrar inte har rätt att göra. Vill pojken bli omskuren finns det gott om tid att ordna det när han är gammal nog att själv ta ett beslut baserat på objektiv information. Samt att förhudens medicinska fördelar med råge överväger de eventuella små fördelar som kan komma av att den tas bort.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Min son är omskuren av religiösa skäl.

Dessutom har han lättare att hålla sig ren, mindre risk att sprida virus som ger hans partner livmoderhalscancer och det finns de som menar att ollonet blir något mindre känsligt och att det är bättre vid sex. Just den biten har jag inte noterat någon skillnad på när jag var ihop med hans pappa, eller någon annan omskuren kille.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

misshandel och fel

Misshandel? Hur menar du då?

Min kille var i alla fall nedsövd och kände ingenting. Han har heller aldrig klagat på ingreppet eller varit bitter/arg gentemot sina föräldrar. Han ser det inte som ett övergrepp eller en misshandel, utan som att de gjorde honom en tjänst.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag tycker det är ett val som föräldrar inte har rätt att göra. Vill pojken bli omskuren finns det gott om tid att ordna det när han är gammal nog att själv ta ett beslut baserat på objektiv information.

Det argumentet köper jag fullt ut!

Samt att förhudens medicinska fördelar med råge överväger de eventuella små fördelar som kan komma av att den tas bort.

Vad finns det för fördelar med att ha förhuden kvar?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Vansinningt.Jag kan inte förstå hur det är tillåtet att ta bort kroppsdelar på nyfödda/små barn utan att det finns medicinska skäl för det.

Vill man i vuxen ålder göra det av religösa eller andra skäl så javisst. Samma riktlinjer borde gälla som för piercing och tatuering.

Undrar vad som hade hänt med mig om jag toppade öronen på mitt barn som de i startrek... En del kämpar ju för att få startrek godkänd som religion..

Jag har haft sex med både omskurna och icke omskurna och min uppfattning är att håller man sig ren så är man ren förhud eller inte.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Ska jag vara ärlig så vet jag inte.. Det var därför jag undrade!

Det är ju en religiös tradition. Det är helt naturligt där min pojkvän kommer ifrån, där människor tycker det är näst intill vanvård att inte omskära sina söner. De tycker att de gör pojken en tjänst!

Jag vet, de kommer med argument som "han ska se ut som pappa" för att han "inte ska bli retad i skolan" det är "finare så" *himlar med ögonen*

Andra argument är "har man kvar förhuden är det svårt att ha sex" i de relativt få fall där trång förhud är ett problem så kan det vara berättigat - vi tar inte bort blindtarmen bara "för att" utan gör det när den orsakar problem.

Var det gäller renlighetsaspekten är det väl inte så svårt att visa barnet hur man tvättar sig trots förhud?
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Min son hade inte blivit omskuren, även om hans far "krävde" att de skulle ha gjorts så hade jag sagt nej, som mamma har jag lika stor rätt att säga nej som hans pappa har att kräva det och hade han krävt det (vilket aldrig var aktuellt) så hade jag sagt att sonen får bestämma när han är vuxen och kan ta egna beslut.

Det finns idag ingen som helst andledning till att utsätta ett barn för en onödig operation.
Omskärelse kom (enligt vad jag minns från den tiden jag läste mycket om religioner) till i en helt annan livs situation än vad vi har idag, då hade man inte möjligheten att tvätta sig som vi har idag och då var det självklart en fördel med omskärelse.

Att din kille är stolt över att han är omskuren är ju en vinkling av att han är stolt över sitt ursprung, helt naturligt att han inte är arg på sina föräldrar för att de gjort som traditionen bjuder.

Det finns faktiskt, hur sjukt det än låter, även kvinnor som är stolta över att de är omskurna:crazy: de är barn av sin värld.

Att det skulle vara bättre utseénde mässigt får mej att små le;) vad skulle det vara?
Att han själv upplever den som större?
Hälsomässigt? Nej inte idag, normalt sett har man idag tillgång till vatten.
Och funktions mässigt, vad kan han göra som inte alla andra kan?
Det är ingen skillnad på att ha sex med en omskuren man eller en som har förhuden kvar, däremot är det stor skillnad på kille till kille:angel:

Jag hade faktiskt den här diskussionen med en pojkvän (ex sedan länge) som var omskuren (av religösa själ) och han trodde givetvis att det var så att omskurna var bättre älskare, att de var renligare och att kvinnor tilltalades av utseéndet, tyvärr för honom fick han ju höra sanningen av mej.
Inget av det stämmer.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Jag hade faktiskt den här diskussionen med en pojkvän (ex sedan länge) som var omskuren (av religösa själ) och han trodde givetvis att det var så att omskurna var bättre älskare, att de var renligare och att kvinnor tilltalades av utseéndet, tyvärr för honom fick han ju höra sanningen av mej.
Inget av det stämmer.
Fast det var din sanning och inte alla kvinnors sanning. Jag tycker att en omskuren penis är mycket mer estetiskt finare än en icke omskuren penis.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Blir illa berörd när jag läser sånt här...att omskära barn, jag förstår om det skulle vara pga för trång förhud tex, eller medicinska skäl, men inte religiösa bara för att det "ska vara" så.

Som en skrev före mej, mamman har lika mkt rätt att kräva att barnet inte ska bli omskuren & jag hoppas att föräldrar inte ger efter för att andra parten är religiös.
Där tycker ajg faktiskt det är ett ansvar innan man skaffar barn att veta hur man ska ha det så det inte kommer som en överaskning & blir bråk.
Där hade jag aldrig kunnat bli ihop med eller skaffa barn med folk som har omskärelse som en del av sin religion.
Jag anser att människan föds på ett visst sätt av en anledning, om förhuden inte ska vara där hade man fötts utan den.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Min son hade inte blivit omskuren, även om hans far "krävde" att de skulle ha gjorts så hade jag sagt nej, som mamma har jag lika stor rätt att säga nej som hans pappa har att kräva det och hade han krävt det (vilket aldrig var aktuellt) så hade jag sagt att sonen får bestämma när han är vuxen och kan ta egna beslut.

Min pojkvän kräver ingenting. Självklart är vi två om besluten och min åsikt väger lika tungt som hans. Han är öppen för en diskussion om ämnet, men jag känner att jag har för lite kunskap om det. Jag får höra hans åsikter och eftersom jag vet att de inte är särskilt objektiva, så vill jag ta reda på mer på egen hand. Det var därför jag startade tråden, så att jag kan få kontra lite! ;)
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Omskärelse kom (enligt vad jag minns från den tiden jag läste mycket om religioner) till i en helt annan livs situation än vad vi har idag, då hade man inte möjligheten att tvätta sig som vi har idag och då var det självklart en fördel med omskärelse.

Vi som omfattar en religion som förespråkar omskärelse av pojkar använder inte det argumentet. Det är en teori som inte har belägg i religionen, precis som argumentet att "förbudet mot griskött kom ju till pga trikiner".

Visst. Det är möjligt. Men vår religion säger inte att "ni kan sluta omskära era pojkar när ni har infört bättre hygien, och ni kan börja äta griskött när ni har uppfunnit kylskåpet".

Alltså funkar det argumentet för icke religiösa, men inte för oss som har en, exempelvis, judisk tro.

Och eftersom det handlar om tro, så är det omöjligt att diskutera eftersom den ena sidan inte kommer att kunna förstå den andra.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Håller med! :o

Jag tycker också att en omskuren penis är mycket mer tilltalande och för att vara helt ärlig känns den även fräschare.

Men å andra sidan skulle jag aldrig kupera min hund eller göra hål i öronen på mitt barn, bara för att det är mer estetiskt tilltalande :cool:
 
Sv: Omskärelse av pojkar...

Blir illa berörd när jag läser sånt här...att omskära barn, jag förstår om det skulle vara pga för trång förhud tex, eller medicinska skäl, men inte religiösa bara för att det "ska vara" så.
Om jag låter min eventuellt framtida son bli omskärd så skulle det definitivt inte vara "bara för att" eller för "att det ska vara så". Nej, det skulle vara endast om de medicinska fördelarna med det överväger riskerna. Tex att risken för hiv och cancer minskar.

Som en skrev före mej, mamman har lika mkt rätt att kräva att barnet inte ska bli omskuren & jag hoppas att föräldrar inte ger efter för att andra parten är religiös.
Där tycker ajg faktiskt det är ett ansvar innan man skaffar barn att veta hur man ska ha det så det inte kommer som en överaskning & blir bråk.
Där hade jag aldrig kunnat bli ihop med eller skaffa barn med folk som har omskärelse som en del av sin religion.

Självklart är det något som kommer att diskuteras, och sjävklart är det något som vi kommer att komma överrens om innan det ens blir tal om att starta någon bebisverkstad. Som jag sagt innan, min åsikt väger precis lika tungt som hans.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 057
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 066
Senast: oz_joj
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp