Omskärelse av pojkar...

Sv: Omskärelse av pojkar...

Nej, men i många andra viktiga frågor och beslut har mina icke-religiösa argument gått vinnande ur striden.

När det gäller just omskärelsen, så lovar jag att återkomma! ;)

Tiden går fort men jag har inte glömt denna tråd, trots att jag inte varit inloggad på hundra år.

Jag och min man fick en son i vintras och vi har beslutat att inte omskära honom. Vi har under årens lopp diskuterat massor och även min man kom fram till att han inte kunde rättfärdiga en omskärelse.

Jag lovade ju att återkomma :D
 
@Roark Välkommen tillbaka! Vad roligt att du kom och uppdaterade (och att du kikade in igen!)! Grattis till lilla sonen! :)
 
Sv: Omskärelse av pojkar...



Nej, men i många andra viktiga frågor och beslut har mina icke-religiösa argument gått vinnande ur striden.

När det gäller just omskärselsen, så lovar jag att återkomma! ;)
Har inte läst hela tråden men tänker att eftersom du själv inte är religiös så borde ju faktiskt du vara klarsynt nog att se att det enda sunda är att låta barnet själv välja när han blir myndig. Varför i hela friden SKULLE du tillåta att ditt barn utsätts för ett helt onödigt och inte medicinskt motiverat kirurgiskt ingrepp bara för att hans far råkar vara religiös? Alla kirurgi och narkos är ju faktiskt också förknippat med vissa risker som jag inte kan se att det är ansvarsfullt att utsätta sitt barn för i onödan.
 
Har inte läst hela tråden men tänker att eftersom du själv inte är religiös så borde ju faktiskt du vara klarsynt nog att se att det enda sunda är att låta barnet själv välja när han blir myndig. Varför i hela friden SKULLE du tillåta att ditt barn utsätts för ett helt onödigt och inte medicinskt motiverat kirurgiskt ingrepp bara för att hans far råkar vara religiös? Alla kirurgi och narkos är ju faktiskt också förknippat med vissa risker som jag inte kan se att det är ansvarsfullt att utsätta sitt barn för i onödan.
Synd att du inte läste TS inlägg #161 högre upp på sidan.
 
Sv: Omskärelse av pojkar...


Av att använda dem till allt som du kan tänka dig och litet till.
Och av att upptäcka att vissa måste tvättas först för att de skall vara trevliga att använda.


Jag har bara behövt skicka förhudsbeklädda snoppar på tvätt före användning.
Och aldrig någon omskuren.
Det tycker jag säger en del om smakligheten.

Vandra i öknen en dag.
Och sedan behöver den ena tvättas men inte den andra.
Det ÄR olika.
Min erfarenhet om det gäller renlighet är att det är ägarens vanor som är det avgörande, inte omskuren eller ej(om inte ägaren behöver hjälp pga andra orsaker då).

Sedan gällande trång förhud förstår jag att det är lättare rengöring. Innan jag började jobba med det jag gör nu, så hade jag en kort period inom vården, där stor hjälp med rengöring krävdes vid blöjbyte och duschar. De med trång förhud var svår att få rena, övriga med normal förhud - inga problem.
 
Skall det behöva dras i långbänk en gång till? Tråden är från 2008.
Skadar iofs inte mig. Jag tycker att det är intressant hur man kan anse sig ha rätt att göra estetiska ingrepp på barnen innan de själva har valt (allt från hål i öronen till kirurgiska).
 
Då vill man alltså bara skriva vad man själv tycker men inte läsa någon annans tankar?

Nu blev jag nyfiken. Om du är sent in i en tråd som hunnit bli.. säg 30 sidor lång, läser du allt då innan du svarar?

Jag kan ju bara svara för mig men jag läser kanske några sidor i början samt sista kanske 3 om jag har något svar "på hjärnan" så att säga innan jag tappar bort det. Sen brukar jag ju försöka läsa vidare men det händer att det tar ett par dagar om den är lång pga att jag blir avbruten/trött/pausar med annan tråd etc :o Det visar kanske att jag har någon slags intresse vad andra skriver i och för sig.
 
@Amha Ja, jag läser de trådar jag vill svara i. Inte listtrådar och flams dock såklart. Ibland om diskussionen upprör mig en del så kan jag hoppa över sidor men jag skulle aldrig svara i en tråd om jag inte läst merparten.

Särskilt i känsliga trådar blir det jävligt fel när nån kommer in och skriver ett irrelevant svar bara för att de inte läst hela tråden.
 
Då vill man alltså bara skriva vad man själv tycker men inte läsa någon annans tankar?

I en del trådar tycker jag det blir hemskt mycket sidospår som diskuteras och jag kanske vill svara på ursprungsfrågan. Det gör att jag ibland kanske bara orkar läsa 3-4 sidor för att sedan hoppa till slutet och få en liten glimt om viken riktig det har gått och fundera på om jag vill ge ett svar.

Beror ju helt på hur intressant man tycker tråden är och hur den startats. Är det en tråd där de frågar vad man skulle göra om man skulle göra/tänka om man var i samma sits mm har det ju inte någon betydelse om vad någon annan svarat på sidan 7 vad hen skulle göra om jag sedan svarar nästan exakt likadant.
I dessa trådar brukar jag ofta börja med har inte läst hela tråden.
 
@Amha Ja, jag läser de trådar jag vill svara i. Inte listtrådar och flams dock såklart. Ibland om diskussionen upprör mig en del så kan jag hoppa över sidor men jag skulle aldrig svara i en tråd om jag inte läst merparten.

Särskilt i känsliga trådar blir det jävligt fel när nån kommer in och skriver ett irrelevant svar bara för att de inte läst hela tråden.
Tjaa, fast ibland gillar jag att svara på ts ursprungsfråga utan att ha fått input av alla andra. Så då kan jag svara utan att ha läst ens två sidor. Men då lägger jag det som svar till ts inlägg. Men det är ju iofs vettigt om jag kollar datum först (vilket jag i det här fallet snarare gjorde sent och sedan raderade mitt inlägg).
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 070
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 069
Senast: oz_joj
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp