Ont i hela ryggen

Hastflickan

Trådstartare
Nu på sista tiden har jag börjat rida väldigt mycket och även stallsysslor som hör till varje dag. Jag har fått nå otroligt ont i ryggen, från nacken till längst ner i ryggen. Jag har en stark kropp och är väldigt tränad. Kan ni hjälpa mig? Möjlig orsak och lösning?
 
Jag skulle hå gått till en sjukgymnast för råd och behandling. Jag har just behandlats klart efter att ha haft ryggont i över 15 år. En bra sjukgymnast är guld värd!
 
Och tänka på hur du jobbar ergonomiskt med din kropp. Alltså lyfta med rak rygg och att du vänder dig istället för att slänga gödseln genom att vrida dig utan att flytta på fötterna (om du förstår vad jag menar). Gå flera gånger istället för att lyfta tungt en gång osv. osv.
 
Och tänka på hur du jobbar ergonomiskt med din kropp. Alltså lyfta med rak rygg och att du vänder dig istället för att slänga gödseln genom att vrida dig utan att flytta på fötterna (om du förstår vad jag menar). Gå flera gånger istället för att lyfta tungt en gång osv. osv.
Det är det att jag är jättenoga med att lyfta med benen och hur jag rör på mig, så det kan jag inte göra bättre.
Om jag böjer på nacken lite lätt, bara för att titta ner på mina fötter, så sträcks hela ryggen i en sjuk smärta. Jag förstår inte :(
Lika när jag rider är jag noggrann med min kroppshållning, vilket jag får väldiga berömm av, utav min tränare
 
Jag har oxå problem med min rygg och det blir värre av ridningen. För mig hjälpte en kiropraktor mycket
 
Det är det att jag är jättenoga med att lyfta med benen och hur jag rör på mig, så det kan jag inte göra bättre.
Om jag böjer på nacken lite lätt, bara för att titta ner på mina fötter, så sträcks hela ryggen i en sjuk smärta. Jag förstår inte :(
Lika när jag rider är jag noggrann med min kroppshållning, vilket jag får väldiga berömm av, utav min tränare
Det låter ju inte något vidare. Nä, då får du nog prata med en läkare om saken och få remiss till kiropraktor/naprapat/sjukgymnast eller vad som kan behövas :p
 
Jag skulle vilja ge samma råd som nästan alltid ges här när en häst får ont.
Börja med att söka läkare, speciellt eftersom du tydligen inte innan haft problem med ryggen och få den kollad. Hittar inte doktorn något så är det till se över hur du jobbar och rider rent ergonomiskt och på det sättet få hjälp med arbetsställningar och ev tekniska hjälpmedel.

Att börja i andra ända och själv laborera är lika illa när det gäller en s själv som en sin häst. Vet man inte orsaken så måste man hitta den innan man börjar försöka få bort symptomen. Gör man fel här kan det bli väldigt mycket värre.
 
Nu på sista tiden har jag börjat rida väldigt mycket och även stallsysslor som hör till varje dag. Jag har fått nå otroligt ont i ryggen, från nacken till längst ner i ryggen. Jag har en stark kropp och är väldigt tränad. Kan ni hjälpa mig? Möjlig orsak och lösning?

Jag skulle gå till en kiropraktor med gott rykte. Det är guldvärt. Jag är tydligen överrörlig i mina nackkotor och delvis ryggrad också, så jag blir sne av att trilla av en häst i princip varje gång. Då brukar det strama, sticka, värka och ibland kan jag knappt gå upprätt. Så de är lite olika, men min kiro har löst alla mina problem och mår bättre än någonsin ^^
 
Ja, tänk om hästfolk vore hälften så noga med sig själva som de är med hästarna....
Säg inte det! Jag är super noga med kost och motion, hjärnmotion och min hälsa i övrigt. Alla som känner mig frågar mig alltid hur jag orkar hålla detta så noga, då många ger upp på sånt här. Men sen nu fick jag ont i ryggen och då vill jag ha hjälp. Så din kommentar var ganska onödig. Jag har haft problem med ryggen förut, efter en olycka. Därefter gick jag till sjukgymnasten. Detta var ca 5 år sedan.
MattiZ: Skönt att det löst sig för dig! Det får väl bli så för mig också, men jag är aningen trött att komma till läkaren. Vart där allt för många gånger, är inte ens 20 år fyllda så att träffa en kiropraktor ligger inte högt upp på vilja göra listan :p Men vad har man för val, man vill ju bli bra så snabbt som möjligt :)
 
MattiZ: Skönt att det löst sig för dig! Det får väl bli så för mig också, men jag är aningen trött att komma till läkaren. Vart där allt för många gånger, är inte ens 20 år fyllda så att träffa en kiropraktor ligger inte högt upp på vilja göra listan :p Men vad har man för val, man vill ju bli bra så snabbt som möjligt :)

Haha jag är 21år och har gått till kiropraktor till och från de senaste 3åren, så nog är det värt det ;) Jag ville inte heller först, men när jag knappt kunde ta mig ner för trappan blev jag mer eller mindre tvingad :D hehe Det bästa med en riktigt bra kiropraktor som är privat är att det sällan är långa väntetider, bara boka tid och datum så är det klart :)
 
Haha jag är 21år och har gått till kiropraktor till och från de senaste 3åren, så nog är det värt det ;) Jag ville inte heller först, men när jag knappt kunde ta mig ner för trappan blev jag mer eller mindre tvingad :D hehe Det bästa med en riktigt bra kiropraktor som är privat är att det sällan är långa väntetider, bara boka tid och datum så är det klart :)
Vad brukar kiropraktorn göra för något? :)
 
Vad bra att du är vältränad.

Men hur och vad tränar du? Och ger du din kropp den vilan den behöver för att återhämta sig?
Hur rider du? Spänd rygg, häst som är tung i handen, och Stalljobb ger ofta ont i axlar och rygg.
Man behöver mycket magstyrka och en bra grej är att använda rullar eller olika bollar för att trycka ut knutor och stretcha farcian.

Sjukgymnast, akupunktör är grymt.
 
Vad brukar kiropraktorn göra för något? :)

Min kiropraktor "knäcker" till kotor i rygg nacke och kring höften så att inget klämmer på nerver eller ligger snett så man får ont. Samt får man en hemsk muskelmassage som sätter igång blodcirkulationen ordentligt och rätar ut snea muskler då som blivit av själva snedheten. Sedan så får jag även akupunktur av honom och det är toppen ^^
 
Vad brukar kiropraktorn göra för något? :)

Väldigt mycket!
En duktig kiropraktor kan så mycket mer än "bara knäcka kotor" (som folk verkar tro är det ända de gör..)
Jag har gått till kiropraktor i 11år, från början pga en rejäl ridolycka, följt av en bilolycka och en rejäl ridolycka till + lite annat smått och gott under årens lopp.. jag går till min kiropraktor framförallt med mina problem i rygg och nacke, men även med skador från fotbollen tex sträckningar i olika muskler (sist var det lår och sätesmusklerna de gällde..) han masserar även en del och ger tips och övningar!
När jag är som bäst i kroppen behöver jag bara besöka kiropraktorn var 3e månad för att hålla ordning på kroppen.. när det är som värst, tex vid en olycka av något slag, går jag var- varannan vecka en kort period, sen blir det längre och längre mellan besöken igen..
Min kiropraktor kostar 340kr/besök, kan tyckas dyrt då det egentligen inte tar så lång tid, men det är billigt för att jag ska kunna fungera optimalt! Utan min kiropraktor skulle jag nog ha ont överallt.. :p
 
Jag hade nog gått till ngn duktig massör, eller kiropraktor. Sen kan jag tipsa om att investera i en TENS-apparat (finns billig på ClasOhlson t ex). den botar inte men lindrar och förebygger.
 
Om du är säker på att du gör allt rätt när det gäller din träning hade jag gått till en naprapat i första hand.
Naprapati innehåller ofta lite mer massage än kiropraktik. :up:

Jag måste dock flika in hur oerhört viktigt det är att stretcha! Speciellt när man rider och tränar så mycket som du verkar göra.
Stelhet i baksida lår är t.ex. en väldigt vanlig orsak till ryggsmärtor, då ryggen blir överansträngd.

Kan du ligga rakt på rygg med ena benet rakt ned och det andra benet rakt upp? - Ytterst få som klarar det, och det är fortfarande betraktat som "normal rörlighet".
 
Om du är säker på att du gör allt rätt när det gäller din träning hade jag gått till en naprapat i första hand.
Naprapati innehåller ofta lite mer massage än kiropraktik. :up:

Jag måste dock flika in hur oerhört viktigt det är att stretcha! Speciellt när man rider och tränar så mycket som du verkar göra.
Stelhet i baksida lår är t.ex. en väldigt vanlig orsak till ryggsmärtor, då ryggen blir överansträngd.

Kan du ligga rakt på rygg med ena benet rakt ned och det andra benet rakt upp? - Ytterst få som klarar det, och det är fortfarande betraktat som "normal rörlighet".

Jag är alltid jätte noga med stretch efter och uppvärmning innan jag tränar. Men när jag rider tänker jag inte på det alls :|
(Jag provade och jag kan med stor marginal göra det du sa, är vig och rörlig av mig) ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
854
Senast: BernT
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp