Ont i hovarna?

123456789

Trådstartare
Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den.

Vill börja med att säga att hovslagaren kommer på måndag, så ingen behöver hojta att han ska ringas ut. Min fråga är vad de här hovarna innebär för hästarna. De påstås blir verkade med 8 veckors mellanrum men den senaste verkningen jag säkert känner till är längre sen än så. Hästarna har fång varje sommar och vad jag förstått växer fånghovar snabbare och behöver därför verkas oftare. Nu är hovarna jättelånga och vissa har sprickor långt upp på hovväggen, andra är trasiga så att bitar har lossnat (se bilder). De hovar jag tittat på under har ingen distinkt bärrand utan sulan verkar vara utplattad. Ägaren säger att sprickorna inte gör något utan att det kommer att rätta till sig när de blivit verkade.

Ägaren menar att hästarna inte har ont eftersom de vill fortsätta vara ute i hagen och inte vill komma in i stallet, och jag har inte observerat någon hälta hos dem. De står heller inte som typiska fånghästar. Jag undrar om det kan stämma att de inte har ont?


 
Självklart lider hästen av så dålig hovvård. Hästen behöver verkas mycket oftare för så ska det verkligen inte se ut. Det är ren vanvård. Hästen behöver inte vara synligt halt eller stå i fångställning för att hen ska fara illa av sina långa hovar.
Varför får hästen fång varje sommar? Varför tillåts hästen gå på gräs alls när hen uppenbarligen inte klarar det?
 
Hur kan du veta om de där o inte göra nåt? Prata med ägaren om den är okunnig, ev anmäla så nån kommer ut o hon kanske börjar. Jag hade inte haft samvete till att bara kolla på, speciellt om du verkar känna ägaren (?). Stackars hästar :(
 
Så där ska det verkligen inte se ut, och självklart mår hästarna dåligt av det. Det är ren vanvård.
Det är dessutom ren vanvård att de får fång varje sommar, som ägare har man ett ansvar att se till att hästarna slipper det.

Du bör verkligen anmäla denna vanvård, att veta om men inte göra något är ju hemskt mot hästarna.
 
Att jag inte gör något stämmer inte. Jag har pratat med ägaren när jag har upptäckt det och självklart uppmanat till åtgärd. Senast vi pratade sa jag att hade det varit någon annans hästar hade jag ringt djurskyddet direkt. Det är lätt att utifrån säga att man ska ringa och anmäla, men det är inte så jäkla lätt i verkligheten när det är någon närstående det gäller.

Nu ska hovslagaren som sagt komma i morgon. Gör han inte det får jag ta det därifrån.

Gällande varför de får gå på gräs kan jag inte svara. Det var ägaren som sa det där om fången och sommaren när vi pratade i fredags kväll.
 
Att jag inte gör något stämmer inte. Jag har pratat med ägaren när jag har upptäckt det och självklart uppmanat till åtgärd. Senast vi pratade sa jag att hade det varit någon annans hästar hade jag ringt djurskyddet direkt. Det är lätt att utifrån säga att man ska ringa och anmäla, men det är inte så jäkla lätt i verkligheten när det är någon närstående det gäller.

Nu ska hovslagaren som sagt komma i morgon. Gör han inte det får jag ta det därifrån.

Gällande varför de får gå på gräs kan jag inte svara. Det var ägaren som sa det där om fången och sommaren när vi pratade i fredags kväll.

Även om det gäller en närstående har man som människa ett ansvar. Det är inte lätt, absolut inte men hjälper det inte att påtala bristerna så får man ta den svages parti, dvs. hästens parti. Du kan anmäla anonymt om du vill det.
Att låta hästen få fång varje sommar är inget annat än rent djurplågeri. Varför utsätta hästen för de plågorna och varför testa gång efter annan när man vet resultatet? Får hästen ens adekvat vård när den får fång?
När hästen tillåts bli så lång i sina hovar som den här hästen är så är risken att lamellranden bryts sönder vilket är väldigt smärtsamt. Kan man inte sköta sina djur så ska man inga ha. Så krasst är det. Den här hästen har gått över tiden bra länge och det är inte okej alls. Man kan inte säga att hästen verkas var åttonde vecka och nöja sig med det om hästen ser ut så utan då får man verka oftare helt enkelt. En fånghäst växer ofta väldigt fort om hovarna och det är inte alls ovanligt att de behöver verkas var tredje- var fjärde vecka. Det är hästens behov som ska styra, inte vad ägaren anser borde vara normalt.
 
På den övre bilden syns det jättetydligt att hoven försöker självkorrigera men inte lyckats bli av med den långa tån. Det går att raspa till själv om du pluggat på lite och en hovslagare/verkare visar hur du ska göra.

Hovis lär ju fixa det åt er när hen kommer :).
 
Även om det är en närstående så är det där vanvård. En vettig hovslagare kan utföra vad som kommer se ut som underverk på en skoning. Men en inte så bra hovslagare kommer inte erbjuda mycket lindring. Särskilt inte om det går 4-5 månader till nästa verkning.

Och ja, det innebär smärta, obehag och lidande för hästarna som hovarna är nu :/
 
Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den.

Vill börja med att säga att hovslagaren kommer på måndag, så ingen behöver hojta att han ska ringas ut. Min fråga är vad de här hovarna innebär för hästarna. De påstås blir verkade med 8 veckors mellanrum men den senaste verkningen jag säkert känner till är längre sen än så. Hästarna har fång varje sommar och vad jag förstått växer fånghovar snabbare och behöver därför verkas oftare. Nu är hovarna jättelånga och vissa har sprickor långt upp på hovväggen, andra är trasiga så att bitar har lossnat (se bilder). De hovar jag tittat på under har ingen distinkt bärrand utan sulan verkar vara utplattad. Ägaren säger att sprickorna inte gör något utan att det kommer att rätta till sig när de blivit verkade.

Ägaren menar att hästarna inte har ont eftersom de vill fortsätta vara ute i hagen och inte vill komma in i stallet, och jag har inte observerat någon hälta hos dem. De står heller inte som typiska fånghästar. Jag undrar om det kan stämma att de inte har ont?


Dålig hovvård är inte samma sak som fång.
Om nu hovslagaren som kommer ut är en bra hovslagare, så bör denne reagera på hovarnas dåliga skick. Kan du vara med vid verkningen? Om det 'bara' är hovvården som brister, kan du hjälpa ägaren att boka nya tider med hovis och se till att de följs framöver?
I annat fall så prata med ägaren igen, och saknar denne fortfarande insikt så gör en anmälan. Du kan vara anonym.

/V
 
Att jag inte gör något stämmer inte. Jag har pratat med ägaren när jag har upptäckt det och självklart uppmanat till åtgärd. Senast vi pratade sa jag att hade det varit någon annans hästar hade jag ringt djurskyddet direkt. Det är lätt att utifrån säga att man ska ringa och anmäla, men det är inte så jäkla lätt i verkligheten när det är någon närstående det gäller.
Det är inte lätt oavsett närstående eller inte har jag märkt. Är en häst i min närhet som jag tog över hovvården på helt och hållet pga att den inte sköttes och sen när hovarna är i bra skick så tar ägaren som fått upp motivationen över igen tills dom efter ett par månader blir dåliga igen och då får jag rycka in igen. Otroligt tråkigt med sådana ägare men anmäla leder förmodligen inte nånstans ifall hästens skick i övrigt är bra. Hovarna hinner inte bli extremt dåliga dock, men alldeles för långa vilket påverkar den hästen starkt.
Gällande varför de får gå på gräs kan jag inte svara. Det var ägaren som sa det där om fången och sommaren när vi pratade i fredags kväll.
Även den jag har haft/har hand om har haft fång och trots det så går hästen på gräs varenda år och varenda år så får den ett anfall, är nu antar jag bara en tidsfråga innan hästen kommer få fång igen nu när gräset börjar växa men det är ju tyvärr ingenting som går att göra något åt när ägaren inte vill.

Vissa vill verkligen inte inse saker och ting, förstår inte varför vissa har hästar överhuvudtaget. Det enda man kan göra är ju att erbjuda sig att ordna tider och sköta hovarna. Så till vida då att hästarna i övrigt är i bra skick så att säga. Annars så bör man anmäla det.

Jag undrar om det kan stämma att de inte har ont?
Dom behöver inte ha ont på det sättet, däremot så får dom ju spänningar och slitage som kan leda till inflammationer osv. Men just att dom har ont i hovarna är inte säkert även ifall dom ser illa ut. Lär ju dock inte dröja innan dom får ont, speciellt med den sprickan.
 
Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den.

Vill börja med att säga att hovslagaren kommer på måndag, så ingen behöver hojta att han ska ringas ut. Min fråga är vad de här hovarna innebär för hästarna. De påstås blir verkade med 8 veckors mellanrum men den senaste verkningen jag säkert känner till är längre sen än så. Hästarna har fång varje sommar och vad jag förstått växer fånghovar snabbare och behöver därför verkas oftare. Nu är hovarna jättelånga och vissa har sprickor långt upp på hovväggen, andra är trasiga så att bitar har lossnat (se bilder). De hovar jag tittat på under har ingen distinkt bärrand utan sulan verkar vara utplattad. Ägaren säger att sprickorna inte gör något utan att det kommer att rätta till sig när de blivit verkade.

Ägaren menar att hästarna inte har ont eftersom de vill fortsätta vara ute i hagen och inte vill komma in i stallet, och jag har inte observerat någon hälta hos dem. De står heller inte som typiska fånghästar. Jag undrar om det kan stämma att de inte har ont?


Det där är mer än 8 v. Utan tvekan!
De där hovarna måste åtgärdas oftare.
Det är möjligt att hästarna inte har smärta i just hoven.
Men går de så där hämmas hela rörelsemönstret och det blir ett väldigt slitage i resten av kroppen på dem. De riskerar permanenta skador av det.
Så de får inte bli så där igen!
 
Tack för svar och ursäkta att jag inte har uppdaterat - jag ville få vettiga bilder på hur de ser ut nu, men det har varit så blött i markerna att hovarna sjunker ner och inte riktigt syns.

Hovslagaren kom på tisdagen. Jag hade tyvärr inte möjlighet att vara där, men jag tittade på hovarna någon dag senare. Hästen med de jättelånga hovarna och sprickan tycker jag fortfarande har snäppet för långa. Sprickan fick jag dock inte syn på. Nästa gång jag tittar på dem ska jag ta med en krats, för jag tyckte att de såg konstiga ut när jag lyfte och kollade men kunde inte se pga lera och annat.

Hästen med trasiga hovar tycker jag ser ut att ha lagom längd nu men jag tyckte att de såg ut att redan ha trasats sönder igen. Porösa?

Tack @Grazing för ditt nyanserade inlägg. Det var tröstande.
 
Hästen med trasiga hovar tycker jag ser ut att ha lagom längd nu men jag tyckte att de såg ut att redan ha trasats sönder igen. Porösa?
Inser nu när jag tittar på bilden jag la in att det snarare verkar ha trasat upp så långt på hovväggen att hovslagaren inte fick bort allt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 795
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 537
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp