Ont i rectus femoris; vad göra?

cristobal

Trådstartare
Gick igenom hästen idag, och hittade en punkt där hon alldeles uppenbart reagerade, nämligen ungefär där nämnda muskel möter Iliopsoas och Internal abdominal oblique. Detta är alltså framför tensor.
Hon var helt tillfreds med massagen ändå tills jag kom till denna punkt, och vad jag förstår är det inte i närheten av någon triggerpunkt, så jag antar att det är en muskel som jag på ngt vis har överansträngt?
Någon med erfarenhet e kunskap??? Varför ont där?
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Tror att det är mest i abdominal, och den är väl inte bara till för andningen?
Ingen som vet ngt, jag vet i princip inget...
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

OK, men det blir svårt. Jag vill ju hemskt gärna veta.
Tänk dig att du utgår från mötet mellan hästens lår och buk. Där går ju pälsen "uppåt". Följ denna del uppåt ca 10- 15 cm, då är vi framför en ganska påtaglig muskel (femoris). Men det är som sagt framför den, och det är bara ett område på ca 4x4 cm som är känsligt...
Då jag applicerar tryck där, inte hårt, så drar hon sig undan och visar tydligt att det är obehagligt.
Förlåt om jag använder latinska termer, men jag har letat på nätet, och där hittar jag inga andra namn på dessa muskler...
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Förklarar på svenska på Eastwicks begäran och tar upp lite allmän anatomi i området,

Quadriceps femoris (fyrhövdade lårmuskeln) är en muskelgrupp som börjar på olika ställen på lårbenets övre del (framsida, insida, utsida) och slutar vid bakknät. Dess uppgift är att sträcka bakknät och stödja knäskålen (patella). De fyra musklerna som ingår i gruppen är rectus femoris, vastus lateralis, vastus medialis och vastus medius.

Psoas minor/major och iliacus går från lårbenets insida till undersidan av ländkotorna (gäller psoas) respektive bäckenet (gäller iliacus) 30 cm in i hästen från flanken räknat. "Möter" alltså inte rectus femoris, då rectus utgår från lårbenets framsida medan iliopsoas från lårbenets insida på en knöl som heter lilla trochanter. Du kan inte känna denna punkt utifrån.

Obliquus internus abdominis (inre sneda bukmuskeln) utgår från höftknölen och ett ligament på blygdbenet på bäckenets undersida, fäster in på revbensbrosken och på linea alba, det raka långa platta ligament som går längs med magens undersida.

Till TS: Jag förstår inte riktigt var din häst ömmade men beskriv gärna mer exakt så är jag gärna bollplank. En välutvecklad quadriceps femoris har rätt stor volym men om du kände en öm punkt FRAMFÖR tensor fascia latae borde du inte ha varit på rectus femoris oavsett hur din häst ser ut. Tensorn fäster ju också in på bakknät (laterala patellabandet).

Tack vare dig fick jag förresten anledning att fräscha upp muskelfästena för quadriceps, dom hade fallit in i dimman märkte jag när jag skulle svara på din fråga. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Är du rakt under höftknölen eller snett nedanför och framför? Är den ömma punkten ytligt eller djupt in? Känner du någon svullnad eller ändrad textur på muskeln? Värme?
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Obliquus internus och externus stödjer alla inälvorna, underlättar andningen, hjälper även till att krysta vid förlossning och när hästen ska bajsa.
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

haha äntligen fler nördar :)

ang de sidliga magmusklerna.
De roterar bröstkorgen, särskilt den inre va.
Den yttre borde både rotera och till viss del sidböja beroende på del som är aktiverad

har kontakt med en ET som behandlar "the posh Dressage horses". H*n uppger att det inten är helt ovanligt med problem med denna magmuskultarur.

Jag hajjade inte beskrivningen - framför tensor...
väntade på dig :D

däremot kan min egen rectus femoris gärna dra åt h-e
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Jag får kolla igen i morgon, skriva ut bilder och ta med till stallet.
Det är svårt att se på de bilder jag hittar på nätet. Men så vitt jag kan se, eftersom det är framför lårmuskeln, så misstänker jag abdominis.
Den ömma punkten måste vara ytligt belägen, eftersom det räcker med så litet tryck för att det ska bli en reaktion...
Ja, det är snett nedanför och framför höftknölen. Nästan rakt under Tuber coxae.
Hästen är under igångsättning, och jag har försiktigt börjat skritta henne, med en del övningar på böjt spår, där jag då tycker hon har lätt för att falla ut på bogarna, men hon är ju inte så stark ännu.
Det har inte varit några problem vid tömkörning/longering. Hon reds inte under fyra månader pga problem med motorn därbak, den var nästan förtvinad, och hon rusade därför ifrån arbete. Detta pga fel sadel, fel hovvinklar, bett mm hos förra ägaren.
Det är som en annan häst nu, så jag är noga med att hon ska få det så bra som möjligt några år framöver.

Susan -snygg avatar... Ja, jag är nog lite galen, min sambo säger att jag är konstig, det var likadant då jag skulle lära mig avancerad bildbehandling på datorn, helt uppslukad..
Vill man veta så drar det ju iväg. Och på den vägen hittar man en massa annat. Tex en hemsida som heter suitabledressage.net
Har du sett den? Apropå volter, öppna/sluta mm
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Det är riktigt att obliquerna assisterar i böjning av bålen. Framför allt kan stumma obliquer hindra böjning i bålen eftersom de då inte ger efter i yttersidan som de ska.
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Då är det väl troligare att det är den ytliga obliquus som din häst har problem med (obliquus externus abdominis). Kan vara en lättare bristning/översträckning, ett blåmärke efter ett tjuvnyp i hagen eller varför inte vanlig hederlig träningsvärk. Eftersom dessa muskler inte alls är lika tjocka som t ex baklårets muskler kan du inte heller ta i lika hårt vilket kan vara en annan förklaring till att din häst reagerade på tryck.
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Jodå, den sidan har funnits i flera versioner också
Men jag är inte så förtjust "i lilla snurren" som den kallas på svenska-

Jag känner till Tessan som har hemsidan :D

Hon hette Noir Noir2 och Noir3 här på buke,

skall kolla igen
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

OK, hoppas att det bara är träningsverk/ känsligare muskel...
Kände igen idag, och det område jag talar om befinner sig ca 4 cm rakt nedom höftbenet.
Hon har i perioder haft hosta, inget allvarligt, men ändå. Samband?
Eller kanske det är så att jag inte ska försöka med skolor o dyl på några dagar, och sedan känna om hon reagerar igen?

Susan - för mig var det intressant att se bilderna både uppifrån och de rörliga bilderna. Har du kollat classicaldressage.co.uk Tyckte det var intresant om vikthjälperna där...

Tack för att ni tar er tid med mina frågor!
DF
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Låter som obliquus externus fäste mot höftbensknölen (tuber coxae). Helt normalt känner man en tjock fästes-sena där (går snett framåt-nedåt från precis under höftbensknölen). Leta reda på den, jämför höger-vänster. Hosta anstränger denna muskulatur om hästen är mera tungandad är normalt. Hästen blir ibland muskelöm om den haft någon infektion.
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Ok, ska prova. Det var nog så,men jag är inte säker, att det kändes som ngt som går framåt/nedåt. Ska känna igen.
Jo, hon reagerade mer på höger sida.
Ska ut med henne lite försiktigt nu, så jag kan känna om hon går normalt etc
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Ja hon skriver väldigt bra Sue.
Hon har ju varit hos både Slothak och Balkenhol

Det var ett tag sedan jag var inne på sidan, skall kolla vad hon uppdaterat - tack för påminnelsen

Däremot är jag ofta skeptisk till många tolkningar av vilka muskler som gör vad - är själv gammal skrotlyftare se:o

Gluteus Medius huvudsakliga uppgift är ju abduktion av lårbebet dvs att bresa.

själv tycker jag att det är viktigt med knäslut så att man verkligen får kontak med trochantern där på insidan av sadeln (det kräver också att man sitter med bäckent i en viss vinkel mot sadlen - inte helt lätt att hitta dit själv)

vad var det nu - jo öpnna hellre höften med
Quadratus femoris - längst ned på bilden

Jag brukar också skriva om vikten av att verkligen låta hästen _öppna_ dina höftleder. Till elever på plast brukar det fungare bra om mna säger åt dem at "jucka". Givetvis inte skyffla - men höftleden måste öppnas.

När man går fram med ena höften/ sittbenet extra på ena sidan så släpper man ju in - lite extra

jag brukar också skriva om vikten att behålla sin possition - för man måste ju inte följa hästen när den tappar sin hållning - den skall ju följa dig:cool:

Här kommer bra länk.

Vad har du själv idrottat med?

http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/quadfemoris.shtml
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Ja, du har så rätt i detta med höfterna, jag kämpar på, och eftersom jag inte ridit mer än ett par år mynnar alla dessa försök till korrekt sits i en hel del träningsvärk - dock allt mindre.
Kände på hemvägen idag, då vi båda var avslappnade att det blev något slags samrörelse, kanot, buss o roddbåt i medvind...
Har själv varit handbollsspelare på hyfsad nivå, tills jag åkte på ett allvarligt brott i vä fot, som ungdom spelade jag även badminton och fotboll.
Men kan du känna skillnad på vilka muskler du använder därnere i sadeltrakten? Själv försöker jag separera bäcken, händer o överkropp, har nog med det just nu...

Jag kände på henne igen, och tycker att hon reagerar där, fyra cm nedom höftbenet.
Lät min sambo leda stoet, så jag kunde titta på hennes bakbensaktion. Då tyckte jag att höger hov hade en större "rotation", och att den hade ett "häng", en liten eftersläpning, inte mycket, men tillräckligt för att vi skulle kunna se det båda två.
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Var där igen, och hon går undan då jag trycker måttligt vid den punkten.
Har en bild från Wicer.se, där det ser ut som Transverse abdominal.
Är det den senan som du menade, Lejonelle?
Riktningen på den stämmer med hur det känns. Nu räckte det med att ta på denna för att hon skulle dra sig undan.
Är det någon vits att massera där?
Vad kan det ha för orsak? Tycker inte att hon hostat mycket, någon gång ibland, ej regelbundet, och hon är inte tungandad.
Ska jag låta henne vila från böjningar några dagar?
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Sorry, jag har gjort mitt bästa utifrån dina beskrivningar men kan inte lägesbestämma på distans, du får lägga ut en bild i så fall. För mycket missförstånd annars.

Om hästen ömmar på punkten kan det bero på att du varit där och tryckt så att hon förväntar sig smärta men det kan också vara att hon fortfarande ömmar. Om hästen är öm så att hon drar sig undan beröring är det inget smart att massera just där. Värm med handen över själva muskeln istället, det är där blodkärlen finns och inte i senvävnaden.
 
Sv: Ont i rectus femoris; vad göra?

Tack för hjälpen, det känns bra att det går att resonera så här ändå.
Kanske ska ta ut någon som kan titta på det här "live" - förstår att det är svårt per detta medium, det är ju tom svårt (för mig) att bestämma vilken muskel/sena det är fråga om.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp