Ont på utsidan av vaden vid ridning.

Maoam

Trådstartare
Jag får ofta väldigt ont på utsidan av vaden, högerbenet när jag rider. Det liksom stramar och drar och går som ett band från där vaden börjar och ned över fotleden. Jag får det aldrig i vänster. Försökt känna efter om jag gör ngt annorlunda med höger och kanske vinklar jag foten lite mer, så att liksom mer vikt kommer på utsidan av foten. Men jag lyckas inte räta ut den. Någon som varit med om detta? Som vet hur man kommer till rätta med det? Kanske bra övningar? Andra stigbyglar? Vad kan det bero på om det inte är vinkeln på foten?
Tacksam för tips och råd :)
 
Om du stretchar när det gör ont, känns det bättre då? Om inte, läs in dig på compartment syndrome. Har haft smärtor som liknar de du beskriver i många år men aldrig blivit klok på vad det är. Nu tror jag att jag hittat rätt. Man kan operera, annars kan man testa stötvågsbehandling - det har hjälpt för mig.
 
Bra frågor att få hjälp av en utomstående att kolla medan du rider.

Sitter du rakt?
Är stiglädren lika långa? Gamla läder töjer sig gärna på uppsittningssidan. Om du drar upp eller ner stiglädren ett hack gör det skillnad?
Är sadeln bra? Lika hög i båda bossorna? Inte sned?
Om du rider lätt eller står i fältsits lägger du omedvetet mer vikt på höger? Inte ovanligt om man är högerhänt.

Jag har ett vänsterben som är liite kortare än höger, vilket gör att jag får ont på det sättet du beskriver om jag har för långa stigläder. Då får vänstern på nåt sätt anstränga sig mera. Samma om sadeln halkar lite snett vid uppsittning.
 
Gå till sjukgymnast, gärna en som rider.

Jag har alltid haft bekymmer med att trampa ner hälarna och att få rätt position på mina fötter i ridningen, kan liksom inte vrida in dem. För två år sen gick jag till sjukgymnast för knäproblem, men det var mina anklar som var problemet, de är mycket stelare än vad en normal människas är. Jag har lite övningar, men det blir nog aldrig "normalt" så jag försöker jobba runt det i stället.
 
jag har exakt samma. Har tillsammans med min fantastiska sjukgymnast kommit fram till att det beror på:
1. Byte av skor, vilket ledde till nya spänningar
2. Att jag kör mkt bil och spänner mig då (gasar 9 mil om dagen ungefär)
3. Stelheter kring fotleden, värre i höger pga gamla skador
4. Låsningar och korta muskler kring höft och rumpa.

För att bli bättre har jag:
1. Börjat använda gamla skor som är lite större än de nya
2. Vant mig vid att använda cruise control trots att det drar lite mer bränsle
3. Behandlats med akupunktur kring de akuta inflammationerna
4. Stretchat höftböjare och rumpmuskel varje dag innan jag sitter upp på hästen
5. Ridit barbacka eller tömkört de dagar då det gör som ondast.
6. Flyttat bak stigbyglarna (man kan ha två lägen på min sadel)

Så nu kan jag rida med sadel igen, äntligen.
 
Jag har samma problem men ingen aning vad det beror på (ovanstående svar med mycket bilkörning låter dock troligt...), lösningen för mig är ledade stigbyglar. Får ont av alla "vanliga" jag provat men med ledade känner jag inget. Finns hos både Hööks och Börjes :)
 
Jag hade samma problem. Löste det med ledade stigbyglar. Antagligen snedbelastade jag på något vis.
 
Jag får ofta väldigt ont på utsidan av vaden, högerbenet när jag rider. Det liksom stramar och drar och går som ett band från där vaden börjar och ned över fotleden. Jag får det aldrig i vänster. Försökt känna efter om jag gör ngt annorlunda med höger och kanske vinklar jag foten lite mer, så att liksom mer vikt kommer på utsidan av foten. Men jag lyckas inte räta ut den. Någon som varit med om detta? Som vet hur man kommer till rätta med det? Kanske bra övningar? Andra stigbyglar? Vad kan det bero på om det inte är vinkeln på foten?
Tacksam för tips och råd :)
Har du någon gång stukat den foten rejält kan du ha fått en skada i underbenet. Vill du veta vad det är som felas så sök sjukgymnast/fysioterapeut till att börja med.
 
Ta hjälp av någon kunnig! Jag har nu en feldenkraisbehandlare jag rider för och det är guld! Så mycket som händer i kroppen som man inte är medveten om förrän man får någon obehags/ojämnhetskänsla som sen kan leda vidare till smärta. Det har hjälpt mig helt galet mycket att någon kan hjälpa mig där i sadeln så att jag hittar jämnhet o ett avslappnat utgångsläge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp