Bukefalos 28 år!

Opel Corsa 1.4 90 hkr Enjoy

Då ska du se Renault Clio, mer budget får man leta efter och vägljudet som letar sig in i kupen är av en klass för sig, minst 50W stereo fordras samt baslåda för att dränka det. :D Hela kärran andas snikhajpad öststatskärra från 60-talet. :laugh:

Särbon med kollegor hade en sådan som bytesbil ett tag, dvs åkte mellan boendet och borrplatsen i den. Du kan ju tänka dig när två rätt stabila borrare ska ta sig i och ur den! :rofl:

Den gick givetvis under namnet "Clittan" avd dålig borrarhumor :cool:
 
Särbon med kollegor hade en sådan som bytesbil ett tag, dvs åkte mellan boendet och borrplatsen i den. Du kan ju tänka dig när två rätt stabila borrare ska ta sig i och ur den! :rofl:

Den gick givetvis under namnet "Clittan" avd dålig borrarhumor :cool:
:rofl: :rofl:
Ja inte skulle jag vilja äga den som enda bil, den här jag äger ska piffas upp och sen bort-bort-bort. Sen har jag en Megane, ungefär samma där, budget så långt ögat når men den är så rostig så den ska jag och grannarna + kompisar köra livet ur, den ska vara "bilpoolsbil" om det behövs för den kostar knappt något att ha påställd och besiktad, drygt 3000:- /år som vi delar på. Billig skitbil med gott om delar på skroten ska hålla den rullande i många år. :)
 
Opel bygger ju fortfarande stora delar av sin marknadsföring på att de slår ur underläge. "Look at Opel now" var ju några år sedan, men grundtonen finns fortfarande där och den är nog inte alldeles obefogad.
Förra året köpte mitt landsting några Opel Combo (deras Caddy-motsvarighet) till fastighetsteknikerna. Efter några månader funderade en kille på vad det var som skvalpade i bilen, även när den var fulltankad. Det visade sig att ena dörren innehåll ett par liter(!) regnvatten som runnit in längs fönsterlisterna och inte kommit ut eftersom dräneringshålen i underkant av dörren var igensatta invändigt av rostskyddsgegg.
Sen kan Opel förstås vara mycket bil för pengarna även om det finns kvalitetsbrister, om priset är motsvarande lågt.
 
Min far (som jobbat som bil.mek på Opel i 30+ år och som sällan pratar om annat än just Opel) tycker just nu att Opel Corsa är det bästa som finns. Han brukar föredra veteranbilarna, men är så glad i Corsan att han överväger att köpa en ny bil för första gången. Enligt honom bränslesnål och sällan på besök hos bilverkstaden mer än för service. Undrar du något mer specifikt kan jag säkert fråga.

Jag håller mig med Opel av bekvämlighetsskäl (hjälp med reparationer) och tycker inte att det är dåliga bilar. Håller med andra om att bilarna idag verkar vara ganska likvärdiga varandra, men att olika märken och modeller har sina specifika bekymmer. Jag har just nu en Astra som rullar sitt sista år och är sugen på en Meriva nästa gång. Jag tilltalas av att de är lite högre och enligt samma källa en modell som sällan behöver åka till bilverkstaden. Kanske något som också är värt att kika på för din faster?
 
Min mamma hade Opel kadett city som sista bil och den höll massor av år och var billig i underhåll. Före besiktning varje år så var det bara att dra ur bromsbackarna, ta ett par tag med en grov fil i oken och dit med backarna igen och sen gick det till nästa besiktning. Det var det enda + nya backar som behövde bytas på bromsmekaniken, ja och såklart bromscylindrarna bak en gång men det är ju vanligt med Girling. Billig att köra och billig att äga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 264
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Calmiche
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 287
Senast: Sonea
·
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 772
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp