Operation av öga samt lambå

Finastearab

Trådstartare
Jag har haft en tidigare tråd om min häst som har en kronisk inflammation i hornhinnan på sitt ena öga.
Efter att vi provat flera mediciner/droppar i ögat , som inte har hjälpt, så är min häst nu opererad i ögat.
De har
skrapat bort det "fula" som satt på hornhinnan, tagit slemhinna från tredje ögonlocket och satt över såret.
Efter 3 dgr på djursjukhuset fick jag hämta honom. Han står nu med en huva, där det opererade ögat skyddas av
en mörk "tratt" med lufthål. Han får ögonsalva 2 gr om dagen samt silkeye.
Enligt veterinärerna har allt gått bra och det såg fint ut när vi lämnade sjukhuset.
Men idag blev jag orolig. Ögat har börjat rinna mycket mer, samt att han inte öppnar det lika mycket.
Det som rinner är klar ögonvätska, och det börjar rinna mer när han fått sin ögonsalva.

Tyckte inte att det rann lika mycket de första dagarna efter det att jag hämtat honom.
Som tur är har jag återbesök på tisdag, men blev så orolig idag , så undrar ifall det är någon annan som har gjort
en sådan här operation på sin häst, och hur lång tid det tog för detta att läka ? Samt hur det såg ut på vägen till
läkning ?
 
Vad tråkigt , jag svarade i den förra tråden och tyvärr är stora ögonskador/problem ofta ytterst bekymmersamma att få att läka och kräver mycket på alla sätt . Skönt ändå att ni nu fått hjälp . Ring veterinären närhelst du har frågor det ingår i deras jobb att st till tjänst om hästägaren i samband med en operation upplever att ngt är ändrat /har frågor osv !
 
Jag svarade också i din förra tråd.. Min häst opererades, ingen lambå behövdes dock i hans fall.
Men det låter som samma slags operation i övrigt.
Baserat på det veterinären sa till mig när jag hämtade min häst skulle jag definitivt ringa och höra med veterinär om jag vore du, det skadar aldrig. När det gäller ögon frågar jag hellre en extra gång :)

Min blev lite mer rinnig i direkt samband med salvan då det säkert irriterar lite att få den i ögat. Han var dock inte speciellt rinnig i ögat övrig tid.
Dom gånger han knipit med ögat/ hållit det mer stängt, har det alltid varit något skit på gång dessvärre (innan och efter operation)

Minns inte exakt hur många veckor det tog innan det läkte men det gick fortare än vi hade trott.
Operationen hjälpte tyvärr inte min häst då han hade alldeles för mycket problem, så jag valde att operera bort ögat.
 
Jag svarade också i din förra tråd.. Min häst opererades, ingen lambå behövdes dock i hans fall.
Men det låter som samma slags operation i övrigt.
Baserat på det veterinären sa till mig när jag hämtade min häst skulle jag definitivt ringa och höra med veterinär om jag vore du, det skadar aldrig. När det gäller ögon frågar jag hellre en extra gång :)

Min blev lite mer rinnig i direkt samband med salvan då det säkert irriterar lite att få den i ögat. Han var dock inte speciellt rinnig i ögat övrig tid.
Dom gånger han knipit med ögat/ hållit det mer stängt, har det alltid varit något skit på gång dessvärre (innan och efter operation)

Minns inte exakt hur många veckor det tog innan det läkte men det gick fortare än vi hade trott.
Operationen hjälpte tyvärr inte min häst då han hade alldeles för mycket problem, så jag valde att operera bort ögat.
 
Tack för era svar!
Det var i samband med salvan,fuchimital, som han blev mer rinnig i ögat... Gav honom Silk Eye, rek av veterinären i flera omgångar, så han blev bättre sedan. I går var han bättre, knep inte längre.... Så jag hoppas hoppas att det ska vara på rätt väg nu. Ska som tur är på återbesök imorgon!
 
Ville bara tala om för er att det var
En tumör, skivepitelcancer , min häst hade ...
Men enligt veterinären på återbesöket idag ser allt ut att läka fint. De har fått bort helabtumören och det brukar aldrig sprida sig.
Nu blir det fortsatt behandling med antibiotikasalva o Metacam, och hoppas hoppas att det fortsätter läka
Rätt. Hoppas jag har många år kvar med min lille kämpe till häst❤️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hundhälsa Allt började i förrgår då jag tyckte att hundens öga såg irriterat ut. Det rann även lite, dock klar vätska men jag valde ändå att...
Svar
5
· Visningar
5 299
Senast: dpmatte
·
Katthälsa För tre dagar sedan var jag in till veterinären med min äldsta katt (15 år) för att hans vänstra öga hade runnit ett par dagar och pang...
2
Svar
22
· Visningar
20 471
Senast: Altaria
·
Hästvård Hade vet ute igår igen till mitt sto.Ögat har runnit konstant och varit svullet på tok för länge nu.Har fått salva i alla dess...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: Hellez
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp