Operation av trubbnos (mops)

Smurfoff

Trådstartare
Min mops är 5 år gammal och hennes andning och ork blir sämre för varje år. Nu är det olidligt hon flåsar för minsta lilla, och vi kan knappt gå utanför dörren innan hon börjar. Hon orkar heller knappt röra sig trots vi går morgon och kväll när de är som svalast.

Har varit inne på att operera henne tidigare med folk i mopsforum säger att det är mycket risker med operation och att den långmjuka gommen kan växa tillbaka igen om man gör den kortare.

Hon har knipta näsborrar och för lång mjuk gom enligt vet.

Försäkringen täcker heller ingen sånhär operation. Evedensida tar 20.000 +
Finns det någon djurklinik i Skåne (Bor i Helsingborg) som är duktiga men som kanske inte tar lika mkt som evedensia?

Har någon här opererat sin trubbnos? Hur stor skillnad märkte ni på hunden?
 
Kolla i frallaforumet på fb,har sett flera som har op hos någon mindre klinik i mitten av skåne men kommer inte ihåg namnet.
 
Min mops är 5 år gammal och hennes andning och ork blir sämre för varje år. Nu är det olidligt hon flåsar för minsta lilla, och vi kan knappt gå utanför dörren innan hon börjar. Hon orkar heller knappt röra sig trots vi går morgon och kväll när de är som svalast.

Har varit inne på att operera henne tidigare med folk i mopsforum säger att det är mycket risker med operation och att den långmjuka gommen kan växa tillbaka igen om man gör den kortare.

Hon har knipta näsborrar och för lång mjuk gom enligt vet.

Försäkringen täcker heller ingen sånhär operation. Evedensida tar 20.000 +
Finns det någon djurklinik i Skåne (Bor i Helsingborg) som är duktiga men som kanske inte tar lika mkt som evedensia?

Har någon här opererat sin trubbnos? Hur stor skillnad märkte ni på hunden?
Men vad menar de är alternativet?
Avlivning?

Det är ju bara maj och en 5årig hund som knappt kan röra sig för att det är för jobbigt..
Så kan den ju inte ha det.
 
Har dock hört man inte ska operera nu på sommaren pga infektionsrisk så kommer att bli i höst. Får försöka hålla henne inne mkt och gå tidig morgon och kväll. Samt spola henne i kallt vatten innan promenaderna.
 
Prata med vetrinären först om inte infektionsrisken är värt det?
Det låter ju annars som en riktigt jobbig sommar :(
Absolut men problemet är att jag är i USA hela juli. Tänk om de blir komplikationer då vill jag kunna vara hemma. Så bättre att ta det i höst när jag har tid om något händer. Hon flåsar ordentligt när vi är ute, men inomhus håller hon sig bra faktist. Men hon har blivit trött av vädret. Veterinären rekomenderar också operation till höst/vinter
 
Men att vänta flera månader på op om hon inte kan andas ordentligt :confused: Det är ju ett lidande! Ring en klinik direkt och be dem avgöra. Hunden ska ju må bra fortast möjligt och bara en veterinär kan avgöra det. Tycker många trubbnosägare förklarar bort och förringar problemet så vad folk säger på forum skulle jag inte ge 5 öre för om inte en veterinär backade upp det.
 
Men att vänta flera månader på op om hon inte kan andas ordentligt :confused: Det är ju ett lidande! Ring en klinik direkt och be dem avgöra. Hunden ska ju må bra fortast möjligt och bara en veterinär kan avgöra det. Tycker många trubbnosägare förklarar bort och förringar problemet så vad folk säger på forum skulle jag inte ge 5 öre för om inte en veterinär backade upp det.
Helt enig. Bara tanken på att gå med andningsbesvär ger mig lätt panik, inte en operation jag skulle skjuta på med anledning av rötmånaden...
 
Absolut men problemet är att jag är i USA hela juli. Tänk om de blir komplikationer då vill jag kunna vara hemma. Så bättre att ta det i höst när jag har tid om något händer. Hon flåsar ordentligt när vi är ute, men inomhus håller hon sig bra faktist. Men hon har blivit trött av vädret. Veterinären rekomenderar också operation till höst/vinter
Du hinner göra den innan du åker,det tar bara ett par veckor så är det läkt,men bättre andning kommer pronto.
 
Min mops är 5 år gammal och hennes andning och ork blir sämre för varje år. Nu är det olidligt hon flåsar för minsta lilla, och vi kan knappt gå utanför dörren innan hon börjar. Hon orkar heller knappt röra sig trots vi går morgon och kväll när de är som svalast.

Har varit inne på att operera henne tidigare med folk i mopsforum säger att det är mycket risker med operation och att den långmjuka gommen kan växa tillbaka igen om man gör den kortare.

Hon har knipta näsborrar och för lång mjuk gom enligt vet.

Försäkringen täcker heller ingen sånhär operation. Evedensida tar 20.000 +
Finns det någon djurklinik i Skåne (Bor i Helsingborg) som är duktiga men som kanske inte tar lika mkt som evedensia?

Har någon här opererat sin trubbnos? Hur stor skillnad märkte ni på hunden?
Jag skulle rek OP så snart som möjligt men förvänta dig inga underverk. De flesta har fortfarande mycket problem med andningen även efter. Blir det komplikationer täcker inte heller försäkringen det. Till exempel inte ovanligt med lunginflammation efteråt vilket ofta innebär intensivvård några dygn dvs dyrare kostnad än själva operationen.
Alternativet är avlivning, tyvärr.
 
Det man ska tänka på är att hundar inte kan svettas. De svalkar sig istället genom att hässja. Och om hunden redan nu har jobbigt med andningen och inte orkar tänk då på hur det ska bli när det blir sommar och varmt hela tiden. Då kommer hunden inte bara ha problem av att inte få luft ordentligt utan ovanpå det ökar då risken att få värmeslag. Utan att behöva anstränga sig.
Att inte operera hunden NU innan sommaren är rent djurplågeri om besvären redan är så stora. Dessutom kan det finnas en klar risk att problemet redan är löst till i höst - är du verkligen säker på att hunden ens kommer överleva sommaren om problemen redan är så kraftiga? Gå till veterinären nu så kommer problemet vara löst på ett eller annat sätt innan du åker till USA. Att vänta av ekonomiska skäl eller egoistiska skäl för att du ska vara bortrest om över en månad är inte försvarbart i mina ögon. Tänk själv att inte kunna svettas samt att endast kunna andas genom ett tunt sugrör - prova en stund så får du en uppfattning om hur det är för din hund. Varje andetag.
 
Tänk på att välja en klinik som har en ordentlig kamera att titta in i nosen med. Tyvärr gör de flesta kliniker Sverige bara själva operationen av nos och mjuk gom utan att titta in i själva näsan. Oftast är det där det stora problemet sitter och då hjälper det inte att fixa till bara ”fram och bak”. Tänk också på att hålla din hund smal, gärna lite i underhåll till exempel då fetma bidrar till andningsproblemen.
 
Hon har gått upp i vikt nu till denna sommaren, kan också vara en faktor att ja tycker hennes andning är sämre. Har minskat maten och försöker gå längre rundor när vädret är sämre. Hon går alltid upp lite i vikt på sommaren då vi inte kan motionera som vanligt. Hon är 5 år och har aldrig svimmat eller fått anfall pga andningen. Då vi anpassar oss. Duschar henne innan vi går ut, kyltäcke osv. Att det är så akut nu att operera henne tycker jag inte, då det är mer att de är jobbigt för mig att får anpassa oss och vara inne mycket mer. Går också på rehab och de tycker hon låter bra i andningen när hon är där. Men jag tycker det blivit sämre med åren så jag kommer att operera henne. Att ni tycker jag är självisk osv för jag inte gör de nu innan min USA resa tycker jag är sjukt. Tänk om hon får komplikationer av operationen och jag inte är hemma, vill inte lägga detta i någon annans händer. Sen vill jag få ner henne i vikt innan hon opereras då det finns risker med sövning osv. Pengar kan jag säkerligen låna mig till om OP skulle ske nu men jag kan inte förvänta mig att det kommer vara en operation utan komplikationer kommer aldrig förlåta mig själv om jag är utomlands och hon blir dålig pga detta, för jag ville hinna med OP innan resan.
 
Hon har gått upp i vikt nu till denna sommaren, kan också vara en faktor att ja tycker hennes andning är sämre. Har minskat maten och försöker gå längre rundor när vädret är sämre. Hon går alltid upp lite i vikt på sommaren då vi inte kan motionera som vanligt. Hon är 5 år och har aldrig svimmat eller fått anfall pga andningen. Då vi anpassar oss. Duschar henne innan vi går ut, kyltäcke osv. Att det är så akut nu att operera henne tycker jag inte, då det är mer att de är jobbigt för mig att får anpassa oss och vara inne mycket mer. Går också på rehab och de tycker hon låter bra i andningen när hon är där. Men jag tycker det blivit sämre med åren så jag kommer att operera henne. Att ni tycker jag är självisk osv för jag inte gör de nu innan min USA resa tycker jag är sjukt. Tänk om hon får komplikationer av operationen och jag inte är hemma, vill inte lägga detta i någon annans händer. Sen vill jag få ner henne i vikt innan hon opereras då det finns risker med sövning osv. Pengar kan jag säkerligen låna mig till om OP skulle ske nu men jag kan inte förvänta mig att det kommer vara en operation utan komplikationer kommer aldrig förlåta mig själv om jag är utomlands och hon blir dålig pga detta, för jag ville hinna med OP innan resan.

Men alltså - att inte svimma eller att inte få anfall kan du ju inte ha som måttstock för hurvida det är akut eller inte? Du tycker seriöst att det är mer jobbigt för dig att anpassa dig och vara inomhus, än vad det är för din hund att inte kunna andas och svalka sig ordentligt när temperaturen stiger mot 20 grader?
Mina hundar springer 8km framför kickbiken i 20-22 graders värme utan några som helst problem, om du vill ha en referens för vad som är normalt.
 
Men alltså - att inte svimma eller att inte få anfall kan du ju inte ha som måttstock för hurvida det är akut eller inte? Du tycker seriöst att det är mer jobbigt för dig att anpassa dig och vara inomhus, än vad det är för din hund att inte kunna andas och svalka sig ordentligt när temperaturen stiger mot 20 grader?
Mina hundar springer 8km framför kickbiken i 20-22 graders värme utan några som helst problem, om du vill ha en referens för vad som är normalt.

Har du mopsar? De kommer aldrig orka lika mycket i värme som en vanlig ras, trots operation. Har du varit på en mopsträff så flåsar alla. Jag väljer iallfall att göra något åt de, men jag vill först få ner henne i vikt och kommer anpassa mig denna sommaren för att göra de bästa för henne, får gå ut tidig morgon och sen kväll och en snabb runda på dagen, tills att jag är hemma med henne när operationen sker. Jag vill inte åka utomlands en månad och sen få ett samtal att någon komplikation skett.
 
Varför stödjer man ens sån "plågeriavel" och köper en hund som man på förhand, med 99% säkerhet vet kommer få andningsproblem som äldre :confused:

Kan hunden knappt röra sig pga problem med att andas, så åtgärdar man asap! Allt annat är djurplågeri.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ca ett halvår sen fick min mops en torrfoderbit i halsen. Hon hörkla sig ett tag sen valde mamma att åka in med henne till...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 061
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Jag har ett överbett som gör att jag biter mig upp i gommen. Det gör att det ömmar och gör ont att äta mer eller mindre hela tiden, inte...
Svar
4
· Visningar
3 051
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp