Opererad för lös benbit = reservation?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Lägger detta här eftersom det är en försäkringsfråga mer än en hästvårdsfråga.

Ung häst opereras för benbit i 3-4 årsåldern, påverkar det möjligheten att A1-försäkra senare i livet? Eller beror det på när den befintliga försäkringen tecknades?
 
Sv: Opererad för lös benbit = reservation?

Jag pratade med en vet om liknande i veckan. Då menade vet på att även om det inte är reservation i försäkring så kan försäkringsbolag slingra sig ur att betala iom ägarbyte där man vetat om benbiten/problemet om det finns på papper som nya ägare tagit del av/upptäcks vid besiktning.
Så jag hade hört direkt med bolaget i fråga om det specifika fallet, för att safe:a.
 
Sv: Opererad för lös benbit = reservation?

Försäkringsbolag kan ju hävda att skadan fanns innans försäkringens tecknande även om det inte finns en skriftlig reservation, så är det alltid. Jag ska ringa mitt ombud och höra vad hen säger om saken.
 
Sv: Opererad för lös benbit = reservation?

Det är troligen ointressant vad ombudet säger, vill man vara på den säkra sidan så bör man skicka in all information till försäkringsbolaget se till att de bekräftar att de fått informationen och tar beslut utifrån det om en eventuell reservation och att man får en skriftlig bekräftelse på att det skett så.

Kan man inte bevisa att bolaget visste så kan man åka på en nit.
 
Sv: Opererad för lös benbit = reservation?

Jag hade hellre kollat med huvudkontoret. Skriftligen.

Är hästen A1:ad i dag och bolaget godkänt att försäkringen täcker borttagandet av den lösa benbiten hade jag tolkat det som att den nuvarande försäkringen är intakt. Däremot kommer det säkert att påverka höjningar eller andra förändringar i försäkringen (t ex byta av bolag).
 
Sv: Opererad för lös benbit = reservation?

När det gäller försäkringar så är det ju svårt att generalisera. Borttagen lös benbit betyder inte med automatik reservation iaf.
 
Sv: Opererad för lös benbit = reservation?

Är benbiten borttagen så påverkar det inte försäkringen alls för då har hästen ingen "skada" så vad skulle du få reservationen för ?
 
Sv: Opererad för lös benbit = reservation?

Nej, olika bolag är olika generösa. Men de tar gärna chansen om det finns ett kryphål. Somliga vill ju gärna ha det till att om benbiten är borttagen har den gett symptom. Har den gett symptom finns risk för snedbelastning och därmed har benbiten påverkat även friska ben.

Att ha skriftligt från bolaget är aldrig fel vid en tvist längre fram.
 
Jag håller med där... om att en borttagen benbit inte är en ”skada” längre. Men hur får man bort en reservation, som kommit till för att där finns en lös bentibt.. (alltså innan man operar bort den)????
 
Jag håller med där... om att en borttagen benbit inte är en ”skada” längre. Men hur får man bort en reservation, som kommit till för att där finns en lös bentibt.. (alltså innan man operar bort den)????
Som svar på din fråga även om tråden är gammal, så hittade vi, och tog bort, en lös benbit på min häst när den var 6, i en försäkring som tecknades då hästen var 4. Fick reservation på kotleden inklusive ”kotledsproblem” och reservationen kunde tas bort efter 1 år om hästen gick igenom en A1 besiktning utan anmärkning. Vi kom aldrig så långt men så stod det i pappren jag fick. Agria. De betalade självklart ingenting rörande benbiten.
 
Okej... bra svar!!! Tack!!! Men jag undrar vad en A1-besiktning innebär... alltså, vad gör man då? Kan man göra det hemma - eller, är det en sk klinikbesiktning? Böjprov förstår jag gäller, men är det även longering...
 
Jag har haft en liten tvist med ett bolag med en häst som opererades i förbyggande syfte d v s hästen hade inte haft några problem och jag betalade det själv.
Trots detta så när jag höjde livvärdet på hästen fyra månader efter operationen fick den reservation på det benet. Reservationen kan tas bort när hästen varit igång i minst sex månader och då med röntgen och böjprov på klinik.
Efter detta har jag frågat runt på andra bolag och dom har liknade regler.
 
Okej... bra svar!!! Tack!!! Men jag undrar vad en A1-besiktning innebär... alltså, vad gör man då? Kan man göra det hemma - eller, är det en sk klinikbesiktning? Böjprov förstår jag gäller, men är det även longering...

Varför ringer du/mailar helt enklelt inte ditt f-bolag och frågar ?
 
Jag har haft en liten tvist med ett bolag med en häst som opererades i förbyggande syfte d v s hästen hade inte haft några problem och jag betalade det själv.
Trots detta så när jag höjde livvärdet på hästen fyra månader efter operationen fick den reservation på det benet. Reservationen kan tas bort när hästen varit igång i minst sex månader och då med röntgen och böjprov på klinik.
Efter detta har jag frågat runt på andra bolag och dom har liknade regler.

Det tycker inte jag är något konstigt alls.
 
... SÅKLART har jag gjort det. MEN de har inte svarat än... jag är fundersam!!! Jag trodde man ”fick” fråga här, för att få information om hur andra gjort eller tänker.

Men ja självklart får du /kan fråga här ?
Däremot så lär ju ingen oavsett kunna svara konkret vad som gäller ang dina försäkringsvillkor annat än just ditt egna F-bolag så utifrån det min kommentar,

Det finns tex inte numera någon allmän benämning av ”A1” försäkring som fanns tidigare. ”A1 liv” finns under flera benämningar och villkor inkl hur det du frågar om - dvs reservation /lyfta sådan .

Därav mitt genuina råd att det är mest tydligt att du får svar/ställer frågorna till ditt eget f-bolag .
 
Senast ändrad:
Men ja självklart får du /kan fråga här ?
Däremot så lär ju ingen oavsett kunna svara konkret vad som gäller ang dina försäkringsvillkor annat än just ditt egna F-bolag så utifrån det min kommentar,

Det finns tex inte numera någon allmän benämning av ”A1” försäkring som fanns tidigare. ”A1 liv” finns under flera benämningar och villkor inkl hur det du frågar om - dvs reservation /lyfta sådan .

Därav mitt genuina råd att det är mest tydligt att du får svar/ställer frågorna till ditt eget f-bolag .
Aha.. jag har frågat, men de har inte ”hunnit” svara...det har ju ”bara” gått sådär 3v.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 689
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp