Ord ni inte står ut med?

hier

Trådstartare
Jag kom att tänka på hur många ord och uttryck det finns som jag tycker är så hiskeligt fula eller så använda att man baxnar. Varför är det så, egentligen?

Min militanta lista:
- Att säga "mus" om fitta. Eller för den delen "köttgrotta" och allt vad det heter. Eller ännu värre (som vi såg i Solsidan i söndags :D) att till en vuxen kvinna i sexuellt sammanhang säga "snippa". Småflickor har snippa, kvinnor har fitta.
- Slang för kuk: knullpåk, åderpåle osv. :yuck: Och samma som ovan: småpojkar har snoppar, män har penis i slakt tillstånd och kuk i hårt tillstånd.
- "Nu är det (valfri aktivitet) som gäller!" Allt gäller hela tiden.
- Att allting är så "härligt". Överanvänt ord som får mig att tänka på frikyrka.
- Att säga strax med t på slutet. Det heter strax, inte straxt!
- Att säga "och" istället för "att". T ex "jag gillar och rida" - vissa till och med artikulerar ut hela och:et. Visst, kommer väl från talspråkets "jag gillar å rida", men vet ärligt talat folk inte att det heter att innan verbet? :crazy:


Och man drar alla över en kam, inte över en kant. Så det så! :p
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Ett av de fulaste orden jag vet är kalsong, oavsett om man säger det snabbt eller långsamt så är det ett hemskt fult ord. :)
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Vet inte varför man har såna hat-ord, men det finns ju MÅNGA.

Det första som bubblar upp just idag är när folk skriver "t-shirt" som "tisha". AAAAAAAAARGGGGHH.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

BIM.

Används av folk som vill bli gravida. Hur något kan vara beräknad INTE mens övergår mitt förstånd. Man har ju beräknad mens 52 dagar om året - och alla andra dagar borde vara beräknad INTE mens. Urtramsigt.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Och jag har väldigt svårt att säga kuk och fitta i vardagsspråk. För mig är det fortfarande "förbjudna" könsord. Har dock inga bra alternativ.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Kommer direkt på två saker:

Jag kräks mentalt varje gång nån använder ordet "goding" :yuck:! Och får rysningar på ord som får ändelsen -is när det kommer till "smeknamn" (mellis, tandis osv.)
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Precis, det heter "jag tycker om honom". Men det verkar vara något dialektalt tror jag? Som t ex "fick du tag på'na?".

Spridningen av det tyder dessvärre på att det minst lika ofta är ett fel som något dialektalt.

Men självklart heter det alltid honom i objektsform. När någon säger "Jag tycker om han" så är det en stark signal för mig om att hen har ett sämre språk.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Precis, det heter "jag tycker om honom". Men det verkar vara något dialektalt tror jag? Som t ex "fick du tag på'na?".

Men då måste det vara dialektalt i hela landet, tycker "alla" både skriver och säger det numera.
Jag ska gå och möta han. :yuck:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

kl

En annan sak jag har svårt för är när ordet "gumman" används till tjejer i min egen ålder - jag är 22 år.

"Hej gumman, hur mår du idag?"
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Välkommen till Skåne, här är det inte ovanligt att man säger "Jag ska möta han på stan" eller liknande ;)
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Välkommen till Skåne, här är det inte ovanligt att man säger "Jag ska möta han på stan" eller liknande ;)

Inte ovanligt någonstans tror jag, det låter illlaaa!

(och jag har bott i Skåne för en herrans massa år sedan men då lät det inte så ;))
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Kl

Just nu kommer jag bara på bea, om det bara är ord vi ska bidra med. Men jag får allmänna rysningar och ont i tänderna av felanvända uttryck. Typ:

Dra alla över en kant
"Det var ett fint uppträde ni gjorde på julavslutningen"

:crazy::banghead:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

BIM.

Används av folk som vill bli gravida. Hur något kan vara beräknad INTE mens övergår mitt förstånd. Man har ju beräknad mens 52 dagar om året - och alla andra dagar borde vara beräknad INTE mens. Urtramsigt.

+1 på den. Har aldrig förstått varför det där "inte" ska vara med. Varför inte bara säga "beräknad mens 15/12"? Är det för att BM i de kretsarna står för barnmorska så att de behövde något som inte blev BM vid förkortning? Kanske "BIKIL" (beräknad icke kommunister i lusthuset) skulle vara något?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp