Ordning och reda i stallet

Problematisk

Trådstartare
Fråga till alla er som delar stall med andra, oavsett om ni har eget stall med en inackordering, står på stor anläggning, kollektivstall etc.
Hur fungerar det hos er för att hålla ordning och reda i stallet?
Har ni speciella ordningsregler? Nedskrivna eller muntligt?
Vilka områden rör era ordningsregler? Hur ofta går ni igenom dem? Vad gör ni för att säkerställa att alla som vistas i stallet vet vilka regler som gäller?
Och ni som inte har uttalade regler, hur fungerar det hos er? Har ni liknande åsikter om hur stallet ska se ut och skötas?

Nyfiken på hur ni gör för att hålla stallet/gården/anläggningen i bra skick och så att både människor och djur trivs och mår bra :)
 
Man sopar och städar efter sig där man har varit, samt ställer tillbaka alla saker. Svårare än så behöver det väl inte vara? :cool:Enligt uppstallningsavtalet har man ansvar för att hagen blir mockad. Sedan har vi även infört "städvecka". När man har städveckan ska man sopa av i sadelkammaren, foderkammaren och putsrummet minst 2 ggr den veckan. Alla som vistas i stallet är iallafall relativt vana vid hästar och vet hur man uppför sig. Vi har det väldigt lugnt och skönt i stallet :)
 
Senast ändrad:
Vi har en lista med regler som finns nedskrivna och som gås i genom med nyinflyttade. I dessa finns de vanliga rutinerna för passen, veckoansvarig samt de i övrigt viktigaste punkterna. Vi har en person per vecka som har vissa ansvarsområden, t ex att sopa i sadelkammaren. Utöver det tas problem upp på våra stallmöten.
 
Vi
Fråga till alla er som delar stall med andra, oavsett om ni har eget stall med en inackordering, står på stor anläggning, kollektivstall etc.
Hur fungerar det hos er för att hålla ordning och reda i stallet?
Har ni speciella ordningsregler? Nedskrivna eller muntligt?
Vilka områden rör era ordningsregler? Hur ofta går ni igenom dem? Vad gör ni för att säkerställa att alla som vistas i stallet vet vilka regler som gäller?
Och ni som inte har uttalade regler, hur fungerar det hos er? Har ni liknande åsikter om hur stallet ska se ut och skötas?

Nyfiken på hur ni gör för att hålla stallet/gården/anläggningen i bra skick och så att både människor och djur trivs och mår bra :)

Vi har ett litet stall med några inackorderingar och vi kör mest på skrftligt. Dels allmänna ordningsregler som bilaga till uppstallningsavtalet om sådant som att mocka ridbanan efter sig, sopa rent stallgången efter skoning osv. Alla har sina egna anvisade utrymmen för förvaring så att saker inte ligger och dräller, förvaringen är anpassad så att det finns plats för foder, täcken osv.

Dels har vi satt upp några kom ihåg-lappar som komplement, ex om att släcka på ridbanan, inte försöka spola ner hörester i golvbrunnen, skölja ur tvättsvampar efter sig, såna saker.

Jag tycker att vi har ganska god ordning. Tydlighet, kommunikation och bra förvaring skulle jag säga är ett framgångsrecept. ;)
 
Tydlighet, kommunikation och bra förvaring skulle jag säga är ett framgångsrecept. ;)
Amen :bow:

Som pedant har jag varit uppstallad på olika mindre anläggningar och stall.
Jag städar mycket och gärna men i de stall där där det funnits ordentligt och tillräckligt med anvisad och smart uttänkt plats för foder/täcken/borstar etc så håller även de slarvigaste hyresgästerna rent efter sig per automatik.

Finns det en sop i varje utrymme som skall sopas - så att man inte måste börja med att gå och hämta en sop varje gång man tänker ”man kanske skulle sopa” så blir det automatiskt fler som sopar efter sig.

I nuvarande stallet har vi inga ordningsregler, eftersom vi inackar är ordningsammare än stallägaren :D
I tidigare stall har vi haft ordningsregler uppsatta vid tavlan, eller som bilaga till avtalet mem inget av dessa är lika effektivt som ett välplanerat och lättskött stall.
 
I nuvarande stallet, 2-4 inackorderingar plus stallägarens två egna hästar fungerar det fint.
Det står i stallregler att man ska mocka hagarna, diska ur vattenhinkar, kratta stallgången, inte hänga täcken i stallgången.
Men övrigt är väll muntligt, eller snarare vett och etikett. För mig är det självklart att man inte lämnar saker framme, att det ser prydligt ut när jag lämnar stallet osv.
 
Vi hade inga regler i ett stall med 7 inackorderingar. Det plus dålig förvaring kunde göra sadelkammaren rejält rörig ibland. Vi hade en person(mer eller mindre självutnämnd) som gick och plockade efter alla och sa till alla. Utan henne hade det varit kaos eftersom alla norpade åt sig det lilla utrymme som fanns så högarna bara växte.

Idag delar jag och en till tjej på ett stall med två boxar och sadelkammare. Det finns gott om plats i min hyllas å det värsta som kan hända är att det är rörigt på mina hyllor eller att nån glömt ställt undan grepen. Vi har inga uttalade regler alls men håller båda rätt god ordning.

Som skrivet ovan är goda förvaringamöjligheter en bra lösning, samt att saker finns där de behövs.
 
Amen :bow:

Som pedant har jag varit uppstallad på olika mindre anläggningar och stall.
Jag städar mycket och gärna men i de stall där där det funnits ordentligt och tillräckligt med anvisad och smart uttänkt plats för foder/täcken/borstar etc så håller även de slarvigaste hyresgästerna rent efter sig per automatik.

Finns det en sop i varje utrymme som skall sopas - så att man inte måste börja med att gå och hämta en sop varje gång man tänker ”man kanske skulle sopa” så blir det automatiskt fler som sopar efter sig.

I nuvarande stallet har vi inga ordningsregler, eftersom vi inackar är ordningsammare än stallägaren :D
I tidigare stall har vi haft ordningsregler uppsatta vid tavlan, eller som bilaga till avtalet mem inget av dessa är lika effektivt som ett välplanerat och lättskött stall.

Jag vet inte om det är jag som är pedant, eller om jag har extremt slarviga stallkompisar :cautious:
Vi har typ allt det du skriver om, bättre i nuvarande stall än i något annat jag tidigare stått. Och klara, tydliga och enkla ordningsregler (tycker jag). Ändå är det totalt kaos :nailbiting::arghh:
Vi har lättskött, bra med förvaring, tydliga regler nedskrivna och hästvana människor. Det mesta BORDE alltså flyta på ganska problemfritt, kan man tycka.
Ändå har jag aldrig varit med om maken till slarv och oordning förr :nailbiting:
 
Delar stall med min pappa och ja de är jag som städar :D problemet är att vi inte fått till någon sadelkammare i stallet då vi inte prioriterade de i höstas när vi flyttade hem hästarna helt enkelt men tycker ändå vi har god ordning på saker och ting :laugh:
 
Jag vet inte om det är jag som är pedant, eller om jag har extremt slarviga stallkompisar :cautious:
Vi har typ allt det du skriver om, bättre i nuvarande stall än i något annat jag tidigare stått. Och klara, tydliga och enkla ordningsregler (tycker jag). Ändå är det totalt kaos :nailbiting::arghh:
Vi har lättskött, bra med förvaring, tydliga regler nedskrivna och hästvana människor. Det mesta BORDE alltså flyta på ganska problemfritt, kan man tycka.
Ändå har jag aldrig varit med om maken till slarv och oordning förr :nailbiting:
Har stallägaren hästar i stallet? Hur ordningsam är ägaren?
Känns lite som att det är där ribban sätts, är dom lite slarviga så kommer inackorderingarna att haka på. Är dom pedanter så vill man inte komma dit och stöka till det.

Jag skulle inte alls trivas i ett stall där jag uppfattade andra som slarviga, mycket hellre då petigt åt andra hållet.
 
Det informerades tydligt när jag kollade på min stallplats vilken nivå av ordning som förväntades, min stallägare är dessutom rak och tydlig så det fanns inga frågetecken. Hos oss har varje inackorderad ett eget skåp att förfoga över så det blir ingenstans att ha saker framme direkt. Sopas alltid i foderrummet om man packat hö, stallgången sopas utifrån behov och lämplighet (är det torrt och hästarna är inne så sopas det mindre t.ex.), krubbor och vattenkoppar rengörs dagligen o.s.v. Jag upplever det som mer pedantskött än något stall jag stått i tidigare and I love it :love:
 
Det mesta BORDE alltså flyta på ganska problemfritt, kan man tycka.
Ändå har jag aldrig varit med om maken till slarv och oordning förr :nailbiting:

Men vad är slarv och oordning då? O_o Beskriv röran!

Många stall har t.ex. hyllplan lite här och var. Tomma hyllplan är ju att förbjuda om man vill ha ordning eftersom det alltid samlas prylar av olika slag på tomma ytor. Förvaringsytor skall ha korgar eller backar att förvara i - då ser man inte stöket.

Krokar och täckeshängare kan det samlas mycket konstigt på också. Lösning: Ta bort dem.
Sätt upp många krokar i sadelkammaren och en stor täckeskrok bakom ett hörn istället.

Om det enda alternativet är att slänga saker på golvet kommer ju folk att ta sig samman och gå några steg extra för att lägga ifrån sig sakerna på avsedd plats.
Förutsatt att den avsedda platsen är rymlig, tydligt anvisad och lättillgänglig.

Människan är enkel, vi tar inga omvägar om vi inte måste :D
 
I förra stallet hade vi en garderob och en plastback för täcken i sadelkammaren, ett hyllplan för ryktpåse och benskydd i stallgången och en täckeshängare med krokar på boxdörren.
Helt normalt stall med normala förvaringsytor. Det var svårt att hålla ordning.

För mig som pedant krävde det extra energi för att verkligen inte ta "the easy way out". Eftersom täckesbacken förvarades uppe på ett loft som krävde att man tog fram en stege så var det verkligen den sista utvägen att ta fram stegen, klättra upp på loftet och vika ned täcket i en plastback istället för att bara hänga det på täckeshängaren = alla hade 165 olika täcken i olika färger och material på täckeshängarna.
Krokar i sadelkammaren fick vi 5 var. Jag har 5 träns som används. Så där gick krokarna.
Repgrimma, tävlingsgrimma, hjälptyglar etc. fick hängas dubbelt med tränsen eller på krokarna på boxdörren. En liten vägg med 25 krokar där alla krokarna är fyllda med bett/grimmor/träns/extra tyglar etc. är panik i en pedants ögon.
Schabrak var svårt att få plats med i garderoben eftersom garderoben delvis fick agera täckesförvaring p.g.a. loftet. Därför förvarades schabraken oftast på sadlarna. 6 sadlar med 3-7 schabrak ovanpå varje sadel är också rörigt för ögat.
 
Fråga till alla er som delar stall med andra, oavsett om ni har eget stall med en inackordering, står på stor anläggning, kollektivstall etc.
Hur fungerar det hos er för att hålla ordning och reda i stallet?
Har ni speciella ordningsregler? Nedskrivna eller muntligt?
Vilka områden rör era ordningsregler? Hur ofta går ni igenom dem? Vad gör ni för att säkerställa att alla som vistas i stallet vet vilka regler som gäller?
Och ni som inte har uttalade regler, hur fungerar det hos er? Har ni liknande åsikter om hur stallet ska se ut och skötas?

Nyfiken på hur ni gör för att hålla stallet/gården/anläggningen i bra skick och så att både människor och djur trivs och mår bra :)
Har ordningsregler både muntliga och skriftligt.
Alla har sitt egna utrymme. En person som är väldigt ordningsam men har mycket saker har jag märkt spridit ut sig på vissa områden. Inte så att det egentligen stör mig men det skulle inte funka om alla gjorde så då skulle det bli för trångt så det har jag tagit upp med henne att hon inte får göra så.
Min plan är också att alla ska ha möjlighet till lite extra förvaring utöver det som redan finns men jag behöver göra i ordning det området först.
Vissa saker är jag noga med. Alltid sopa efter skoning och med magnet det sista.
Alla källsorterar, har angiven plats till detta.
Alla mockar efter sig i ridhus och på vägen samt på gången om nån bajsar/kissar där.
Har fler ordningsregler men detta som känns mest relevant att ta upp.
Sopning är däremot inget jag tycker någon måste göra. Jag sopar på morgonen men aldrig om någon häst står inne. Andra sopar desto mer.
 
Men vad är slarv och oordning då? O_o Beskriv röran!

Oj, eh, hur mycket tid har du? :crazy::nailbiting:
Nej men, till exempel:
* Man diskar inte efter sig och torkar inte av diskbänken och hon
* Lämnar skräp (fodersäckar, silageplast osv) här och där, separat plats för detta finns
* Sopar inte efter sig
* Förvarar sina egna saker på krokar och hängare avsedda för t.ex. blöta schabrak och täcken
* Mockar inte ridbana och gårdsplan om hästen bajsat där
* Säger inte till eller lagar om något går sönder

Jag kan fortsätta huuur länge som helst, men det där är väl en del av det iallafall O_o
 
Oj, eh, hur mycket tid har du? :crazy::nailbiting:
Nej men, till exempel:
* Man diskar inte efter sig och torkar inte av diskbänken och hon
* Lämnar skräp (fodersäckar, silageplast osv) här och där, separat plats för detta finns
* Sopar inte efter sig
* Förvarar sina egna saker på krokar och hängare avsedda för t.ex. blöta schabrak och täcken
* Mockar inte ridbana och gårdsplan om hästen bajsat där
* Säger inte till eller lagar om något går sönder

Jag kan fortsätta huuur länge som helst, men det där är väl en del av det iallafall O_o

Jag har all tid i världen! Älskar sånt här! :angel::D Psykologi och förvaringsplanering kombinerat! :devil:

Man måste ju dra en gräns för hur mycket man skall behöva anpassa sitt stall efter rent ut sagt nonchalanta personer. Jag hade inte tolererat nonchalans om jag haft eget stall, alla kan glömma något ibland men det skall under inga omständigheter finnas ett mönster i beteendet.

Okej, jag vet inte hur stort stall du har men jag spånar fritt:
Diskproblemet är ju svårt att lösa sedan länge.. kolla arbetsplatserna liksom.
Vad tror du om personliga muggar? ;) Det är ju tråkigt att heta Anna om Anna-muggen alltid råkar stå framme odiskad. Eller så förbjuder man muggar, så att folk får köpa egna pappmuggar.
(Ps! Om det står odiskade muggar framme antar jag att det finns en tom yta att ställa dem på? ;)) Tomma ytor = slarverns paradis.

Lämnas säckarna i stallgången? I foderladan? Slarvern kommer inte att gå en omväg för att slänga skräp på anvisad plats om den platsen är för långt bort. Fler soptunnor eller närmare sop-station kan funka hur bra som helst. Märker du att plasten ofta ligger på typ samma ställe så ställ en soptunna där.

Byt ut krokarna och ha bara täckeshängare. Ha dessa på en separat plats för torkning. Alltså en plats där man inte har "andra" ärenden eller annan utrustning.
Vad är det som hänger där som inte skall hänga där? Vardagsutrustning? Vardagsutrustning skall ju hänga i sadelkammaren, så då får du fundera på varför personen hänger sina grejer där istället för i sadelkammaren - platsbrist? för långt att gå till sadelkammaren? (dvs att torkställningen är för nära) Är det extra utrustning som hänger där, som inte används lika ofta? Då får du fundera på varför det inte ligger på den platsen som är avsedd för "långtidsförvaring" av täcken etc.

Att inte mocka efter sig på ridbanan, att inte sopa efter sig i stallgången och att inte meddela när man upptäcker att något är trasigt är inte ok.
Där hade jag tydligt satt ned foten, eftersom det handlar om vanligt hyfs (jag tycker ju att allt vi skrivit om handlar om det, men alla är vi olika...) och respekt mot hyresvärden.

Jag hade gått bananas på någon som vid upprepade tillfällen inte mockat eller sopat, eller typ torv-plast i stallgången eller inte diskat. Då hade man fått hitta ett annat stall att stå i, eftersom jag visat uppstallningsavtalet som hyresgästen signerat, där det framgår att man sopar och mockar efter sig och förvarar sina saker på avsedd plats. Allt annat är en kontraktöverskridelse, helt enkelt.
 
När jag stod i inackordering stall hade vi aldrig några problem.

Stall 1 modell större. Stallägaren skötte det mesta in-utsläpp, fodring. Vi var ca 20st med varsin anordnad plats och vi hjälptes åt då det alltid var platsbrist. Stallägaren gick igenom rutinerna och små enkla påminellser satt uppe.

Stall 2 3-4 inackorderingar maaaaassor av plats men tyvärr lite si och så med stallreglerna. Det plockades inte upp bajs efter hästen i stallgången utan fick vänta tills man kom tillbaks och vart klar. Inga tydliga regler. Stallägaren och de andra som stod där var jättehärliga och vi kom bra överens vilket var tur för jag tror lätt det hade eskalerat annars.

Nu har jag eget stall som jag delar med min mor. Hon är ansvarig för foderkammaren och jag för sadelkammaren. Så det alltid är städat annars har vi lika tänk och inga planer på att inhysa någon.
Vid behoc av hjälp (grannar) har vi klara och tydliga instruktioner så det ska vara lätt.
 
Oj, eh, hur mycket tid har du? :crazy::nailbiting:
Nej men, till exempel:
* Man diskar inte efter sig och torkar inte av diskbänken och hon
* Lämnar skräp (fodersäckar, silageplast osv) här och där, separat plats för detta finns
* Sopar inte efter sig
* Förvarar sina egna saker på krokar och hängare avsedda för t.ex. blöta schabrak och täcken
* Mockar inte ridbana och gårdsplan om hästen bajsat där
* Säger inte till eller lagar om något går sönder

Jag kan fortsätta huuur länge som helst, men det där är väl en del av det iallafall O_o
Väldigt märkligt. Är det en person som inte håller efter sig eller är det fler personer?
Dessa var ju väldigt simpla grejer och dessutom ur säkerhetsaspekt inte bra att strunta i trasiga saker och grejer överallt.
Visst att man kan glömma nån gång men då är man kanske extra noga i fortsättningen.
Det bästa är om den som driver stallet tar upp det med den/de personerna.
 
Det är (tyvärr!) inte bara jag som sätter upp regler och bestämmer i stallet. Så jag kan inte göra precis allt jag skulle vilja...

Diskproblemet är ju svårt att lösa sedan länge.. kolla arbetsplatserna liksom.
Vad tror du om personliga muggar? ;) Det är ju tråkigt att heta Anna om Anna-muggen alltid råkar stå framme odiskad. Eller så förbjuder man muggar, så att folk får köpa egna pappmuggar.
(Ps! Om det står odiskade muggar framme antar jag att det finns en tom yta att ställa dem på? ;)) Tomma ytor = slarverns paradis.
Jag vet inte hur uppskattat det skulle vara om jag rensade och slängde och såg till att alla bara fick en mugg, tallrik osv var :devil:
Den tomma yta som finns är diskbänken och hon. Där kan det vara både muggar, glas, tallrikar och bestick. På sin höjd sköljs det ur lite snabbt, så det inte blir stinkande rester. Men diskas gör det i princip aldrig.

Lämnas säckarna i stallgången? I foderladan? Slarvern kommer inte att gå en omväg för att slänga skräp på anvisad plats om den platsen är för långt bort. Fler soptunnor eller närmare sop-station kan funka hur bra som helst. Märker du att plasten ofta ligger på typ samma ställe så ställ en soptunna där.
Det är lite här och var där det finns plats. I foderladan, i "tomma hörn" i stallet (som av säkerhetsskäl bör vara just tomma) osv. Jag ska se över om det går att underlätta sopinsamlingen ännu mer iallafall :up:

Byt ut krokarna och ha bara täckeshängare. Ha dessa på en separat plats för torkning. Alltså en plats där man inte har "andra" ärenden eller annan utrustning.
Vad är det som hänger där som inte skall hänga där? Vardagsutrustning? Vardagsutrustning skall ju hänga i sadelkammaren, så då får du fundera på varför personen hänger sina grejer där istället för i sadelkammaren - platsbrist? för långt att gå till sadelkammaren? (dvs att torkställningen är för nära) Är det extra utrustning som hänger där, som inte används lika ofta? Då får du fundera på varför det inte ligger på den platsen som är avsedd för "långtidsförvaring" av täcken etc.
Det är en separat plats för torkning, inget annat ska förvaras där. Inte längre dit från uppställningsplatserna än vad det är till sadelkammaren. Så framförallt är det nog dels lathet (orkar inte ta ner det som är torrt så det får hänga kvar tills det behövs nästa gång = ingen plats för blöta saker) och dels för mycket prylar på egna utrymmet i sadelkammaren (så vad det nu är inte får plats där). Jag har faktiskt ingen aning om hur man kan komma tillrätta med det? :cry:

Att inte mocka efter sig på ridbanan, att inte sopa efter sig i stallgången och att inte meddela när man upptäcker att något är trasigt är inte ok.
Där hade jag tydligt satt ned foten, eftersom det handlar om vanligt hyfs (jag tycker ju att allt vi skrivit om handlar om det, men alla är vi olika...) och respekt mot hyresvärden.
Jag håller med, och hade jag haft ensam bestämmanderätt hade jag varit betydligt hårdare :devil: Det påminns och påminns om de här grejerna, men händer inget. Oavsett om man förklarar att det handlar om säkerhet, att det ska se trevligt ut, att man ska respektera varandra, underlaget håller bättre osv så händer ingenting :banghead:

Märks det att jag håller på att bli galen av allt slarv? :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 338
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har gjort en ovetenskaplig undersökning då jag är medryttare sedan många år och får då möjligheten att besöka många stall. Det som slår...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
12 500
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: MiniLi
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp