Ordning och reda i stallet

Väldigt märkligt. Är det en person som inte håller efter sig eller är det fler personer?
Dessa var ju väldigt simpla grejer och dessutom ur säkerhetsaspekt inte bra att strunta i trasiga saker och grejer överallt.
Visst att man kan glömma nån gång men då är man kanske extra noga i fortsättningen.
Det bästa är om den som driver stallet tar upp det med den/de personerna.

Det är flera personer tyvärr. Det känns lite som att börjar en så fortsätter nästa, hade det bara varit en slarvpelle hade det nog varit enklare att få hen att skärpa upp sig, inbillar jag mig?

Oftast så finns det ju en anledning till att viss ordning krävs i stallet. Det måste vara säkert för hästar och människor, det ska vara praktiskt och smidigt att sköta hästar, stall och utrustning och man ska inte behöva skämmas om hovslagare, veterinär eller annan "utomstående" kommer till stallet. Det är väl ändå inte för höga förväntningar? :crazy:
 
Det är flera personer tyvärr. Det känns lite som att börjar en så fortsätter nästa, hade det bara varit en slarvpelle hade det nog varit enklare att få hen att skärpa upp sig, inbillar jag mig?

Oftast så finns det ju en anledning till att viss ordning krävs i stallet. Det måste vara säkert för hästar och människor, det ska vara praktiskt och smidigt att sköta hästar, stall och utrustning och man ska inte behöva skämmas om hovslagare, veterinär eller annan "utomstående" kommer till stallet. Det är väl ändå inte för höga förväntningar? :crazy:
Nej verkligen inte. Men tror inte att du kan göra så mycket då om du själv är inackorderad och det är fler personer som stökar. Det du kan göra är väl att gå till stallägaren och be om ett möte som kommer att handla om detta.
Sen att du inte ska haka på slarverna utan vara lika ordningsam som alltid, dvs diska din mugg, ta bort din hästs bajs osv.
Det sämsta man kan göra i sådana lägen tycker jag är att skriva arga lappar eller prata med de som sköter sig om hur oordningssamma vissa är. Det kommer inte hjälpa troligtvis utan bara förvärra problemet.
 
På en del stall har trivselregler stått i kontraktet. På andra ställen har vi haft stallmöte 2 ggr om året och då tar stallägaren upp om nåt behöver förtydligas eller ändras. När vi drev lösdrift skrev jag en lista med trivselregler och hade i stället. Och informerade alltid nya hyresgäster vid inflytt. Har inte upplevt att det varit nåt problem. Men det har alltid funnits en stallägaren eller ytterst ansvarig för verksamheten som har mandatet att styra upp hur saker ska vara. När jag hade lösdriften (kollektiv och inte mitt stall) så frågade jag på möten om reglerna var bra och om det var ngn som ville tillägga nåt mer. Vi hade möten rel ofta.

Nu eget stall som jag äger och delar med 2 till. Vi säger till om det är nåt vi tycker att vi ska tänka på/börja göra eller liknande. Har inte varit några problem. Sunt förnuft. Man håller sina saker på sitt utrymme och tar rätt efter sig på allmänna ytor. Har ett vänligt sätt mot hästen - både sin och andras.
 
Fråga till alla er som delar stall med andra, oavsett om ni har eget stall med en inackordering, står på stor anläggning, kollektivstall etc.
Hur fungerar det hos er för att hålla ordning och reda i stallet?
Har ni speciella ordningsregler? Nedskrivna eller muntligt?
Vilka områden rör era ordningsregler? Hur ofta går ni igenom dem? Vad gör ni för att säkerställa att alla som vistas i stallet vet vilka regler som gäller?
Och ni som inte har uttalade regler, hur fungerar det hos er? Har ni liknande åsikter om hur stallet ska se ut och skötas?

Nyfiken på hur ni gör för att hålla stallet/gården/anläggningen i bra skick och så att både människor och djur trivs och mår bra :)

Japp, har regler för min man. Regel nr 1 är RÖR INTE MINA SAKER.
Jag är en pedant och han en slarver. Vi har därför varsin stalldel. Det ska vara snyggt och i ordning där alltid. Inget som hästarna kan få i sig eller skada sig på om de skulle komma lösa (har en boxöppnare).
Likadant i sadelkammaren. Varsin del.
Om han skulle låna ngt av mig så gäller det att det lämnas tillbaka rengjort och på samma plats. Likadant för mig såklart men det är en självklart sak för mig men lärt mig att det inte är så för andra....
 
Japp, har regler för min man. Regel nr 1 är RÖR INTE MINA SAKER.
Jag är en pedant och han en slarver. Vi har därför varsin stalldel. Det ska vara snyggt och i ordning där alltid. Inget som hästarna kan få i sig eller skada sig på om de skulle komma lösa (har en boxöppnare).
Likadant i sadelkammaren. Varsin del.
Om han skulle låna ngt av mig så gäller det att det lämnas tillbaka rengjort och på samma plats. Likadant för mig såklart men det är en självklart sak för mig men lärt mig att det inte är så för andra....

Är det alltså bara du och din man i stallet?
Låter rätt kul att ha varsin del av det isåfall, kan ju inte vara jättevanligt? :D
Men jag förstår dig, om han är en slarver. Om jag någonsin har ett eget stall att dela med någon så är det förmodligen med mamma, och vi har ungefär samma syn på ordning och reda :)
 
Är det alltså bara du och din man i stallet?
Låter rätt kul att ha varsin del av det isåfall, kan ju inte vara jättevanligt? :D
Men jag förstår dig, om han är en slarver. Om jag någonsin har ett eget stall att dela med någon så är det förmodligen med mamma, och vi har ungefär samma syn på ordning och reda :)

Hehe ja precis. Vi har eget. Förut så hade gemensamma saker men jag tröttnade på att aldrig hitta sakerna på sin plats och tröttnade på att vara den som rengjorde dem. Detta funkar jättebra för oss men svårt när man står inackoderad att begränsa till egen del. :) Det underlättar ju helt klart om man är lite mer lika som du och din mamma.:D
 
Jag har kommit fram till att det enda som funkar för mig som superpedant antingen är eget stall, eller i litet stall med likasinnade. Skyller inte allt på andra, för det är säkert inte lätt som eh... Lite mindre noggrann att stå i samma stall som en sån som mig heller. Men jag har varit med om mycket i olika stall, allt från att använda stallet/gemensamma utrymmen som någon slags garderob, även för icke-hästsaker (någon förvarade sina vinterdäck i stallet, inte stallägaren utan en inhyrd :confused:) till grejer som varit direkt farliga och som orsakats av rent slarv, som elledningar som var trasiga och inte fungerade. Som någon annan skrev så hänger det mycket på hur stallägaren är, för om hen är en slarver så spelar regler ingen roll, och heller inte om "alla andra" sköter sig.

Jag tycker att så länge man håller en fräsch nivå varje dag så slipper man storstäda som en idiot vid ett fåtal tillfällen per år, men har tyvärr aldrig fått riktigt gehör för det. Nu har jag eget, och är så tacksam att jag slipper andras slarv. :bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har gjort en ovetenskaplig undersökning då jag är medryttare sedan många år och får då möjligheten att besöka många stall. Det som slår...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
12 500
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: MiniLi
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp