Bukefalos 28 år!

Orimlig arbetssituation betydande orsak till veterinärbristen

Det skulle behövas en ny veterinär per dag det kommande året för att lösa den rådande veterinärbristen. Annars är det djuren som får lida, menar Svensk Djursjukvård. Fler studieplatser löser dock inte problemet, det är den ofta orimliga arbetssituationen som är knuten i det hela, replikerar Sveriges Veterinärförbund.
 
Jag bor på en liten ort, så visst är det lyxigt att ha en klinik här. Båda kommun jag bor i och kommunen där den andra privatkliniken ligger(ca 4 mil bort) har runt 10 000 invånare totalt, mindre i tätorten.

Vad som kan räknas som "inom räckhåll" kan ju bero på en massa saker, t ex hur långt man är van att ha till olika saker, tillgång till bil osv.

Det är helt klart så att det är till mindre kliniker/privatpraktiserande veterinärer man ska vända sig med enklare ärenden. Inom fem mils radie har jag tillgång till 5-6 sådana och jag bor inte i närheten av någon storstadsregion eller ens i ett särskilt tätbefolkat område. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara extremt mycket sämre om man bor "en bit utanför Stockholm".
Det stora problemet, åtminstone här, är inte tillgång till veterinärvård och att kunna välja under kontorstid utan om något händer på jourtid. Där är jag väldigt glad över att Anicura har ett djursjukhus så nära och är livrädd för att det skulle försvinna. Sett till vad man får så tycker jag inte heller att deras priser är särskilt höga.

Nej, hon visste bara inte att det var olika priser på olika kliniker och att kedjor i allmänhet är dyrare, så jag tipsade henne om att kolla runt lite och hon hittade en mindre privat som inte var lika dyr. Just när det gäller enklare saker som uvi, katten går runt och kissar lite och mycket och gärna på mjuka saker, på kontorstid, vaccinationer osv, så skiljer det mycket och är värt att gå till en mindre privat, det finns massor här i Stockholm. Däremot är det fantastiskt att ha Bagis och Albano om det händer något akut på midsommarafton klockan elva på kvällen.
 
Så du tycker att det är ok att utan att bli informerad få träffa tjänstgörande istället när du har remiss till en namngiven specialist? Skulle du verkligen åka hem nöjd och tänka att "det var nog ett akutfall som gick före" om det handlade om ditt djur?

Själv kan jag faktiskt tänka att de borde informera om de ändrar i den typen av bokade besök - att de säger att "det kom in ett akutfall, vill du boka om eller går det bra att träffa X istället?" Vi åkte till Strönsholm för att få träffa specifikt en ortopedspecialist - veterinärer motsvarande deras tjänstgörande hade vi redan träffat (och betalat)
Men vad sade de på kliniken då?
 
Så du tycker att det är ok att utan att bli informerad få träffa tjänstgörande istället när du har remiss till en namngiven specialist? Skulle du verkligen åka hem nöjd och tänka att "det var nog ett akutfall som gick före" om det handlade om ditt djur?

Själv kan jag faktiskt tänka att de borde informera om de ändrar i den typen av bokade besök - att de säger att "det kom in ett akutfall, vill du boka om eller går det bra att träffa X istället?" Vi åkte till Strönsholm för att få träffa specifikt en ortopedspecialist - veterinärer motsvarande deras tjänstgörande hade vi redan träffat (och betalat)
Jag var inte där så jag vet inte vad som sas eller vad som har hänt, men jag tycker det är otroligt om de skulle låtit dig vänta i tre månader för att sedan låta dig träffa en veterinär som inte är specialist om det inte hänt något akut. Jag kan hålla med om att de borde informerat dig om bytet av veterinär och ja, jag hade accepterat om ett olycksfall hade gått före min bokade tid som inte var akut.

Byt klinik om du inte är nöjd.
 
Jag fick remiss till en av deras diplomerade ortopeder. Väntade tre månader för det - således i god tid bokade - besöket till denna namngivna specialist. Kommer dit och får deras tjänstgörande. Som då påstås ha samma kompetens (men han är inte diplomerad ortoped utan allmän veterinär - så antingen ljög de eller så betyder titeln inget). Syftet var en second opinion för ett djur som inte blir bra.

JAG HADE ALLTSÅ FÅTT EN TID HOS EN SPECIFIK, NAMNGIVEN VETERINÄR SOM KLINIKEN ÄNDRADE UTAN ATT MEDDELA MIG.

Om detta som du säger är helt normalt och vad djurägare borde acceptera - varför då öht boka in tider till namngivna specialister? Att låta bli att boka folk särskilt till specialister om man inte har ambitionen att leverera ett sådant besök borde väl vara steg ett till att skapa rätt förväntningar?
Ser nu att du ändrat på det jag svarade på.

OM DU INTE KAN UPPFÖRA DIG SÅ TÄNKER JAG INTE DISKUTERA MER MED DIG. ATT ANKLAGA EN KLINIK FÖR LÖGNER ÄR JÄVLIGT DÅLIG STIL OCH ÄR DU INTE NÖJD SÅ BYT KLINIK ISTÄLLET FÖR ATT SKRIKA HÄR!

ANMÄL DEM!
 
Men vad sade de på kliniken då?
De sa att den veterinär jag fick träffa hade samma kompetens (vilket jag då tolkade som att han var en annan diplomerad ortoped). Utifrån hans bedömning lät jag dem operera min hund. På återbesöket fick jag träffa en av ortopederna, som sa att det var en onödig och misslyckad operation. Då hade jag och den som skrev remissen googlat på veterinären jag fick träffa - en allmänveterinär.

Strömsholm ansåg att jag borde vara nöjd eftersom jag fick träffa en av ortopederna på återbesöket. Jag är fattigare och med en hund som haltar värre än tidigare och som gått igenom en operation i onödan :(

Hela historien var så onödig och sådana här saker skapar dålig arbetsmiljö (genom missnöjda kunder). Här hade de kunnat vara öppna så att jag hade haft rätt förväntningar eller så hade de själva kunnat avboka tiden då de inte kunde leverera.
 
Naturligtvis går jag inte tillbaka till Strömsholm (jag undviker Evidensia totalt utom i absoluta nödfall). Jag rekommenderar dem inte, utan föreslår Uppsala eller Albano istället

Samtidigt är det så att ibland blir det fel oavsett hur bra verksamheten är. Man borde från de större klinikerna fundera mer på hur man hanterar situationen när det blir fel. Hade Strömsholm bara sagt "vi är ledsna" hade det känts bättre, än när de framhöll att återbesöket minsann sköttes av en ortoped. Med tanke på vad han sa vid det besöket, kändes det som ett hån.

Att vara öppen och kommunicera är viktigt. Måste man ändra pga akutfall så kan man berätta det. Jag tror att alla accepterar att vänta en timme eller två för ett akutfall, men att lika många blir stressade och arga om de får vänta länge utan att få veta orsaken. Föreslår veterinären en åtgärd borde den också kunna ge en uppfattning om chansen att det hjälper - det är inte konstigt att människor tror att veterinären ska bota djuret med operationen eller medicinen. Är man rak blir besvikelsen mindre.

Jag upprepar: Är missnöjda kunder orsaken till en dålig arbetsmiljö, måste man ta reda på varför kunder är missnöjda och jobba för att kunderna ska ha realistiska förväntningar. Kanske måste man lära ut kommunikation och konflikthantering på veterinärutbildningen. Kanske ska man se till att receptionen har den kompetensen.

Bara säga att den som är missnöjd är knäpp och vill ha mer än hen betalar för, är inte konstruktivt.
 
Naturligtvis går jag inte tillbaka till Strömsholm (jag undviker Evidensia totalt utom i absoluta nödfall). Jag rekommenderar dem inte, utan föreslår Uppsala eller Albano istället

Samtidigt är det så att ibland blir det fel oavsett hur bra verksamheten är. Man borde från de större klinikerna fundera mer på hur man hanterar situationen när det blir fel. Hade Strömsholm bara sagt "vi är ledsna" hade det känts bättre, än när de framhöll att återbesöket minsann sköttes av en ortoped. Med tanke på vad han sa vid det besöket, kändes det som ett hån.

Att vara öppen och kommunicera är viktigt. Måste man ändra pga akutfall så kan man berätta det. Jag tror att alla accepterar att vänta en timme eller två för ett akutfall, men att lika många blir stressade och arga om de får vänta länge utan att få veta orsaken. Föreslår veterinären en åtgärd borde den också kunna ge en uppfattning om chansen att det hjälper - det är inte konstigt att människor tror att veterinären ska bota djuret med operationen eller medicinen. Är man rak blir besvikelsen mindre.

Jag upprepar: Är missnöjda kunder orsaken till en dålig arbetsmiljö, måste man ta reda på varför kunder är missnöjda och jobba för att kunderna ska ha realistiska förväntningar. Kanske måste man lära ut kommunikation och konflikthantering på veterinärutbildningen. Kanske ska man se till att receptionen har den kompetensen.

Bara säga att den som är missnöjd är knäpp och vill ha mer än hen betalar för, är inte konstruktivt.
De gånger som jag t.ex tagit över en kollegas lista så försöker man ringa patienterna innan de kommer och informera om ändringen. Beklagar att det blivit fel med din hund, jag hade inte heller varit nöjd i det fallet. Kunder kan bli missnöjda över en massa olika saker - i vissa fall är det berättigat för det har blivit fel, i andra fall är det mindre befogat.
 
Natten som var fick Strömsholms djursjukhus stänga sin natt/akut mottagning pga sjuk personal. Rimligen borde man satt in en ersättare när någon är sjuk så man kan ha öppet som vanligt, men troligen fanns det väl ingen personal att sätta in, pga personal brist?
Detta betydde att alla som behövde söka vård akut under natten i det området fick vända sig till UDS (uppsala universitet djursjukhus) eller Bagarmossen djursjukhus i Stockholm.

Folk ifrågasatte hur Strömsholm kunde stänga, om det var riktigt akut skulle kanske djuren dö på vägen till dem andra klinikerna. Och det är sant, djur dör för att visa har långt till kvälls/helg/natt öppna djursjukhus!

Förut hade tex Kumla Djursjukhus dygnet runt öppet, men nu stänger dem kl 22, skulle gissa att det är pga personal brist?
För kanske 5 år sedan hade Falun Djursjukhus dygnet runt öppet, nu ständer dem kl 21, pga personal brist?
För 10 år sedan fanns det flera klinker som hade dygnet runt öppet, bl.a i Örebro och tror det fanns en i Norrköping eller Linköping, mf.l, men alla dessa har nu slutat ha öppet dygnet runt.

Detta är ju ett problem ur djurskydds synpunkt, att folk behöver åka 3-4 timmar eller mer för att söka vård med sitt akut sjuka djur är ju inte rimligt!
 
Håller absolut med @Dopy men för oss med "exotiska" djur är det vardag. Till dem räknas även kaniner. Inte ovanligt att enda vård som erbjuds öht är avlivning.
 
Det är inte min erfarenhet. Har du några exempel? De lokala klubbarna är ju väldigt olika också, vissa bättre än andra.
OT
Kan inte gå in på detaljer, och har främst varit "inblandad" i mer övergripande/principiella fall, även om jag haft lite insyn i mer lokala fall också.
Fackföreträdarna brukar framförallt vara rädda om lönen och statusen (vilket kan hänga ihop). Det kan man ha full förståelse för, men det kan påverka viljan/möjligheterna att förbättra arbetsvillkoren. Det kan ju också finnas en viss rädsla kopplat till "man vet vad man har men inte vad man får".
Det finns dock exempel på där det har blivit positivt, t ex genom att kombinera olika arbetsuppgifter för att slippa delade pass eller där man kör halva dagen på mer stressande linjer och halva dagen där det är lite lugnare. (Det är skillnad både på vad som är problem och vad man kan göra åt dem i storstadsområden och på landsbygden).
 
Natten som var fick Strömsholms djursjukhus stänga sin natt/akut mottagning pga sjuk personal. Rimligen borde man satt in en ersättare när någon är sjuk så man kan ha öppet som vanligt, men troligen fanns det väl ingen personal att sätta in, pga personal brist?
Detta betydde att alla som behövde söka vård akut under natten i det området fick vända sig till UDS (uppsala universitet djursjukhus) eller Bagarmossen djursjukhus i Stockholm.

Folk ifrågasatte hur Strömsholm kunde stänga, om det var riktigt akut skulle kanske djuren dö på vägen till dem andra klinikerna. Och det är sant, djur dör för att visa har långt till kvälls/helg/natt öppna djursjukhus!

Förut hade tex Kumla Djursjukhus dygnet runt öppet, men nu stänger dem kl 22, skulle gissa att det är pga personal brist?
För kanske 5 år sedan hade Falun Djursjukhus dygnet runt öppet, nu ständer dem kl 21, pga personal brist?
För 10 år sedan fanns det flera klinker som hade dygnet runt öppet, bl.a i Örebro och tror det fanns en i Norrköping eller Linköping, mf.l, men alla dessa har nu slutat ha öppet dygnet runt.

Detta är ju ett problem ur djurskydds synpunkt, att folk behöver åka 3-4 timmar eller mer för att söka vård med sitt akut sjuka djur är ju inte rimligt!
Det är sommartid, med corvid-19, jag är impad att det bara är en enda gång som de har behövt hålla stängt över natten så här långt. Det är inte lätt att hitta sommarvikarier när det inte ens går att hitta ordinarie personal och när man dessutom inte kan jobba vid förkylningssymptom ja då tar det lätt slut på folk.

Men ja det är ett problem om det är svårt att få tag på personal som kan tänka sig att jobba jour, något som även märks inom övrig vård. Det är svårt att få folk att vilja arbeta jourtid oavsett yrke.
 
OM nu problemet för veterinärerna är missnöjda kunder så borde lösningen vara att bli bättre på att lyssna på kunderna - exakt vad är de missnöjda med? Är det priserna eller att djuren inte blir bra trots den dyra avancerade vården (isf varför blir de inte bra - var brister klinikerna?)? Hur skapas de orealistiska förväntningarna? Hur kan man kommunicera så att kunderna har mer realistiska förväntningar?

En verksamhet som ser kunder som ett onödigt ont kommer aldrig att fungera.

Jag tror att det finns en hel del djurägare som anser att de kan diktera vilka undersökningar/åtgärder som ska göras och om veterinären inte gör exakt som djurägaren önskar blir det missnöje.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 617
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 285
Senast: sandrafors
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 949
Senast: Madick
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 110
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp