Ork med 3 klasser?

hast_galen

Trådstartare
Hej!!
Tror ni min häst orkar det?
Det är tävling första maj och jag hade tänkt vara med på 80 och 90 cm utan omhoppning (alltså ca 8 hinder och är pay and jump och är på klubben jag tävlar med så vill vara med och störta dom)
Sen skojade jag med min medryttare att hon kanske ska vara med i en klass typ 60-70cm, och det ville hon tror ni min häst klara det? :confused:
Startade 3 klasse på han en gång förra året vilket funkade bra, :)
Han är en halvblods valack på 7år med bra kondison, rid 5-6dagar i vecka
sen nästa fråga tror ni han orkar gå den 3 maj också fast bara en 80klass då? är på en klubb jag aldrig har varit på så skulle vilja åka dit bara för han ska få se nått nytt:eek: ( då vi ska starta lokal till sommaren)
åh vad jobbigt det är eller tar jag ut min häst för mycket?:banghead:
 
Kan ni inte rida varsin klass istället? Att hon rider en lägre klass och du en högre? Skulle tro att han orkar 3 klasser, men jag hade ju inte gjort det om det inte var så att den första var kanske 20-40 cm.

Han orkar nog tävling även den 3:e om du inte tar ut honom helt på pay and jumpen. Hästar tävlar ju ofta meeting, men då brukar det vara 1-2 klasser/dag
 
Jag håller med Marty!

Låt medryttaren rida första rundan på 60-70cm och sen tar du en runda på 80 eller 90 cm.

Hade haft samma upplägg även den 3e. dvs en låg klass så han få kolla in omgivningarna och sen en på lite mer vettig höjd.

Jag hade inte startat 3 rundor på en pay n jump när det kan vara rätt så kort tid mellan rundorna.
 
okey det är inte bestämt än ur jag sa göra, men tack för era tankar och idéer har en liten stund till innan vi behöver anmäla oss. :)
 
Pay and jump är inte tävling ;)
Om medryttaren ska rida en klass hade jag bara låtit min gå en klass eller så rider du 2 klasser och medryttaren en annan gång :)
 
Jag tänker som så att tre starter på dom låga höjderna och med bara 8 hinder så blir det ju inte jobbigare än en vanlig hoppträning om hästen är i kondition. Hade ju varit en annan femma om vi snackade om 1,20 klasser.
 
visst det förstås, det är väl inte värre än en hopp träning men en då.... vi får se har som sagt inte bestämt nått än tänker anmäla mig sista dagen ;)
 
60, 70 och 80 kliver de ju bara över om de inte är fåniga och skuttiga, så ser inget problem med 3 starter.
 
Jag hade låtit hur hästen är på tävlingsplats avgöra. Är den cool så är 3 st CR-klasser på låga höjder inte värre än en vanlig träning. Dock skulle jag hoppa fram sparsamt eller inte alls.

Är hästen på tårna/spänd/tittig/etc skulle jag nöja mig med två rundor - då är det mycket nog för huvudet ändå.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
2 994
Senast: Gnapp
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp