Orolig häst

Trollanbollan

Trådstartare
Hej alla!
Det här är mitt första inlägg här men behöver verkligen lite råd om hur jag ska gå till väga med min oroliga/stressade foderhäst.
Han kom till mig i torsdags så de är självklart att han inte riktigt känner sig lugn me nya miljön ännu. Han går på lösdrift och kom jätte bra in i nya flocken på en gång, så han känns trygg i hagen och står lugnt och käkar me nya kompisarna.
Han får bara grovfoder och har aldrig behövt äta kraft då han har mycket "egen motor".

Det som gör denna herre orolig är när man går ifrån flocken, tryggheten.
När jag hämtar honom från hagen och kommer utom synhåll från kompisarna så blir han nervös och börjar steppa runt, gnägga och blir rädd för precis allt och när jag ställer in honom i stallet (ensam) så går de knappt att hålla på med honom för han är så stressad.
Jag har inte velat rida på honom ännu för att han är så nervig o får lixom ingen kontakt me honom.
Min plan är nu att vi ska gå promenader i grimskaft och försöka komma längre o längre ifrån "tryggheten" och sen att han bara får vänja sig med mig och att jag är en trygghet.
Jag själv är en väldigt lugn person och stressar inte upp mig så lätt. Utan jag snackar lugnt med honom och berömmer när han kan stå lugnt.
Jag förstår ju att han är väldigt flockbunden och inte ser mig som en ledare än..
Så frågan till er är, hur ska jag göra detta på bästa sätt utan att stressa honom i onödan?
Ska jag ta små steg, typ att jag går så långt som han klarar av och sedan längre o längre osv. Eller att jag tar in honom i stallet ensam och försöker få honom att vänja sig till slut trots att han har halvpanik?

Jätte tacksam för alla tips jag kan få :)
Mvh Ellen
 
Jag sätter rutinerna från början, det ger hästen trygghet. Jag väntar absolut inte med att rida, det ger bara stallmodiga hästar som i sin tur ger nya problem.

De rutiner jag vill ha om ett halvår, det är de rutiner hästarna får direkt när de kommer. Möjligen är första dagen ridfri, men sedan är det ridning/arbete (longering, tömkörning etc) som gäller. Sedan behöver det ju inte vara hårdträning, men utifrån hästens utbildningsståndpunkt och kondition.
 
Hästar är så olika. Endel behöver en vecka för att landa medans andra behöver ett halvår. Jag hade inte tagit hästen från dess nya trygghet så. Jag vill visa hästen att jag lyssnar på henom för att på så sätt skapa förtroende. En häst i halvpanik vänjer sig inte, hen stänger av eller slår sig fri och inget av det är önskvärt för mig. Jag tar det i hästens takt. Det skapar en fin relation mellan häst och människa med ömsesidig respekt och pålitlighet.

Jag hade pratat med hästen i hagen, klappat, kliat och grejat och när hästen tycker att det är trevligt att jag kommer hade jag tagit med mig hästen och ställt hen utanför grinden och grejat, hela tiden på den nivån som är okej för hästen och utökat sakta men säkert. Har du möjlighet så ta med en annan häst in i stallet när ni ska gå in och ge gärna något gott där så att den nya hästen ser fördelarna med att gå in ibland i lugn och ro. Mat är vägen till hästars hjärtan och att äta skapar trygghet och lugn för hästen. Hästen måste se fördelarna av att vara med sin nya kompis människan och där gäller inte tvång utan att du som människa visar hästen fördelarna med att vara med dig.

Det sitter djupt i hästen att hen inte ska vara ensam, det innebär döden i det vilda och den dödsångesten som det innebär för hästen att vara ensam vill jag inte utsätta hen för. Hästen måste känna att hen kan lita på dig först, sen kan hen vara ensam med dig.
 
Sedan är vissa hästar mera oroliga än andra över att bli ensamma. Så är mitt sto. Går bra att rida ut själv, eller på ridplan. Men ensam i stallet eller om andra hästar lämnar henne så skriker hon som att sista dagen var kommen.
 
Jag hade motionerat nu. Satt hästen i arbete, jag tycker att "bandet" många pratar om byggs fortare när människan tar "kontroll" över hästen och flyttar på den.

Inte som i "domdera och tuffa tag" men rida ett vanligt joggingpass. Hästen blir psykiskt rastad och rastade hästar har lättare för att ta till sig disciplin/vara lugnare eftersom man gett dem en ventil att pysa ut överskottsenergin genom.
 
Hej alla!
Det här är mitt första inlägg här men behöver verkligen lite råd om hur jag ska gå till väga med min oroliga/stressade foderhäst.
Han kom till mig i torsdags så de är självklart att han inte riktigt känner sig lugn me nya miljön ännu. Han går på lösdrift och kom jätte bra in i nya flocken på en gång, så han känns trygg i hagen och står lugnt och käkar me nya kompisarna.
Han får bara grovfoder och har aldrig behövt äta kraft då han har mycket "egen motor".

Det som gör denna herre orolig är när man går ifrån flocken, tryggheten.
När jag hämtar honom från hagen och kommer utom synhåll från kompisarna så blir han nervös och börjar steppa runt, gnägga och blir rädd för precis allt och när jag ställer in honom i stallet (ensam) så går de knappt att hålla på med honom för han är så stressad.
Jag har inte velat rida på honom ännu för att han är så nervig o får lixom ingen kontakt me honom.
Min plan är nu att vi ska gå promenader i grimskaft och försöka komma längre o längre ifrån "tryggheten" och sen att han bara får vänja sig med mig och att jag är en trygghet.
Jag själv är en väldigt lugn person och stressar inte upp mig så lätt. Utan jag snackar lugnt med honom och berömmer när han kan stå lugnt.
Jag förstår ju att han är väldigt flockbunden och inte ser mig som en ledare än..
Så frågan till er är, hur ska jag göra detta på bästa sätt utan att stressa honom i onödan?
Ska jag ta små steg, typ att jag går så långt som han klarar av och sedan längre o längre osv. Eller att jag tar in honom i stallet ensam och försöker få honom att vänja sig till slut trots att han har halvpanik?

Jätte tacksam för alla tips jag kan få :)
Mvh Ellen

Har ni ridbana eller måste du iväg ut i skogen?

Motionera - är min generella inställning. Inte i betydelsen dressyrpass och trimmande, men ex lite skritt och sedan låta den trava ur sig.

Att de står och samlar på sig energi och stress är bara dumt. Men det är också dumt att provocera fram en stor stressreaktion som kan ske om den ska tvingas iväg långt ut i skogen.
 
Och mitt tips är att ge hästen tid.

Lugn och ro att komma in i den nya miljön och att lära känna dig och de rutiner som finns i stallet. Det är väldigt kort tid du har haft hästen, och hästar behöver tid för att landa på ett nytt ställe. Det verkar som om din häst är en lite otrygg individ, och sådana behöver mer tid.

Så den plan du redan har tänkt ut verkar väldigt vettig.

Gå korta promenader, kanske bara på ridbanan till att börja med. Ta in en annan häst också när du ska pyssla med honom. Bygg långsamt upp ett förtroende!

Många hästar har genom åren kommit till mitt stall, väldigt många, och jag har alltid som mål att de ska bli trygga individer som klarar av att vara ensamma, att gå iväg från flocken, att lyssna och kommunicera. Den processen får aldrig skyndas på. Det kan ta ett halvår, ett år innan hästen har landat helt.

Resultatet är att det ytterst sällan är någon häst som bråkar, att de känner rutinerna, mig, andra som är här och är mycket lätta att hantera i alla situationer.

Finns ingen anledning att skynda på något. Jag antar att du ska ha hästen ett bra tag, så ge både honom och dig tid.
 
Tack för alla svar!
Han har börjat landa mer och mer nu, och vi kan ta oss iväg från flocken utan större problem, han är lite småstressad fortfarande ibland men absolut hanterlig.
Vi får ta småsteg hela tiden, har jobbat me honom mycket för hand och de har funkat vissa dagar o ibland så är han jätte nervig och svår att få kontakt med.

En annan grej som är lite konstigt me honom är att han blir hetare och stressad ju längre man rider..alltså när han är ordentligt uppvärmd så är de svårt att få kontakt me honom o han kan bara springa omkring i en okontrollerad ökad trav.
Hans ägare säger att han alltid har varit så men kan inte riktig säga varför! Men förmodligen att de är stress.
Någon som vet?
 
Tack för alla svar!
Han har börjat landa mer och mer nu, och vi kan ta oss iväg från flocken utan större problem, han är lite småstressad fortfarande ibland men absolut hanterlig.
Vi får ta småsteg hela tiden, har jobbat me honom mycket för hand och de har funkat vissa dagar o ibland så är han jätte nervig och svår att få kontakt med.

En annan grej som är lite konstigt me honom är att han blir hetare och stressad ju längre man rider..alltså när han är ordentligt uppvärmd så är de svårt att få kontakt me honom o han kan bara springa omkring i en okontrollerad ökad trav.
Hans ägare säger att han alltid har varit så men kan inte riktig säga varför! Men förmodligen att de är stress.
Någon som vet?

Det låter ju helt enkelt som att han blir stressad v ridningen? Fattar han inte riktigt vad han ska göra, t ex, så är det inte så konstigt om han blir mer och mer stressad ju längre man rider.

Vad har hästen fått för utbildning? Vad är det för häst i första läget? Är det t ex en travare som man lagt sadel på men aldrig riktigt utbildat, så är det ju inte så konstigt om han stressar och springer.
 
Jo så kan de ju vara.
Han är en kallblodstravare (ostartad) vad jag förstod så har han används till någon ridverksamhet typ ridskola tills ägaren köpte honom vid 7årsålder, nu 21 år. Är utbildad i AR och är extremt känslig för hjälper, så skänkel o tygeltag används i minimalt.

När jag rider så använder jag endast vikthjälper och röst, jag ber honom inte att göra något som jag inte klarar av då jag är rätt ny inom AR.
Så tex om man travar några varv o han börjar komma igång så går de inte att få stopp på honom! Han travar stressat..

Han är så fin o snäll och älskar att jobba men inte för långa stunder helt enkelt. De är som att hans hjärna blir uttröttad fort o då springer han bara omkring.
 
Jo så kan de ju vara.
Han är en kallblodstravare (ostartad) vad jag förstod så har han används till någon ridverksamhet typ ridskola tills ägaren köpte honom vid 7årsålder, nu 21 år. Är utbildad i AR och är extremt känslig för hjälper, så skänkel o tygeltag används i minimalt.

När jag rider så använder jag endast vikthjälper och röst, jag ber honom inte att göra något som jag inte klarar av då jag är rätt ny inom AR.
Så tex om man travar några varv o han börjar komma igång så går de inte att få stopp på honom! Han travar stressat..

Han är så fin o snäll och älskar att jobba men inte för långa stunder helt enkelt. De är som att hans hjärna blir uttröttad fort o då springer han bara omkring.

Be någon filma dig. Det kan vara en så liten sak som att du enligt hans tycke lutar dig lite mycket bakåt i sadeln. Jag har en som travar järnet om han får en ryttare som inte sitter rätt i sadeln. Det är hans sätt att visa att det inte känns bra. Det kan också vara att sadeln ligger i bakvikt. Tryck i ryggen är ju inte skönt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Ajsing
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp