Orolig, hur ska det ordna sig?

Sv: Orolig, hur ska det ordna sig?

Det är oerhört läkande att kunna hålla litet rent och snyggt omkring sig.
Så i botten av själen så är det faktiskt bra.
Och man kan göra det i egen takt.
2 tallrikar i taget.
Umgänge är mycket tröttande och kan vara sämre.

Det är dessutom viktigt att hålla sig själv lugn.
Allt som är kul drar igång systemet och det behöver man inte.
Och här så är det svårt att lära om.
Att det är nyttigt att ha det tråkigt.
Och att om man inte kan acceptera att ta det lugnt och ha det tråkigt så kommer man inte ur stressen.

Drivkraften "ha roligt" är direkt dödlig för en som har för vana att ta i mer än vad kroppen tål.
*Har den T-shirten*
Så sant som det är sagt.
 
Sv: Orolig, hur ska det ordna sig?

Håller med, för min del är det precis så. Jag har ingen ork att "flanera på stan" och sitta och fika med folk. Jag måste kunna gå och vila med jämna mellanrum och då är det bättre för mej att ligga i ett rent rum än ett stökigt. För mej är det otroligt stressande att se skiten växa. Jag lägger min lilla energi på att pyssla om vårt hem. Tar man lite varje dag blir det sällan berg som istället tar massor av energi för att bli av med.
Det handlar ju lite om att få en balans och rutiner i vardagen när man är sjuk. Tappar man det så är det otroligt svårt att få ordning på både kropp och själ.
I höstas när jag rasade ihop såg det ut som sju svåra år i hemmet, i det akuta skedet fick det vara, men när det väl lugnat sej något började jag smyga in rutinerna igen för att få en chans till min egen modell av ett "normalt liv"

Du beskriver det precis som jag upplever det. Nu har det varit en tung period, och det är ingen ordnig på den bas jag behöver att stå på. Så precis som du, är det här jag börjar. Sedan går jag vidare om kraft finns.
 
Sv: Orolig, hur ska det ordna sig?

Du har helt rätt. Både försäkringskassan, min smärtläkare och diverse utredningar jag har varit på har gång på gång sagt till mig att fokusera på och verkligen göra det jag tycker är roligt i första hand för att få livsglädje och livskvalité. Skulle jag börja med att försöka röra på mig en timme om dagen så hade jag haft att göra hela dagen och jag hade inte klarat av något annat för jag hade haft så ont och varit så slut att jag inte ens hade klarat av att äta. Att träffa en vän några timmar och sitta och prata och ha trevligt klarar jag dock av någon gång ibland. Nu kanske det beror på varför man inte klarar att arbeta men vi vet ju inte varför Ts är sjukskriven och varför fokusera på det som är tråkigt i livet? Tråkiga saker kan man göra när man är frisk men är man svårt sjuk så behöver man glädje i livet i första hand. Jag tror fler (även friska alltså) hade mått bättre om de fokuserade på det roliga i livet istället för att se allt tråkigt för är man frisk (så funkade iallafall jag när jag var frisk) så går det tråkiga som en dans om man har haft roligt eller ska ha roligt.
Kanske borde jag göra mer som du här. Det här försöker jag också göra. Men kanske skulle det få ha högre prio. Men det är svårt att när man som jag är upplärd till skötsamhet någonslags uppoffringsmentalitet, att ge sig själv först.
Det är lite mot det inlärda, men som sagt, jag kanske måste lära om ännu mer. Nej, om jag faktiskt skulle göra så idag. :o
 
Sv: Orolig, hur ska det ordna sig?

Kanske borde jag göra mer som du här. Det här försöker jag också göra. Men kanske skulle det få ha högre prio. Men det är svårt att när man som jag är upplärd till skötsamhet någonslags uppoffringsmentalitet, att ge sig själv först.
Det är lite mot det inlärda, men som sagt, jag kanske måste lära om ännu mer. Nej, om jag faktiskt skulle göra så idag. :o

Javisst är det svårt och det är väl därför jag har fått höra det så många gånger att jag måste ändra min prioritering. Jag måste göra saker som får mig att må bra istället för att försöka hålla saker och ting flytande här hemma som jag faktiskt inte klarar längre. Senaste gången jag städade mitt hus var för ca 5 år sedan. Det tog mig åtta timmar och jag låg i en vecka efteråt. Då dammsög jag och torkade golven och städade två toaletter, ingen dammtorkning eller så. Det var det verkligen inte värt men när jag åkte till Göteborg horse show och gick (rullade, jag åker rullstol) på mässan en dag och efter det blev liggande några dagar så var det värt det för jag hade roliga minnen som jag levde på i flera månader efteråt.
När jag insåg att jag inte längre ens klarade av att städa mitt hem så insåg jag att jag måste få hjälp med städning, tvätt osv. så att jag överhuvudtaget orkade överleva. Jag fick hemtjänst och det var så skönt (på samma gång som det var fruktansvärt jobbigt att inse att jag inte längre klarade mig själv) att slippa ha det hängande över mig att jag var tvungen att göra det och detta. Då kunde jag istället koncentrera mig på det jag faktiskt fortfarande kunde göra istället för att ta ut mig helt så ofta och vara tvungen att börja om på minus hela tiden. Jag säger inte att det är enkelt men livet blir roligare när man får göra roliga saker och även om man blir trött så är det en positiv trötthet och även om man blir liggande några dagar efteråt så är det värt det för det har gett så mycket.
Jag hoppas att du hittar balansen i ditt liv och jag hoppas att du kan komma tillbaka till ett jobb som fungerar för dig.
 
Sv: Orolig, hur ska det ordna sig?

Dessutom får man ju ett liv som innehåller lite glädjeämnen också, istället för ett liv där man aldrig får göra något roligt, utan bara motionera och städa. Vem som helst skulle ju deppa ihop av det. Om man sen tycker att ett av livets största glädjeämnen är ett rent hem, ja då kanske man ska prioritera disk och tvätt, men annars inte. Rimligen behöver alla, både friska och sjuka, något roligt i sitt liv. Och disken är kanske inte precis det roligaste man kan fylla sitt liv med.
 
Sv: Orolig, hur ska det ordna sig?

Drivkraften "ha roligt" är direkt dödlig för en som har för vana att ta i mer än vad kroppen tål.
*Har den T-shirten*
Ja, eller försöka vara till lags för alla samtidigt, den t-shirten har jag haft men numera skiter jag i vad folk tycker och tänker om mig, saker MÅSTE få gå i min takt annars kraschar jag och inte blev det bättre sen jag fick "en häst i huvet" heller, jag blir aldrig densamma som jag varit.
 
Sv: Orolig, hur ska det ordna sig?

Dessutom får man ju ett liv som innehåller lite glädjeämnen också, istället för ett liv där man aldrig får göra något roligt, utan bara motionera och städa. Vem som helst skulle ju deppa ihop av det. Om man sen tycker att ett av livets största glädjeämnen är ett rent hem, ja då kanske man ska prioritera disk och tvätt, men annars inte. Rimligen behöver alla, både friska och sjuka, något roligt i sitt liv. Och disken är kanske inte precis det roligaste man kan fylla sitt liv med.

Precis. Jag håller med dig helt och fullt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 648
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp