Öronskabb

Itzyditzy

Trådstartare
Min innekatt har fått öronskabb. Behandlad första gången för en vecka sedan nu men kliar fortfarande sönder öronen. Jag har pratat med två andra som haft skabb på katter och dom har skullar droppa och smörja öronen flera gå ger om dagen.

Min vet gav droppar och sa att jag skulle ge var 8e-10e dag. Och inget annat än det. Hur har ni fått behandla era katter?

Har polstrat tratten ordentligt nu så han inte river upp öronen mer! Häst bandage kan vara bra till mycket:p
201705020853122238_sbig.jpg
 
Behandlade för länge sedan med Frontline. I Nacken men också en droppe vid varje öra.
Funkade toppen och kvickt men det var tidigt i skabben, Stronghold är kanske effektivare på långt gången skabb.
 
Mina fick frontline i öron och nacke och blev bra
Dock fick jag aldrig riktigt bort frontlinen från väggen efter hankisse viftade vilt på öronen :)
 
Stronghold spot on har effekt mot öronskabb, det har inte Frontline (inte evidensbaserat iaf). Frontline droppat ner i öronen (vilket det inte är avsett för) kan dessutom vara smärtsamt för katten.
 
Min fick stronghold I nacken och örondroppar. Det gav sig inte trots att jag skötte behandlingen enlig veterinärens alla regler och tips. Efter ett par vändor in och ut till veterinären och en mycket ledsen katt visade det sig att hon hade svamp I öronen, efter den behandlingen blev hon helt bra.
 
Kanske inget samband, eller kanske ändå.

Vi behandlade våran hos vet när han ändå kastrerades, tror det var Frontline. Men han hade kvar det fram tills jag avmaskade med Axilur. Jag vet att Ivermectin kan ges vid skabb hos människa, så det kanske inte var en slump.
 
Grym öronskabb. Fick stronghold X 3 samt att jag skulle göra ren den och ta bort allt "gojs".

Blev rek en droppe frontline per öra med men gjorde det inte.

Läkte (skabben dog) fint.
 
Min fick stronghold I nacken och örondroppar. Det gav sig inte trots att jag skötte behandlingen enlig veterinärens alla regler och tips. Efter ett par vändor in och ut till veterinären och en mycket ledsen katt visade det sig att hon hade svamp I öronen, efter den behandlingen blev hon helt bra.

Min ena katt har dragits med skabb länge, vi blir fasen inte av med det trots Stronghold, det blir mindre i perioder men försvinner inte. Hur fick ni reda på att det var svamp? Togs det prover?
Damen är inte alls rolig att hantera längre när det kommer till öronen, vi måste vira in henne hårt i en handduk och det hjälper knappt.
 
Min ena katt har dragits med skabb länge, vi blir fasen inte av med det trots Stronghold, det blir mindre i perioder men försvinner inte. Hur fick ni reda på att det var svamp? Togs det prover?
Damen är inte alls rolig att hantera längre när det kommer till öronen, vi måste vira in henne hårt i en handduk och det hjälper knappt.

Det var ett par år sedan så jag kommer inte exakt ihåg men jag tror att veterinären tog prover. Hon var svart och lite gojsig i öronen och det kliade något så fruktansvärt :(
Jag tycker absolut du ska fråga din veterinär om det finns någon möjlighet att det kan vara svamp på din katt också. Det tog inte många dagar efter behandlingen som hon var bra igen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 371
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
753
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp