Orosanmäla utomlands?

Magiana

Trådstartare
Min lillasyster är orolig för en av hennes bekanta men ffa hennes barn som är ganska små. Den bekanta la upp en bild på fb på en vinflaska och deklarerade att det var tredje flaskan och välbehövlig efter dagens stress. Lillsyrran trodde att de tidigare flaskorna kunde ha varit av mindre modell men visste inte säkert. Det är ändå mycket för bara en person.

Personen bor i Dublin och skulle visst flyga till Sverige nu med sina två små barn. Om jag förstod saken rätt fanns det ingen närvarande pappa där.

Lillsyrran är bekymrad över det här. Vad kan hon göra som ytligt bekant? Finns det någon motsvarighet till socialen i Dublin dit man kan orosanmäla?
 
Min lillasyster är orolig för en av hennes bekanta men ffa hennes barn som är ganska små. Den bekanta la upp en bild på fb på en vinflaska och deklarerade att det var tredje flaskan och välbehövlig efter dagens stress. Lillsyrran trodde att de tidigare flaskorna kunde ha varit av mindre modell men visste inte säkert. Det är ändå mycket för bara en person.

Personen bor i Dublin och skulle visst flyga till Sverige nu med sina två små barn. Om jag förstod saken rätt fanns det ingen närvarande pappa där.

Lillsyrran är bekymrad över det här. Vad kan hon göra som ytligt bekant? Finns det någon motsvarighet till socialen i Dublin dit man kan orosanmäla?

Det är nog polisen i första hand hon ska kontakta i så fall, garda. Det är ju en akut pågående situation (oron är alltså att den enda vuxna ansvariga är alltför berusad för att kunna ta hand om barnen?), då lär polisen som jag förstår det vara de som ingriper och ha socialen med eller i alla fall kontaktad.
 
Ok.

Enligt lillsyrran har de hunnit komma fram till Sverige nu och hon tror att den bekanta är så van att dricka att det inte syns hur packad hon är.
 
Ok.

Enligt lillsyrran har de hunnit komma fram till Sverige nu och hon tror att den bekanta är så van att dricka att det inte syns hur packad hon är.

Då blir det ju lättare att göra en orosanmälan inom vårt eget system. Men är det så att hon tror föräldern är så full att det är fara för barnen nu (oavsett hur lite det kanske syns) hade jag ringt polisen nu - eller om det finns jour på relevant socialkontor kanske?
 
Skulle nog kolla ett varv till innan anmälan , om personen kunde posta ett korrekt stavat FB inlägg va den antagligen inte aprak? Det finns ju en rätt stor chans att syrran misstolkat/ missuppfattat ngt då de ( om jag fattar rätt) inte har spec nära kontakt. Själv skulle jag absolut anmäla om jag var orolig men inte på så tveksamma uppgifter då hade jag tittat extra noga för att fatta ett beslut
 
Vem ska man anmäla till, förutsatt att det inte är ett brott som begås, om personen ifråga bor utomlands? Eftersom socialen inte ens kan göra något åt eu migranternas barn som får sitta och tigga på öppen gata ibland, känns det föga troligt att de gör något åt en mamma som dricker vin på irland, där det är en helt annan alkoholkultur än här, och några glas vin efter en arbetsdag brukar vara kutym...
 
Alkoholister brukar ju inte direkt skryta med hur mycket de dricker, tvärtom, hur väl känner din syster den här personen? Är hon säker på att där finns ett allvarligt alkoholproblem och att barnen far illa? Klarar man av att facebooka är man väl inte helt askalas tänker jag. Jag har facebookvänner med barn som lägger upp alkorelaterade inlägg, men jag vet att det aldrig dricks med barnen hemma.
Ta reda på lite mer fakta innan ni skickar polisen på henne så att ni inte gör mer skada än nytta.
 
Jag vet inte mycket mer än det jag sagt i tråden då jag bara förmedlar information här, så jag vet inte hur väl de känner varann. Lillsyrran trodde dock att personen använde alkohol som tröst och uppmuntran i en tråkig och händelselös vardag. Om det stämmer har jag ingen aning om.

Hur som helst så känns det inte helt ansvarigt att hälla i sig de mängderna vin när man ska ut och resa med två små barn.
 
Jag vet inte mycket mer än det jag sagt i tråden då jag bara förmedlar information här, så jag vet inte hur väl de känner varann. Lillsyrran trodde dock att personen använde alkohol som tröst och uppmuntran i en tråkig och händelselös vardag. Om det stämmer har jag ingen aning om.

Hur som helst så känns det inte helt ansvarigt att hälla i sig de mängderna vin när man ska ut och resa med två små barn.
I det här fallet med det du berättar hade jag personligen låtit det vara. Handlar det om en högre alkoholkultur än vad jag själv hade tyckt varit ok får man se till landet också, som har en helt annan alkoholpolitik, svensk social kan inte göra någonting, jag antar att hon flyger hem till bekanta för att hälsa på? Irländsk är väldigt tveksamt om de går in för en sådan grej. Hade hon varit på Malta, som har en änny högre alkoholkultur, hade de skrattat åt en sådan anmälan (sedan får man väl tycka det är oansvarigt också, men så är det). Svensk social kan inte starta utredning för barn som är bosatta i utlandet om de är skrivna där, eller ens på annan ort.
 
Jo, jag misstänkte också att svensk social nog inte kunde göra så mycket då de inte bor här, även om hon är svensk från början.
 
Jag vet inte mycket mer än det jag sagt i tråden då jag bara förmedlar information här, så jag vet inte hur väl de känner varann. Lillsyrran trodde dock att personen använde alkohol som tröst och uppmuntran i en tråkig och händelselös vardag.

Om din syster knappt känner människan men samtidigt drar så många analyser om en för henne så pass okänd människa kanske det är din syster som har en lite för tråkig och händelselös vardag...
 
Om din syster knappt känner människan men samtidigt drar så många analyser om en för henne så pass okänd människa kanske det är din syster som har en lite för tråkig och händelselös vardag...

Jag sa just att jag inte vet hur väl de känner varandra. Lillsyrran kan mycket väl ha en del information utan att för den skull vara superbundis med henne så att hon vet allt. Jag vet liksom inte var du läste in att det skulle vara en ytlig bekant som hon knappt känner.
 
Jo, jag misstänkte också att svensk social nog inte kunde göra så mycket då de inte bor här, även om hon är svensk från början.

Socialtjänsten kan agera akut för att ge barn skydd men inte ge några långvariga insatser som behandling.

Om barn befinner sig i Sverige tillsammans med en vårdnadshavare som av någon anledning inte kan utöva den praktiska vårdnaden om dem kan socialtjänsten gå in och skydda barnen. Detta görs genom att ordna en jourhemsplacering alternativt en släktingplacering, därefter kontaktar man den andra vårdnadshavaren eller annan trygg vuxen som får komma till Sverige och hämta barnen för att på så sätt ge dem skydd från den andra föräldern som är oförmögen att ta hand om dem.

I det här fallet betyder det att socialtjänsten kan gripa in akut om mamman blir så full att hon inte kan ta hand om barnen och barnen behöver skyddas från henne. Däremot kan socialtjänsten inte ge henne någon behandling mot missbruket, det är något som inte kan göras på akut basis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp