Orosanmälan från BUP

Madick

Trådstartare
Hjälp mig förstå.

Tonåring som efter några initiala träffar med kurator sätts på väntelista till psykolog. Läkare har också träffat barnet. Nu säger kuratorn att hen måste göra en orosanmälan till socialen.

Varför? Hjälp är ju på gång, föräldrarna har varit med på möten och gör redan allt som går.

Vad betyder anmälan och vad kommer hända? Vad får barnet veta om anmälan? Stor risk att psykologkontakten uteblir om anmälan uppfattas som att det är "barnets fel".
 
Vet inte. Ett mail där det står att hen med tanke på hur barnet mår måste göra en orosanmälan. Väldigt ospecifikt och föräldrarna har inte fått tag på kuratorn efter det.

Fy så jobbigt!

Jag jobbar ju med att ta emot sådana anmälningar och de ska vara så pass tydliga att anmälaren formulerar sin oro och gärna också gör en konsekvensbeskrivning av vad som kan hända om inget förändras. Ex barn som inte går i skolan riskerar bristande utbildning som kan leda till att man inte får något arbete som vuxen.

Men alla är inte så tydliga, ibland händer det att vi måste kontakta anmälaren och fråga vad som är oron för vi förstår inte det p g a att anmälan är så dåligt formulerad.
 
Barnet mår dåligt men är högfungerande. Bra betyg i skolan, ingen frånvaro.
 
Hjälp mig förstå.

Tonåring som efter några initiala träffar med kurator sätts på väntelista till psykolog. Läkare har också träffat barnet. Nu säger kuratorn att hen måste göra en orosanmälan till socialen.

Varför? Hjälp är ju på gång, föräldrarna har varit med på möten och gör redan allt som går.

Vad betyder anmälan och vad kommer hända? Vad får barnet veta om anmälan? Stor risk att psykologkontakten uteblir om anmälan uppfattas som att det är "barnets fel".
 
Nu jobbar inte jag på BUP utan på Habiliteringen, men med en ibland liknande målgrupp. Nu vet ju inte jag hur situationen ser ut för denna ungdom, men vi är ju skyldiga att anmäla när vi bedömer att barn far illa. I begreppet barn kan ju förutom individen själv även rymmas syskon eller andra barn i närheten. Har ni vuxna varit med på alla besök eller kan det ha framkommit saker som barnet berättat utan er närvaro?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 535
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 491
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp