Bukefalos 28 år!

Osäker häst

C

Chough

Har köpt en Holländsk häst på 10 år, som kommer hem på torsdag.

Vad jag vet om honom är i princip att han har gått som dressyrhäst större delen av sitt liv, sedan varit hos polisen i Köpenhamn. Han passade inte som polishäst eftersom han inte klarade av de stora folkmassorna.

Nu till problemet...
Denna häst har väldigt låg självförtroende.
Troligtvis har han inte alltid blivit så snällt behandlad.
Kommer man in i boxen, så lägger han öronen bakåt och biter nästan. Tar man det bara lugnt och klappar på honom, så efter en stund åker öronen framåt och han är inte sur längre, men väldigt misstänksam.

Likadant när man rider om någon människa står på ridbanan och kommer för nära, genast lägger han öronen bakåt och hotar med att bita.
Även om man själv rider fram till människan på marken så beteer han sig så. Om ryttaren då klappar honom och lugnar honom så åker öronen framåt igen.
Ren osäkerhet alltså.

Han är inte sur när man borsta honom eller när man rider. Då är han helt underbar.

Man ser på honom att egentligen så är han inte elak, bara osäker.

Hur ska man göra för att vinna denna hästs förtroende och även förbättra hans självförtroende?

Känner att det kan bli lite problem eftersom jag står i ett stall där fodring/in-utsläpp och täckservice ingår.
Eftersom han blir som han blir när någon går in i boxen så kan det bli problem, speciellt om den som ska ta ut honom i hagen missuppfattar och smäller till honom för att han försöker bita.
Vad jag har sett av den här hästen så är smälla till honom det sista man ska göra.

Som en ren reflex så kanske man smäller till hästen om den håller på att bita en...
Men som sagt, han biter inte för att vara elak..

Någon som har tips på övningar och liknande som inte är allt för komplicerade?
 
Först och främst skulle jag informera den/de som ska handskas med hästen vid insläpp etc. att ingen någonsin får smälla eller på något sätt bestraffa honom. Gör det tydligt och personligen.

Det som jag skulle tycka var viktigast är först och främst relationen mellan er två. Jag skulle, som med alla andra hästar, börja från marken och försöka se hästen - och få den att se mig.
Det är viktigt att han lär sig att känna sig trygg med dig efter som att du ska bli flockens ledare.

Sen skulle jag nog också börja träna hästen med klicker. På så sätt kan du få de negativa känslorna som hästen får vid möte av människor, att bli endast positiva. Hästen ska förknippa det med beröm och trygghet. Att kunna bemöta människor på ett positivt sätt, med positivt resultat, kommer också att ge hästen en liten tankeställare och självförtroendet kommer redan då att stiga, efter som att den har övervunnit en rädsla. Det enda du egentligen gjorde var att be hästen utföra en övning som bara är positiv och hästen vet inte att den övervinner en räddsla förrän den gjort det. Enkelt och positivt.

Exakt hur man ska gå tillväga vid den träningen beror på vad man tycker är bäst. Det finns säkert flera sätt om man bara låter fantasin bestämma.
 
Jag skulle som redan sagts informera om problemet och låta den vara i fred så mycket som möjligt i boxen. Den behöver acklimatisera sig efter miljöombytet och vänja sig med omgivningarna, rutinerna och människorna i lugn och ro. Det bästa är att helt enkelt strunta i täckesservicen tills han känner sig tryggare i sin tillvaro, alternativt att han alltid binds upp i gången vid bytena för både hans egen skull men även för stallpersonalens!
 
hej! hade samma problem med min häst... han är nu 6 år... jag har haft han i 2... i början var han oxå väldigt osäker, jag var förtvivlad för jag fick inte komma i närheten av hans bakben, :cry: jag fick inte borsta eller smeka. samma var det när jag red, han var orolig och försökte sparka och bita. så jag bestämde mig för att låta honom vila ett tag, han stod i ca 1 månad (då hade han kommit in i miljön bättre) sedan började jag att släppa honom i ridhuset och tränade NH. det var det bästa jag gjort! han fick mer självförtroende och litade samtidigt på mig! :love: det tycker jag att du ska prova! :rofl:
 
Håller med om att det är viktigt att han får acklimatisera sig inna du drar igång en för stor apparat av det hela. Tala om för stallpersonalen att han kan bita etc så att de är beredda på det, det är ju inte kul om det skulle hända något. Börja sedan med markträning, hantera honom mycket både i hagen, paddocken/manegen och istallet så att han lär sig att lita på dig och att han förstår att du är den naturliga ledaren.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 360
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp