Osäker hund kring främmande människor - OBS! Långt inlägg! Behöver hjälp!!

Fast varför gör du så? Särskilt det sistnämnda. Att vänja en valp vid hantering är en sak, men jag tycker att det är Jätteviktigt att det får vara på hundns villkor också. Att tvinga sig på hunden lär bara skapa obehag.

Jag gör ju det på ett lekfullt sätt. Kanske lät värre än jag menar. Man får ju börja försiktigt, hunden ska ju se det som nått positivt.
Jag hugger ju tag i henne och håller fast henne ofta ändå, hon är ju ett halvår gammal och hittar på massa bus. Hon har inga problem alls med det, men hon har mycket integritet och den dan jag måste slita undan henne från en farlig situation vill jag inte att hon ska tro att jag är arg på henne. Och den dan nån idiot hugger tag i hennes halsband för att tvångsklappa henne så kanske hon inte tar så illa upp. Osv.
Men sånt funkar inte om man skrämmer hunden såklart!
 
Fast varför gör du så? Särskilt det sistnämnda. Att vänja en valp vid hantering är en sak, men jag tycker att det är Jätteviktigt att det får vara på hundns villkor också. Att tvinga sig på hunden lär bara skapa obehag.

Jag gör ju det på ett lekfullt sätt. Kanske lät värre än jag menar. Man får ju börja försiktigt, hunden ska ju se det som nått positivt.
Jag hugger ju tag i henne och håller fast henne ofta ändå, hon är ju ett halvår gammal och hittar på massa bus. Hon har inga problem alls med det, men hon har mycket integritet och den dan jag måste slita undan henne från en farlig situation vill jag inte att hon ska tro att jag är arg på henne. Och den dan nån idiot hugger tag i hennes halsband för att tvångsklappa henne så kanske hon inte tar så illa upp. Osv.
Men sånt funkar inte om man skrämmer hunden såklart!
 
Det som funkat väldigt bra på min hane som var som din och helst ville försöka rusa fram och skälla ut folk och fä var att lära honom ett alternativt beteende istället för konfrontation. Att gå undan. Ofta så vågar inte dessa hundar gå undan men jag gjorde så att jag klickade när han luktade/kollade på någon och slängde godisen bakom honom så han var tvungen att vända sig om. Jag sa inget kommando, tanken var att han själv skulle komma på att när situationen blir jobbig så kan han vända. Det hjälpte honom massor och det gick fort också. Dom känner ofta att de får kontroll på situationen och de blir ju tryggare när de känner att de kan lämna istället för att försöka skrämma iväg folk för att få vara ifred.

Vad gör du när folk kommer fram?
Testa strö ut lite godis bakom dig? Säg till honom att backa och sen sitta där han sen får belöning?

Nuförtiden går min hane mest lös och undviker själv folk genom lugnande signaler så som att lukta, gå en lov eller komma in till mig. Och ibland bryr han sig inte alls. Jag tror att när han kände att han faktiskt kunde styra situationen så blev han också mycket tryggare med folk. Sen har jag även använt mig mycket av motbetingning.

Åh va bra det lät att slänga godis bakom, har precis börjat jobba på belöningsplaceringar! Så ja, det kommer jag absolut ta till mig. Har inte använt klicker så mycket men när jag väl gör det så lär sig Halo otroligt snabbt så kanske ska klicka in henne igen och börja använda den utomhus också.
Men bör jag klicka när Halo väl tittar på störningen, eller bör jag klicka när hon tittar och sen tittar bort? Förstår du vad jag menar? Vill inte klicka in att det är okej att stirra ut någon, speciellt inte andra hundar.

Det med att slänga godis bakom mig när människor kommer fram ska jag prova. Super bra! :)

Tack!! :)
 
Jag vet inte vart du bor, men hör av dig till Motiverade Hundar - Jessica Mann.
Hon är SUPERDUKTIG på hundar med rädslor. Hon har även nyligen släppt sin bok Blygerhundar - Så gör du din hund till en superhjälte.
Hon finns på FB och har en hemsida, hon kommer definitivt kunna hjälpa dig och använder samma metoder som du.
Lycka till!

Ska kolla upp henne! :) Tack!
 
Behöver hunden vara lös då när hon inte kan hantera det ? Kan du inte ha henne i koppel helt enkelt, cykelmotion ex ? Vara lös på hundklubben, inhägnat område?

Självklart behöver hon inte vara lös, men eftersom hon får så mycket glädje ut av det så vill jag testa att träna det i alla fall. Jag har ju henne inte löst nu för tiden, så det är ju ändå inte på frågan nu. Men jag vet att hon kan klara det, även ifall det tar flera år att träna in. :)
 
Åh va bra det lät att slänga godis bakom, har precis börjat jobba på belöningsplaceringar! Så ja, det kommer jag absolut ta till mig. Har inte använt klicker så mycket men när jag väl gör det så lär sig Halo otroligt snabbt så kanske ska klicka in henne igen och börja använda den utomhus också.
Men bör jag klicka när Halo väl tittar på störningen, eller bör jag klicka när hon tittar och sen tittar bort? Förstår du vad jag menar? Vill inte klicka in att det är okej att stirra ut någon, speciellt inte andra hundar.

Det med att slänga godis bakom mig när människor kommer fram ska jag prova. Super bra! :)

Tack!! :)

När man skvallertränar klickar man när hunden kollar på störningen. Så själva störningen blir förknippad med positivitet :)
 
Hundar lever ju som tur var i nuet:) gjorde också mycket misstag med min första, men vi kunde börja om på nytt ändå:)
Ja, jag är glad som hade en förarvek hund som man trots allt inte behövde så mycket press för att påverka. Men det var mycket ett tag på klubben à la Ceasar. :down:
 
Hundar lever ju som tur var i nuet:) gjorde också mycket misstag med min första, men vi kunde börja om på nytt ändå:)
Ja, jag är glad som hade en förarvek hund som man trots allt inte behövde så mycket press för att påverka. Men det var mycket ett tag på klubben à la Ceasar. :down:
 
Jag kanske ska prova ha koppel på henne på julen då, det lät väldig smart. Det är bara 6 st och jag som firar jul och Halo känner 3 av dem väl och de andra 3 är väldigt ovana vid hundar. Vill ju att hon ska kunna gå fritt men kanske ska ha henne i koppel i början av dagen och kanske släppa henne på kvällen om jag tycker hon känns lugn. Annars kanske jag kan ha henne avskiljt. Tack för det tipset! :)

Jag gillade det du skrev att du vänder på henne när hon skäller och vänder tillbaka henne när hon lugnar sig. Halo skäller ju inte alltid, men kanske ska prova det när hon väl skäller!

Tack för tipsen! :)
Ja, det blir ett väldigt passivt sätt att bryta, men så har jag en hund som inte är så glad i godis. Så vid minsta låsning så är hon ännu mindre intresserad.
Men skvallerträning, så att det blir automatiskt en form av motbetingning hade kanske inte varit helt fel?

Ja, fast jag tänker som så. Om jag så behöver ha koppel på henne varje gång första året, så har vi kanske 12 år kvar där hon kan vara lös i framtiden. :)
 
Som jag skrev så låter jag ingen hälsa på henne om hon inte visar mig att det är okej, har aldrig låtit någon gå fram och hälsa hur som helst. Men om någon frågar och Halo verkar lugn så säger jag att de får hälsa men inte klappa :)
Låt henne inte hälsa alls. en del hundar drivs av sin nyfikenhet men reder ändå inte ut kontakt med främmande.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag gör ju det på ett lekfullt sätt. Kanske lät värre än jag menar. Man får ju börja försiktigt, hunden ska ju se det som nått positivt.
Jag hugger ju tag i henne och håller fast henne ofta ändå, hon är ju ett halvår gammal och hittar på massa bus. Hon har inga problem alls med det, men hon har mycket integritet och den dan jag måste slita undan henne från en farlig situation vill jag inte att hon ska tro att jag är arg på henne. Och den dan nån idiot hugger tag i hennes halsband för att tvångsklappa henne så kanske hon inte tar så illa upp. Osv.
Men sånt funkar inte om man skrämmer hunden såklart!

Jag tycker fortfarande att det låter som en jättemärklig metod. Varför ska man 'hugga tag' i hunden för att vänja den vid en eventuell nödsituation som kanske aldrig uppstår? Varför inte lugnt och stilla vänja vid hantering så att hon istället vet att det är reko att komma till dig?
Jag har också en hund med väldigt stor integritet och har alltid försökt se till att vår träning ger henne det utrymme hon behöver. De få gånger jag har behövt handgripligen hindra har hon aldrig missuppfattat det som att jag är förbannad?
Det är helt enkelt en sak som händer i stunden i så fall.
Ta onsdagen som ett exempel där jag fick bryta mellan mina hundar i ett slagsmål - klart jag fick ta fatt på dem båda två. (med en hand emellan. AJ!) men inte gick någon av dem runt och strök som om jag gjort dem illa för det.
Jag tror inte att man fysiskt behöver provocera hunden för att vänja den vid situationer. Bygg upp tillit istället, låt dem veta att de har sitt utrymme och sitt val och att du är trygg så blir det med största sannolikhet inga problem vid den där nödsituationen. =)

Jag förstår verkligen inte i vilken situation någon idiot skulle få för sig att hugga tag i halsbandet och tvångsklappa min hund?!

Jag förstår som sagt tanken bakom att träna hantering, men har du en hund med hög integritet är det i alla fall min erfarenhet att det är jätteviktigt att visa hunden att den har ett val. Initiativet bör komma från hunden, och belönas!
Kommentarer från en amatör. Men en med en byracka som tycker att sjuttio centimeter är nära nog, som en generell svensk. ;)
 
Jag tror att din hund har för mycket frihet. Den verkar ha dåliga nerver dvs agerar inte korrekt på retningar och sådana hundar fixar inte ansvaret som kommer med ”frihet under ansvar”. Lösningen är att du tar över ansvaret.

Min erfarenhet är att nervsvaga hundar inte bör tränas operant i allt för stor utsträckning. Det kräver ett fungerande stressreglage. Utan att de behöver lite mer ”gammaldags” träning där man tydligt visar vad man vill.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
11 751
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 121
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp