Osäker vid uteritt

PonnyMajsan

Trådstartare
Jag har ingen aning vart jag ska lägga tråden men jag hoppas den ligger rätt. Jag har blivit väldigt osäker när jag rider ut i skogen. Det började med att jag och en i stallet träffade på tre älgar när vi var ute och red och sedan någon dag senare när vi red förbi en kohage så kom de kor i full fart från en kulle så hästen blev rädd och svängde fort och galopperade i väg en liten bit. Hon är även ganska snubblig och har snubblat så att hennes framben vek sig. Sen dess har jag varit väldigt osäker när jag ridit ut. Jag har alltid med mig sällskap så jag rider aldrig ensam. Hon jag brukar rida med rider oftast sent på kväll och då blir jag ännu mer osäker när det blir så mörkt. Jag rider in henne och det går knappt att rida i paddocken då hon aldrig går fram utan bara sparkar bakut när jag manar på henne. Vad ska jag göra?
 
Jag brukar ha telefonen med musik på ibland när jag rider ensam ;) vi har både älgar och varg i området.. Sitter jag på någon häst som jag inte vill ha musik på så pratar jag & sjunger endel istället ..
Har haft ganska "fobi" för att träffa vilda djur förut men det blir bättre ju oftare man rider ut :) i dagaläget rider jag ut själv i princip varje dag. Tar in hästar på träning och då måste jag ju göra det som är bäst för hästarna .. så då var det bara att ge sig ut och komma över den där "älg-rädslan". Har träffat älg nån gång och det har alltid gått bra, älgarna brukar vara mer rädda för oss än vi för dem :)
 
Jag brukar ha telefonen med musik på ibland när jag rider ensam ;) vi har både älgar och varg i området.. Sitter jag på någon häst som jag inte vill ha musik på så pratar jag & sjunger endel istället ..
Har haft ganska "fobi" för att träffa vilda djur förut men det blir bättre ju oftare man rider ut :) i dagaläget rider jag ut själv i princip varje dag. Tar in hästar på träning och då måste jag ju göra det som är bäst för hästarna .. så då var det bara att ge sig ut och komma över den där "älg-rädslan". Har träffat älg nån gång och det har alltid gått bra, älgarna brukar vara mer rädda för oss än vi för dem :)
Bra tips! Vet inte riktigt om jag vill sjunga när jag rider ut med en vän men annars jättebra idé!
 
Jag sjunger inte heller om jag rider ut tillsammans med någon annan ;) men då pratar vi ju istället så då inbillar jag mig iaf att de vilda djuren hör oss och "sticker" innan vi hinner se dem.
 
Hur ska jag göra när hon snubblar då och varför snubblar hon hela tiden? Hon har skor i fram. Behöver hon i bak också?
 
Okej jag rider ju in henne så hon kanske är ovan? Hon verkar inte riktigt kolla vart hon sätter hovarna utan tittar på allt möjligt.
 
Hej! Jag har också en ung häst, och det jag skulle göra i ditt fall är att inte rida och vara osäker, hästar känner av det så väl, och behöver ha en lugn och trygg människa för att kunna lära in nya saker. Om det sen är sådana problem i paddock, så skulle jag lämna iväg på utbildning, alternativt ta hjälp av tränare. Innan dåligt beteende blir befäst. Och du blir alltmera osäker, kanske t o m för rädd för att rida henne till sist.
 
Om hon är snubblig så är det bra att rida i kuperad terräng så hon får lära sig att lyfta på fötterna, går att göra på banan också t ex gå över bommar. Kan ju börja med att leda/longera över om det inte går att rida på banan utan backutsparkar.

En häst i stallet var väldigt snubblig men har nu börjat lära sig att lyfta på fötterna. Kan nog vara så att de inte är vana vid ojämn terräng?
 
Min häst snubblade jättemycke när hon var under inridning och egentligen första året efter inridningen.
Det blev bättre när hon kördes in. Det var nog inte själva inkörningen som fick henne att sluta snubbla, utan mognad, styrka och nyvunnen koncentrationsförmåga.
När jag kör använder vi ofta rösten som markör för bekräftan. Många mjuka låga ljud som bekräftar att hon gör rätt. Lite hummande som om man har hand om en bäbis. Nu plockar jag fram dessa ljud, när hästen blir rädd, stressad eller uppjagad. Funkar för oss. Lycka till
 
Kom och tänka en sak till, du skrev att det är en hon, alltså ett sto.
Jag tror att ston behöver mycket uppskattning och BEKRÄFTELSE, bekräftelse med STORA bokstäver:-)

Ge alltså mycket muntligt beröm, gärna med lite lågmäld stämma, såsom om du talar till ett barn som ska somna, som jag.skrev tidigare. Beröm behöver inte vara glättrig och glad. Det kan också vara en stämma som är lite lågmäld, men ändå glad, eller munter

Låt oss höra hur det går för dig:-)
 
Jag var ute och red lite tidigare på dagen igår alltså när det var ljusare. Slappnar av lite mer när det är ljust så jag vågade låta hästen länga på stegen och då märkte jag att hon inte snubblade lika mycket! Så det är nog lite mitt eget fel att hon snubblar när jag är stel osv:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp