Osämja i flocken

mazariin

Trådstartare
Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone!

Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av sig i dagsläget när det kommer till att umgås med andra hundar, men brukar vid hundmöten ändå visa sig underlägsen. Vad jag uppfattar så har han inte så tydligt hundspråk. Vi har haft honom sen valp och det är vår första hund, så han har väl troligen fått ta en del nybörjarmissar från vår sida i olika avseenden tyvärr, fast vi alltid försökt vårt bästa. Kan vara lite tjafsig, har nära till skall och är av naturen envis som synden! I övrigt världens underbaraste, får jag väl tillägga för rättvisans skull. :love:

För några veckor sen flyttade vår andra hund in i huset - en fyraårig hane. Uppväxt i flock och i grunden en väldigt okomplicerad och trevlig prick! Har ett bra hundspråk och har tidigare gått fint ihop med andra hundar av båda könen. Men..

Dom drar i dagsläget inte jämt. Började med att vår lillkille fick sig en känga i ett trängt läge, och efter det har han varit ganska misstänksam mot den nya hanen. Tar det säkra före det osäkra om det blir spänt läge och skäller ut den äldre istället för att gå undan. Som jag uppfattar det handlar det i dagsläget främst om resursförsvar. Det är ju ganska lätt ordnat här hemma, alla leksaker åkte bort från golven och dom får sin mat i skilda rum. Men det är en resurs som jag har svårare att få ordning med - mig själv. :( Speciellt den nya hanen vaktar mig. Kan räcka med att jag står i köket och fixar med något, och den nya hanen sitter i närheten (utan att få uppmärksamhet eller liknande). Lillkillen kommer in i rummet, och den nya morrar varpå lillen går bananas och skäller som en tok. Griper man inte in så går den nya på, vilket också har hänt några gånger (men vi bryter såklart).

Utomhus funkar det i dagsläget bra, dom går fint ihop på promenader både kopplade och lösa. Hänger med i stallet (båda lösa) och tassar runt. Men dyker det upp någon form av resurs blir det spänt läge, senast imorse råkade den äldre hitta nånting så värdefullt som kattskit (....) och pang. :( Det är ändå främst hemma som vi har problem. Märker ju att jag själv går runt och spänner mig och försöker ha ögon i nacken, vilket ju inte heller bidrar till en lättsammare stämning direkt.

Skulle vara väldigt tacksam för råd, framför allt hur jag borde göra och bete sig när det blir gruff runt mig själv? Känns som alla korrigeringar i det läget bara triggar igång dem ännu mer - säger jag ifrån redan vid första mörka blicken så drar corgin oftast igång sin utskällning iallafall. Någon klok bukare som har erfarenheter av liknande situationer? Kan man få ordning på sånt här?

(Söker med ljus och lykta efter en BRA tränare som kunde hjälpa oss kan tilläggas, men det är glest med dem häromkring. Men vi söker vidare.)
 
Har en gammal kund som hade en äldre dobbis sedan tidigare och köpte en påläggskalv av samma ras, som vid inköpet var lite mindre än ett år. De slogs jäklar i havet. Vi provad med detta:
  • Inga grejer framma att slåss om.
  • Nolltolerans på att ens ge den andre "onda ögat" när man kom in i samma rum.
  • Bomba huset med Adaptil
  • Ge tryptofan till båda.
Det funkade faktiskt, kanske i en combo att junior blev äldre, men dock. Kan var värt ett försök.
 
@russinbulle Tack för putten! Ja det är en tråkig situation - vi vill verkligen få det att funka!

@Blandrastik Ja det är väl ungefär det vi gjort också, det är det där med nolltolerans som jag tycker är lite svårt! Säger ifrån direkt jag ser att dom börjar glo och spänna upp sig, men ofta fungerar min tillsägelse bara som ett startskott för corgin som sätter igång med sitt skällande.. Hur gjorde ni rent konkret på den punkten? Antar att jag inte har tajmingen helt på klart/sänder ut fel energi/nånting annat. Adaptil har vi satt in redan, vad är tryptofan för nånting och var får man tag i det? :) Skönt att höra att nån fått det att funka iallafall, kanske det kan lyckas för oss också!
 
Tryptofan är en aminosyra som finns som verksam substans i lite olika djurpreparat som ska ha lugnade verkan. Serene-Um till hund är ett av dem. Plus ett nytt preparat på marknaden som jag inte kommer på just nu vad det heter.
Sen finns det till häst, då heter medlet Typtovit, finns på granngården och blir avsevärt billigare än Serene-Um, det brukar jag rekommendera.

Nolltoleras får man ju dra till sin spets i sånna här lägen. Typ; "ute kör vi järnet och inne ligger vi still och håller klaffen".
Det är mer tydlighet och kroppspråk än "säga ifrån" ett icke förhanlingsbart "gå och lägg dig" brukar jag lära in. Dina rörelser ska vara långsamma och distikta, tänk dominant tik där det räcker med en blick och en stel överläpp, de behöver inte ens morra eller visa tänderna. Du får öva. :)
 
Tryptofan är en aminosyra som finns som verksam substans i lite olika djurpreparat som ska ha lugnade verkan. Serene-Um till hund är ett av dem. Plus ett nytt preparat på marknaden som jag inte kommer på just nu vad det heter.
Sen finns det till häst, då heter medlet Typtovit, finns på granngården och blir avsevärt billigare än Serene-Um, det brukar jag rekommendera.

Nolltoleras får man ju dra till sin spets i sånna här lägen. Typ; "ute kör vi järnet och inne ligger vi still och håller klaffen".
Det är mer tydlighet och kroppspråk än "säga ifrån" ett icke förhanlingsbart "gå och lägg dig" brukar jag lära in. Dina rörelser ska vara långsamma och distikta, tänk dominant tik där det räcker med en blick och en stel överläpp, de behöver inte ens morra eller visa tänderna. Du får öva. :)

Tack, ska kolla runt efter tryptofan, låter absolut värt att prova!

Ja jo, det kan nog finnas en del brister i mitt kroppsspråk där. Blir själv väldigt spänd. Corgin är också rätt svår att bryta när han går igång, den nya är betydligt lättare att få stopp på. Antagligen har vi brustit i uppfostran lite eftersom han inte lyssnar lika bra. :( Han försöker liksom börja cirkla runt, vilt skällandes (såklart mycket provocerande för vår nya som känner sig trängd), man måste ta tag i honom för att han alls ska uppfatta att man är där.. :crazy: Har provat att helt sonika lägga honom i ett annat rum när han sätter igång, då fortsätter han en stund innan han kan avreagera, men kan bli kritiskt igen när dom ska släppas ihop efteråt så det känns inte så hållbart. Har också provat ta tag i dem så de får lugna ner sig i varandras närhet, men det är ganska svårt speciellt när man är ensam med dem.

Den nya går och lägger sig i bädden på kommando, corgin not so much om han redan är uppe i varv. Så det jobbar vi också på, parallellt med allt annat.
 
Hur går det? Håller tummarna!

Mja, lite från och till ännu. :( Börjat ge dem båda serene-um som @Blandrastik tipsade om, och några dagar gick det riktigt konfliktfritt. Igår åkte vi ut till sommarstugan och jag gjorde en dundermiss.. Satt och drack kaffe runt bordet och nya hunden satt under bordet och väntade på eventuella smulor (jag VET ju att han vaktar där, hemma platsar jag honom alltid innan vi äter) och lillen kommer in.. Pang. Fick mej i misstag ett bett i handen när jag gick emellan. :( Tabbe nummer två - den nya hittade ett gammalt tuggben ute... Och vad gör jag? Går fram för att ta det av honom.. Lillen backar upp och pang igen. Ååh. Jag borde ju ha tagit undan lillen först och sedan gått och bytt bort tuggbenet mot något gottigt i lugn och ro. Suck, bara jag skulle tänka efter skulle ju dom flesta av dom här situationerna gå att undvika! Men på nya platser glöms rutinerna lätt bort.

Nåja, nu är vi hemma och läget är (åtminstone för tillfället) lugnt!
Har varit på promenad, båda lösa utan knussel. Nu ligger dom däckade, ett dygn på sommarstugan tar uppenbarligen på krafterna! :) Och bortsett från dom två sammandrabbningarna gick det ändå rätt bra där ute - dom tassade runt, kissade revir, badade och höll koll på gänget utan desto mera gruffande.
 
Jag är imponerad att du orkar.
Hade aldrig fixat det.

Mina är bästa vänner och det är mycket därför vi har två. Skulle de vara osams hade de bara blivit en kvar.
 
Jag är imponerad att du orkar.
Hade aldrig fixat det.

Mina är bästa vänner och det är mycket därför vi har två. Skulle de vara osams hade de bara blivit en kvar.

Att det är jobbigt sticker jag inte under stolen med! Dom sämre dagarna suger rent ut sagt, tar verkligen all energi ur en. :( Men som sagt, vi vill verkligen få det att funka och det känns inte som att hoppet är helt ute eftersom dom ju trots allt kan umgås utan tjafs. Så därför kämpar vi vidare och hoppas att det ska börja gå lättare snart. Att alla inte skulle orka har jag full förståelse för.
 
KL
När min lilla BC tik mopsade till sig vid 4 års ålder så anföll hon Fähunden i tid o otid, tiken vägde ca 13 kg o hanen drygt 20. Fäis lät sig inte tuggas på så där vart blod högt o lågt. Tur att jag är bra på sårvård.
Jag gav bort tiken eftersom situationen blev ohållbar, hade jag inte hittat någon som jag vågade släppa iväg en intakt tik utan vallningsmeriter så hade jag tagit bort henne.
 
Vi har löst det genom att ha hundar isär hemma med grind. Våra var vuxna hanhundar när de möttes och det finns ingen anledning att de ska tvingas umgås. Grind funkar jättebra och ingen hund behöver känna att det blir jobbigt.
 
Vi har löst det genom att ha hundar isär hemma med grind. Våra var vuxna hanhundar när de möttes och det finns ingen anledning att de ska tvingas umgås. Grind funkar jättebra och ingen hund behöver känna att det blir jobbigt.

Vi har också grind, och håller dem åtskilda i vissa situationer i dagsläget (vid matningar, när dom lämnas ensamma exempelvis). Men dom är båda väldigt flockbundna så det känns inte hållbart att hålla endera av dem utestängd hela tiden. Beror säkert mycket på ras och individ hur dom trivs i den situationen. :)
 
Vi har också grind, och håller dem åtskilda i vissa situationer i dagsläget (vid matningar, när dom lämnas ensamma exempelvis). Men dom är båda väldigt flockbundna så det känns inte hållbart att hålla endera av dem utestängd hela tiden. Beror säkert mycket på ras och individ hur dom trivs i den situationen. :)
Det vanliga är att hundar uppskattar att vara med sitt husfolk, så även våra. Därför växlar vi vilka hundar som är hos oss. Det är ett bättre val än att hundarna (och vi) ska leva med stressen det innebär att vara osäker på om slagsmål kommer att uppstå.
 
Det vanliga är att hundar uppskattar att vara med sitt husfolk, så även våra. Därför växlar vi vilka hundar som är hos oss. Det är ett bättre val än att hundarna (och vi) ska leva med stressen det innebär att vara osäker på om slagsmål kommer att uppstå.

Skönt att höra att den lösningen också kan fungera. :) i dagsläget jobbar vi ändå på att dom ska kunna fungera i samma rum.

Faktiskt ett bra tag sen det blev slagsmål här hemma nu, pepparpeppar! Lite morr och gruff kan uppstå, men det är lätt att få stopp på. Både vi och hundarna börjar ha rutinerna på det klara åtminstone på hemmaplan, och det underlättar verkligen. Räknar ändå med kommande bakslag som det i helgen. Speciellt på nya ställen får man ha järnkoll.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 686
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 706
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 845
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp