Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför finns det oändligt måna bc-blandisar i min stad?

Såg häromdagen en bc/akita. Jätteskumt, tyvärr ganska snygg. Sedan har jag även träffat på en isländsk fårhund/bc nyligen. Våra grannar har en corgi/bc. Whats up???

Alltid väldigt märkliga blandningar också.
 
Bc blandningar här väl egentligen alltid ganska poppis?
Aldrig som tex pudlarna är nu, men det har funnits bc mixar i alla tider tycker jag :)
Varför finns det oändligt måna bc-blandisar i min stad?

Såg häromdagen en bc/akita. Jätteskumt, tyvärr ganska snygg. Sedan har jag även träffat på en isländsk fårhund/bc nyligen. Våra grannar har en corgi/bc. Whats up???

Alltid väldigt märkliga blandningar också.
 
Jag känner en Boxer/BC... Och en Schäfer/Husky. Båda med jättedåliga höfter, den ena har allvarlig artros trots att hon är typ 3 år och den andra har epilepsi, hon är typ också 3 år.

"Blandraser är friskare!!!" :banghead:

Men om man aldrig tar hunden till veterinären så är den väl friskare? Sen kan den ha hur många hälsoproblem som helst men det man inte vet lider man ju inte av, eller? :meh:


Annons på den min stads Facebooks-sida: "Tänkte höra om det finns någon trevlig hanhund som vill dejta våran tik i sommar ? Hon är en yorkshireterrier (ej reg skk) men kan ev tänka oss annan ej fällande ras eller yorkshireblandis.
Skicka pm."

:banghead:
 
Bc blandningar här väl egentligen alltid ganska poppis?
Aldrig som tex pudlarna är nu, men det har funnits bc mixar i alla tider tycker jag :)

Jag kan minnas att jag under min uppväxt umgåtts med många bc-blandisar, men trodde att de därefter dött ut lite? Men uppenbarligen inte. :cool:
 
Oseriös avel/oseriöst hundägande. Man får se mycket på besök hos veterinären O_o

Senario 1
Par i 60års ålder kommer in med en FM schäfer (dock bårde större och grövre än va jag tidigare kännt igen som typiskt från FM) hunden är totalt ouppfostrad och lever om som ett monster i väntrummet medans ägarna håller kopplet för kung och fosterland, "vi ska bara in och klippa klorna".
Ingen på den klikniken kunde missa att hunden va på plats och morrningarna ekade genom korridorerna när klona skulle klippas :down:
Det var säkert inget större fel på hunden men vem tusan ska ta sig ann det där monstret? Och vad ska det där stackar djuret behöva genomlida när någon ska tala om för honom att han inte styr världen?
Bläääääää

Senario 2 ung kvinna kommer in med en överviktig beagel liknande hund som ägaren helt sonika väljer att följa efter vart den än ville gå. Däribland rakt igenom kassakön och upp i mitt knä till min 8veckors valp (med öppna sår i ansiktet)- att min valp dagen innan med nöd och näppe klarar livhanken efter att ha blivit svårt biten och just då provade krypa in under min jacka för att komma undan var tydligen verken skäl att slå stopp på hunden eller säga nej?! :rage:
(Att jag heller inte fann mig att säga "hållreda på hundj***en " kan jag bara skylla på att jag fortfarande var i chock efter vårt eget trauma eller nått)
 
Här i Australien är det väldigt poppis att 'adoptera rescues'. Om man går i hundfunderingar och INTE adopterar blir man stämplad! Och på rescue och adoptsidorna står INGET om att inte avla blandisar. Ingen info alls om man inte letar efter det själv.

95% av rescue hundarna är blandras med staffe, pitbull och eller bullarab.
Stora motionskrävande raser 'som vanligt'. Kollar man på Aussis motsvarighet till blocket är det samma där. Bara blandisar under $100.

Vill man ha en renras är det rasklubben och inget annat. Och även där reggas hundarna olika beroende på om du vill avla eller inte.
 
Här i Australien är det väldigt poppis att 'adoptera rescues'. Om man går i hundfunderingar och INTE adopterar blir man stämplad! Och på rescue och adoptsidorna står INGET om att inte avla blandisar. Ingen info alls om man inte letar efter det själv.

95% av rescue hundarna är blandras med staffe, pitbull och eller bullarab.
Stora motionskrävande raser 'som vanligt'. Kollar man på Aussis motsvarighet till blocket är det samma där. Bara blandisar under $100.

Vill man ha en renras är det rasklubben och inget annat. Och även där reggas hundarna olika beroende på om du vill avla eller inte.
Vad är en bullarab? Varken staffe eller pitbull är extremt motionskrävande raser.
 
Däribland rakt igenom kassakön och upp i mitt knä till min 8veckors valp (med öppna sår i ansiktet)- att min valp dagen innan med nöd och näppe klarar livhanken efter att ha blivit svårt biten och just då provade krypa in under min jacka för att komma undan var tydligen verken skäl att slå stopp på hunden eller säga nej?! :rage:
(Att jag heller inte fann mig att säga "hållreda på hundj***en " kan jag bara skylla på att jag fortfarande var i chock efter vårt eget trauma eller nått)
Hoppas det gick bra hos veterinären med din valp och att den inte får några men efter händelsen. :heart
 
"BlandrasValpar 10 veckor tikar/hanar,1st 11månaders hane& 1st 4månaders hane. Korsning chäfer/rottweilerXspaniell/siberianhusky, fina lättdresserade hundar utan något jaktintresse, säljes till köpare med bra rastmöjlighet,pris från 1950kr"

:confused:
  • BlandrasValpar 10 veckor tikar/hanar
  • 1st 11månaders hane
  • 1st 4månaders hane


    Samma raskombo. Betyder det att de tagit tre kullar i rad på tiken? :confused::confused::confused::eek:
 
"BlandrasValpar 10 veckor tikar/hanar,1st 11månaders hane& 1st 4månaders hane. Korsning chäfer/rottweilerXspaniell/siberianhusky, fina lättdresserade hundar utan något jaktintresse, säljes till köpare med bra rastmöjlighet,pris från 1950kr"

:confused:
  • BlandrasValpar 10 veckor tikar/hanar
  • 1st 11månaders hane
  • 1st 4månaders hane


    Samma raskombo. Betyder det att de tagit tre kullar i rad på tiken? :confused::confused::confused::eek:

Men stackars tik... Vad är reglerna för det när man inte är ansluten till SKK? Måste väl räknas som djurplågeri eller något? :(

Förövrigt slutar jag aldrig förvånas hur dessa säljare lyckas få det att låta som att de säljer väskor och inte hundar - "pris från 1950kr". Okej :confused:

Och så "utan något jaktintresse"... Jamen visst.
 
Nej det går inte riktigt ihop tidsmässigt.
Sant sant :p men typ valp från 11mån kullen hade väl rent biologiskt kunnat få valpar? Oavsett vilket är det ju bara så man vill krypa ihop i fosterställning under en sten vid tanken på hur många blandrasvalpar de pråcklat ut med den här fyrvägsblandningen :nailbiting:
 
Sant sant :p men typ valp från 11mån kullen hade väl rent biologiskt kunnat få valpar? Oavsett vilket är det ju bara så man vill krypa ihop i fosterställning under en sten vid tanken på hur många blandrasvalpar de pråcklat ut med den här fyrvägsblandningen :nailbiting:
Inte troligt,då skulle den löpt o parats vid drygt 5mån ålder
 
Men stackars tik... Vad är reglerna för det när man inte är ansluten till SKK? Måste väl räknas som djurplågeri eller något? :(

Förövrigt slutar jag aldrig förvånas hur dessa säljare lyckas få det att låta som att de säljer väskor och inte hundar - "pris från 1950kr". Okej :confused:

Och så "utan något jaktintresse"... Jamen visst.

18 månader för tik, enligt lagen.
 
Inte troligt,då skulle den löpt o parats vid drygt 5mån ålder
Det var ju en Rottweiler som parats vid 6 månader med familjens vita herdehundar på Facebook på ett tag sedan.

Eller ja, en tjuvparning.. Men familjen visste om det (lämnade hundarna när tiken löpte i separata rum, kom hem och de var i samma) och lät tiken genomgå hela dräktigheten och föda valparna

Och ja, jag lyckades få en person som kände familjen att anmäla dem.
 
Hur tänker ni kring fortsatt avel på tik som vid första kullen blir snittad? (Vad jag vet pga att hon aldrig kom igång ordentligt vid förlossningen)?

Om det är stor skillnad från ras till ras så handlar det om Staffe.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 074
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 093
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 463
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp