Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittar den inte. Jag som är så snäll och okontroversiell. :(
Den finns kvar. Ligger överst i gruppen. Har 554 inlägg just nu.
Första raden lyder: Ibland är livet som uppfödare minst sagt roande.

Ser nu att gruppen har hela 11526 medlemmar!!!
 
Hjälm på, shitstorm is coming!

För ett par timmar sedan meddelade Svenska Collieklubben att de kommer att ansöka om ett hälsoprogram som innebär bl a att kullindex för MI måste ligga på 100 eller för Nyfikenhet/orädsla och Skott. Det kommer i så fall gälla fr o m 2019 för alla colliekullar som föds.

Låt oss nu hoppas att SKK beviljar denna ansökan så att en del av den oseriösa aveln kan ta slut! Och sprid gärna nyheten för att stötta och hedra en rasklubb som faktiskt tar problemen i rasen på allvar! :heart
 
Hjälm på, shitstorm is coming!

För ett par timmar sedan meddelade Svenska Collieklubben att de kommer att ansöka om ett hälsoprogram som innebär bl a att kullindex för MI måste ligga på 100 eller för Nyfikenhet/orädsla och Skott. Det kommer i så fall gälla fr o m 2019 för alla colliekullar som föds.

Låt oss nu hoppas att SKK beviljar denna ansökan så att en del av den oseriösa aveln kan ta slut! Och sprid gärna nyheten för att stötta och hedra en rasklubb som faktiskt tar problemen i rasen på allvar! :heart
Det låter toppen! Ska vi skaffa hörselskydd innan ramaskriet kommer?
 
Hjälm på, shitstorm is coming!

För ett par timmar sedan meddelade Svenska Collieklubben att de kommer att ansöka om ett hälsoprogram som innebär bl a att kullindex för MI måste ligga på 100 eller för Nyfikenhet/orädsla och Skott. Det kommer i så fall gälla fr o m 2019 för alla colliekullar som föds.

Låt oss nu hoppas att SKK beviljar denna ansökan så att en del av den oseriösa aveln kan ta slut! Och sprid gärna nyheten för att stötta och hedra en rasklubb som faktiskt tar problemen i rasen på allvar! :heart

Redan folk som motsätter sig förslaget eftersom "folk avlar på EP, dåliga hundar med bra MH" och en massa mer "förklaringar". :meh: Dessutom en kortis-uppfödare... Hen påstår till och med att vi kommer utrota rasen om det här får drivas igenom. :confused:
 
Redan folk som motsätter sig förslaget eftersom "folk avlar på EP, dåliga hundar med bra MH" och en massa mer "förklaringar". :meh: Dessutom en kortis-uppfödare... Hen påstår till och med att vi kommer utrota rasen om det här får drivas igenom. :confused:
Alltså :banghead::banghead: Läste precis hens inlägg, borde ha förstått vilken "uppfödare" som tycker så :meh:. Blir ju lite svårt för hen att registrera sina kullar om (NÄR snälla!) detta går igenom med tankesättet "5:a på skott på MH säger ju inget, hunden hade ju bara en dålig dag...."
 
Alltså :banghead::banghead: Läste precis hens inlägg, borde ha förstått vilken "uppfödare" som tycker så :meh:. Blir ju lite svårt för hen att registrera sina kullar om (NÄR snälla!) detta går igenom med tankesättet "5:a på skott på MH säger ju inget, hunden hade ju bara en dålig dag...."

Vissa hundar har tydligen inte en bra dag i hela sitt liv :angel:
 
Redan folk som motsätter sig förslaget eftersom "folk avlar på EP, dåliga hundar med bra MH" och en massa mer "förklaringar". :meh: Dessutom en kortis-uppfödare... Hen påstår till och med att vi kommer utrota rasen om det här får drivas igenom. :confused:
Suck, den kortisuppfödaren är verkligen märklig... Varför tror folk att collien kommer att bli en schäfer om de inte är rädda?
 
Och hur många collies finns det egentligen som är korade med ett index under 100? På uppfödaren i fråga lät det ju som att det skulle var ett betydande antal, såpass många att rasen kommer att urholkas om dessa hundar inte kan användas i avel längre. Jag tvivlar på att det verkligen är så många hundar det handlar om, någon som vet?
 
Och hur många collies finns det egentligen som är korade med ett index under 100? På uppfödaren i fråga lät det ju som att det skulle var ett betydande antal, såpass många att rasen kommer att urholkas om dessa hundar inte kan användas i avel längre. Jag tvivlar på att det verkligen är så många hundar det handlar om, någon som vet?

Jag har bara en statistikfil över långhåren just nu. Om man ser till långhår födda de senaste 10 åren så finns 122 hundar med godkänt MT. 24 har 100 eller lägre i MI avseende N/O. Bara 4 av dessa är tikar och endast en är född efter 2010, vilket gör det mindre troligt att det skulle vara något stort problem att man inte får åka utomlands och para korade tikar som har för lågt MI...

De flesta av de hundar som har godkänt MT men lågt MI är födda 2010 eller tidigare och deras indexvärde beror troligtvis på att de gått i avel redan men inte nedärvt bra mentalitet.
 
http://www.expressen.se/nyheter/schafrarna-avlas-for-hart-nu-maste-halften-avlivas/ :(

Visserligen är väl expressen lite sisådär som källa men det verkar ju finnas en hyfsad källa på statistiken. Risken är väl att den är lite vinklad för katchigare rubrik men ändå. Är det så mycket bättre i Sverige? Tyvärr måste jag säga ett de exemplaren jag sett på utställning här i Sverige (och mött på gatan med) inte heller ser jättefunktionella ut, räkiga med för mig osunda rörelser hos en hel del också. Jag har ju inte varit på jättemånga utställningar dock. Det jag vet att de man ser idag inte alls påminner om de schäfrar som fanns för 25-30 år sen när jag växte upp..
Vet att jag själv reagerade lite på en i min egen ras som blev klassetta sist som var den absolut tyngsta (fet), längsta och lägsta hunden i ringen och jag hade svårt att se att den skulle ha kroppsbyggnad som var funktionell för arbete öht (det var inte i min egen klass ska tilläggas då ingen i min klass var lika extrem i typen som det exemplaret).
 
http://www.expressen.se/nyheter/schafrarna-avlas-for-hart-nu-maste-halften-avlivas/ :(

Visserligen är väl expressen lite sisådär som källa men det verkar ju finnas en hyfsad källa på statistiken. Risken är väl att den är lite vinklad för katchigare rubrik men ändå. Är det så mycket bättre i Sverige? Tyvärr måste jag säga ett de exemplaren jag sett på utställning här i Sverige (och mött på gatan med) inte heller ser jättefunktionella ut, räkiga med för mig osunda rörelser hos en hel del också. Jag har ju inte varit på jättemånga utställningar dock. Det jag vet att de man ser idag inte alls påminner om de schäfrar som fanns för 25-30 år sen när jag växte upp..
Vet att jag själv reagerade lite på en i min egen ras som blev klassetta sist som var den absolut tyngsta (fet), längsta och lägsta hunden i ringen och jag hade svårt att se att den skulle ha kroppsbyggnad som var funktionell för arbete öht (det var inte i min egen klass ska tilläggas då ingen i min klass var lika extrem i typen som det exemplaret).
Fint att han tvärförnekar att schäferaveln i sverige går åt samma håll....
 
http://www.expressen.se/nyheter/schafrarna-avlas-for-hart-nu-maste-halften-avlivas/ :(

Visserligen är väl expressen lite sisådär som källa men det verkar ju finnas en hyfsad källa på statistiken. Risken är väl att den är lite vinklad för katchigare rubrik men ändå. Är det så mycket bättre i Sverige? Tyvärr måste jag säga ett de exemplaren jag sett på utställning här i Sverige (och mött på gatan med) inte heller ser jättefunktionella ut, räkiga med för mig osunda rörelser hos en hel del också. Jag har ju inte varit på jättemånga utställningar dock. Det jag vet att de man ser idag inte alls påminner om de schäfrar som fanns för 25-30 år sen när jag växte upp..
Vet att jag själv reagerade lite på en i min egen ras som blev klassetta sist som var den absolut tyngsta (fet), längsta och lägsta hunden i ringen och jag hade svårt att se att den skulle ha kroppsbyggnad som var funktionell för arbete öht (det var inte i min egen klass ska tilläggas då ingen i min klass var lika extrem i typen som det exemplaret).

Antal mellan typerna utställningsschäfer och bruksschäfer är ca 50/50. Men eftersom brukstypen sällan ställs ut så blir det schowvarianten som syns mest för folk.
När Schäferhundsklubbens tidning kommer i brevlådan är max två halvsidor nått repotage med bruksschäfer och någon liten bild, oftast på en icke namngiven hund syns. Sen är det sida upp och sida ner med utställningsbilder, och här får showavlarna sina hundar och kennlar nämnda.

Så jag kan förstå att många knappt vet att det finns en schäfertyp till för är man inte på tävlingar och klubbar syns de knappt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 033
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 938
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 438
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp