Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exakt så... så himla taskigt!!

Och JUST de hundarna vars förare aldrig vill meritera dem är ju givetvis VÄRLDSBÄST på allt, bara att "föraren har inte intresse för tävling/meritering".... såklart!


:grin:
Jag brukar säga till dom att byta ras då,känns lite fel när man avlar brukshundar och vill sälja till bruks/tjänstehundsfolk och så har uppfödaren aldrig tävlat bruks......:banghead: Men krav på nya ägaren ska dom ha! :eek:
 
Jag brukar säga till dom att byta ras då,känns lite fel när man avlar brukshundar och vill sälja till bruks/tjänstehundsfolk och så har uppfödaren aldrig tävlat bruks......:banghead: Men krav på nya ägaren ska dom ha! :eek:
För att inte tala om hur mycket åsikter de har om folk som faktiskt har stor erfarenhet, och deras val av avelsdjur/avelsmål.

Jag fick berättat för mig hur träning ska gå till, hur hundarna borde avlas och hur tävlingarna borde se ut - av en tjej som har sin första vallhund och precis lyckats ta VP efter flera försök. Hon jobbar istället extra med att ha grundkurser och avlar på sin fantastiska hund...
 
För att inte tala om hur mycket åsikter de har om folk som faktiskt har stor erfarenhet, och deras val av avelsdjur/avelsmål.

Jag fick berättat för mig hur träning ska gå till, hur hundarna borde avlas och hur tävlingarna borde se ut - av en tjej som har sin första vallhund och precis lyckats ta VP efter flera försök. Hon jobbar istället extra med att ha grundkurser och avlar på sin fantastiska hund...
:yuck:
 
Detta med färger på hundar och att ta mer eller mindre beroende på färg. Tex boxer är ju inte vitt önskvärt, där vet jag personligen att vita såldes för halva/75% av vanliga valppriset av vissa uppfödare.
 
För att inte tala om hur mycket åsikter de har om folk som faktiskt har stor erfarenhet, och deras val av avelsdjur/avelsmål.

Jag fick berättat för mig hur träning ska gå till, hur hundarna borde avlas och hur tävlingarna borde se ut - av en tjej som har sin första vallhund och precis lyckats ta VP efter flera försök. Hon jobbar istället extra med att ha grundkurser och avlar på sin fantastiska hund...
:wtf::banghead::banghead: Det är ju lite som att lära mor göra barn.
 
Detta med färger på hundar och att ta mer eller mindre beroende på färg. Tex boxer är ju inte vitt önskvärt, där vet jag personligen att vita såldes för halva/75% av vanliga valppriset av vissa uppfödare.
Nu har inte jag någon större koll på boxer men vad jag vet medför den vita färgen hos bl.a. boxern ofta sjukdomar som t.ex. dövhet. Av den anledningen tycker inte jag att det är oseriöst att sälja till ett reducerat pris. I detta fall handlar det alltså om att man tar ett lägre pris pga risk för genetiska fel och inte att man "godtyckligt" tar ett högre pris pga. färg.
 
Nu har inte jag någon större koll på boxer men vad jag vet medför den vita färgen hos bl.a. boxern ofta sjukdomar som t.ex. dövhet. Av den anledningen tycker inte jag att det är oseriöst att sälja till ett reducerat pris. I detta fall handlar det alltså om att man tar ett lägre pris pga risk för genetiska fel och inte att man "godtyckligt" tar ett högre pris.

Det är helt sant att risken för sjukdomar ökar till följd av färgen. Så nej är väl kanske inte jämförbart
 
Nu har inte jag någon större koll på boxer men vad jag vet medför den vita färgen hos bl.a. boxern ofta sjukdomar som t.ex. dövhet. Av den anledningen tycker inte jag att det är oseriöst att sälja till ett reducerat pris. I detta fall handlar det alltså om att man tar ett lägre pris pga risk för genetiska fel och inte att man "godtyckligt" tar ett högre pris pga. färg.
Det beror på hur o var den vita färgen är placerad, t ex vid o i öron, slemhinnor vid ögon o mun etc.. Prisreduktionen får man pga att färgen inte (ännu) är godkänd vilket gör att de inte kan placera sig på utställningar o inte bör användas i avel. Vitt är vanligt inom rasen, ca 20% av valparna föds med huvudsakligen vit färg.
 
Dövhet hos vit boxer förekommer men är ganska ovanligt. Senast jag läste något om det hade man inte kunnat länka det till den vita färgen, för tydligen är det inte samma gen som ger vitt hos boxern som hos vissa andra raser där vit färg och dövhet kopplas samman.

När jag började med boxer på 80-talet sparades ganska sällan vita valpar, så det har ju gått framåt på så sätt. Och idag vet ju uppfödarna hur man undviker det -- otecknad + tecknad ger aldrig vitt, bara en parning av två tecknade ger 1/4 chans till vitt. Nu går ju otecknade hanar bättre på utställningar än förut, så det finns att välja på om man vill undvika vita helt.
 
Ang meriter så finns det fler meriter än tävling. MH, MT/korning och L-test har tunga roller i min ras.
Jag har inga problem alls att avla på en hund utan tävlingsmeriter om det finns bevisat att arbetsdugligheten är god i linjerna. Det kan vara syskon, föräldrar mfl som sitter på tävlingsmeriter. Gäller även tjänst som tyvärr sällan syns på avelsdata då få statliga enheter ids anmäla det till SKK.
Jag skulle däremot aldrig avla på en hund utan MT el likvärdigt och som bara hade tävlingsresultat.
 
För att inte tala om hur mycket åsikter de har om folk som faktiskt har stor erfarenhet, och deras val av avelsdjur/avelsmål.

Jag fick berättat för mig hur träning ska gå till, hur hundarna borde avlas och hur tävlingarna borde se ut - av en tjej som har sin första vallhund och precis lyckats ta VP efter flera försök. Hon jobbar istället extra med att ha grundkurser och avlar på sin fantastiska hund...
Påminner mig om när dårarnas uppfödare fick ett mail från en person som skulle förklara hur de skulle göra för att föda upp bra, vinstrika salukis, vad de skulle ändra i aveln osv. Den personen hade då sin andra eller tredje saluki. Dårarnas uppfödare hade fött upp saluki i 20-25 år, fått fram en stor mängd hundar som vunnit på lc och utställning, varit ordförande i rasklubb, domare på lure coursing m.m :p Jag undrar hur sådana där människor fungerar.. det blir ju skrattretande till sist.

Tillägg: enligt den där personen borde min kennel framförallt satsa på att få till mer bakbensvinklar på hundarna, för det var ju snyggt på utställning... Så kloka råd var det de fick...
 
:laugh: Alltså, vafan. Är någon stolle i en lokalgrupp som försöker hitta en goldenhane att para sin rottistik med, "Jag är en snäll rottweiler flicka som fyller 3 år nästa år. Söker nu efter en stilig Golden pojk som vill ställa upp och bli pappa till våren.".

Hur tänker ens folk? Vad är syftet med den parningen? Människan har ju suttit där och tänkt ut vilken ras hen ska para sin rottis med, inte så att hen tagit grannens hund utan hen söker verkligen efter en golden:confused:
 
Jag kan rätt lite om hund generellt men mixen schäfer och huskey låter till och med i mina öron som en katastrof :crazy: Podcast-värd som pratade engagerat om att ta hem den nya valpen till ett hem med två småbarn och tre katter....
En sån fanns med i min Jaktlydnadskurs för några år sedan....! Schäfer/Husky 50% av varje. Det var en av de Husky-typer som drog till skogs som en avlöning och inte återsågs förrän i kvällningen, sedan man mer eller mindre gått skallgång i skogen. Ägaren kom en gång fram till mig och undrade, hur jag bar mig åt för att få min hund att titta på mig hela tiden. Hennes hund tittade aldrig på henne.....
 
:laugh: Alltså, vafan. Är någon stolle i en lokalgrupp som försöker hitta en goldenhane att para sin rottistik med, "Jag är en snäll rottweiler flicka som fyller 3 år nästa år. Söker nu efter en stilig Golden pojk som vill ställa upp och bli pappa till våren.".

Hur tänker ens folk? Vad är syftet med den parningen? Människan har ju suttit där och tänkt ut vilken ras hen ska para sin rottis med, inte så att hen tagit grannens hund utan hen söker verkligen efter en golden:confused:
Personen har säkert träffat en sån blandning en gång och tyckte den var söt. Eller så gillar den golden och rottweiler och tänker att en blandning blir ultimat :yuck:
 
Personen har säkert träffat en sån blandning en gång och tyckte den var söt. Eller så gillar den golden och rottweiler och tänker att en blandning blir ultimat :yuck:
Man får ungefär en sån här:
Bellman, min första hund. Mor Rottis med en skvätt Labbe och Springer Spaniel. Far Golden.
En SKITJOBBIG hund. Jättego men skitjobbig.
6shzCEE.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 034
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 438
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp