Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis en uppfödare som har valpar på gång där en förälder har c-höft = omedelbar och olyftbar avelsspärr på valparna :crazy:
 
"Hej!

Jag är en hundägare sedan 20 år tillbaka. Nu vill jag bli en kärleksfull och engagerad boxermatte till en tikvalp. Om du har en tik som ska valpar snart och är inriktad mot sällskapshund så får du gärna höra av dig så berättar jag mer om mig.
Min boxer kommer få kärlek, långa naturpromenader, stadsbesök, vara ute på mitt landställe, säkerligen gå lite olika kurser i både det ena och andra....men inga utställningar."

Alltså, sånt här driver mig till vansinne.
Vad sägs om att kika på grupp 9 istället?
 
"Hej!

Jag är en hundägare sedan 20 år tillbaka. Nu vill jag bli en kärleksfull och engagerad boxermatte till en tikvalp. Om du har en tik som ska valpar snart och är inriktad mot sällskapshund så får du gärna höra av dig så berättar jag mer om mig.
Min boxer kommer få kärlek, långa naturpromenader, stadsbesök, vara ute på mitt landställe, säkerligen gå lite olika kurser i både det ena och andra....men inga utställningar."

Alltså, sånt här driver mig till vansinne.
Vad sägs om att kika på grupp 9 istället?

Jag tycker det är svårt att göra en bedömning ut efter den texten. Det kan innebära en hund som utöver att få vara ute hela dagen på en gård kan få ett par timmars motion i skog och mark plus regelbundna kurser i olika saker...låter som ett toppenliv även för en brukshund.

Det kan också betyda skrota på gården ett par timmar, en lpng naturpromenad för matte är 30 min i närområdet och det där med kurser är en valpkurs och kanske nån mer...

Jag skulle prata närmare med den personen innan jag sållade bort den.
 
Jag tycker det är svårt att göra en bedömning ut efter den texten. Det kan innebära en hund som utöver att få vara ute hela dagen på en gård kan få ett par timmars motion i skog och mark plus regelbundna kurser i olika saker...låter som ett toppenliv även för en brukshund.

Det kan också betyda skrota på gården ett par timmar, en lpng naturpromenad för matte är 30 min i närområdet och det där med kurser är en valpkurs och kanske nån mer...

Jag skulle prata närmare med den personen innan jag sållade bort den.

Jag tycker "inriktning sällskapshund" lite says it all. Och lantställe = bor förmodligen i stan.
 
Jag tycker "inriktning sällskapshund" lite says it all. Och lantställe = bor förmodligen i stan.
70% av de hundar vi säljer är till "sällskap", det betyder inte att hundarna inte får det de behöver i motion och stimulans. Men för många valpköpare är det ett uttryck för att de inte köper för tävlings skull.

Jag hade som sagt velat veta mer innan jag hade en uppfattning för det kan absolut vara som du säger också :)
 
Hörrni appropå oseriös avel.. Någon som har koll på hur det ligger till med den blå/grå färgen hos Fransk bulldog?

En kompis till mig har fått en dålig ide nu när de ska köpa hund och jag försöker avleda bäst jag kan :banghead:

Valp som har färgen "blå fawn skäck" (musgrå??) och där båda föräldrarna ska vara blå enligt uppgift.

Visst är den blå färgen kopplad till sjukdomar?
 
På tal om frallor så har jag nu sett tredje annonsen på fralla-valpar på 1-2 månader där valparna är importerade. Luktar valpfabrik lång väg, men är svårt göra nåt åt om de är intagna i landet på rätt sätt.
 
På tal om frallor så har jag nu sett tredje annonsen på fralla-valpar på 1-2 månader där valparna är importerade. Luktar valpfabrik lång väg, men är svårt göra nåt åt om de är intagna i landet på rätt sätt.
Är valparna 1-2 mån eller har du sett annonser i 1-2 mån?
Inget fel att annonsera importer,det gör jag flera gånger om året.
 
Hörrni appropå oseriös avel.. Någon som har koll på hur det ligger till med den blå/grå färgen hos Fransk bulldog?

En kompis till mig har fått en dålig ide nu när de ska köpa hund och jag försöker avleda bäst jag kan :banghead:

Valp som har färgen "blå fawn skäck" (musgrå??) och där båda föräldrarna ska vara blå enligt uppgift.

Visst är den blå färgen kopplad till sjukdomar?
Blå är icke gk färg och är valpen blå fawn så borde en av föräldrarna vara fawn,sen är dom oftast inte renrasiga heller.
 
Det kostar minst 2 valpar till vet,men det kan kanske bli ett bröst :idea::D

En tutte tills vidare, :D

Hörrni appropå oseriös avel.. Någon som har koll på hur det ligger till med den blå/grå färgen hos Fransk bulldog?

En kompis till mig har fått en dålig ide nu när de ska köpa hund och jag försöker avleda bäst jag kan :banghead:

Valp som har färgen "blå fawn skäck" (musgrå??) och där båda föräldrarna ska vara blå enligt uppgift.

Visst är den blå färgen kopplad till sjukdomar?

Helt korrekt:

"
ALL ABOUT BLUE frenchies!

BLUE is Mouse and is not allowed-produces yellow or green eyed dogs which can develop blindness. The Blue/Mouse color produces dogs with Follicular dysplasia -gradual hair loss starting as young age causing dry scaly skin susceptible to bacterial infections. No cure and condition becomes increasingly worse. Blue should not be registered as Fawn on AKC registration and is rare because breeders should NOT try to breed it. Just because your BLUE puppy with yellow eyes can see now and has good skin doesn't mean it won't loose its sight and develop allergy skin problems later."

http://www.maximefrenchbulldogs.com/French Bulldog colors.htm

På svenska, så kan blå ("mouse", alltså musgrå) leda till blindhet och något som kallas "follicular dysplasia", alltså hunden tappar pälsen, som kan leda till hudproblem, såsom ökad risk för bakterieinfektioner i huden och allergier. Alltså INGET man ska avla på öht. Det är pengatjäneri på "coola färger" helt enkelt, :rage: (ses även med albino, "pink") Är detta i Sverige aveln för kullen sker så bör det enligt mig anmälas, för aveln leder till lidande hos djuren: https://www.jordbruksverket.se/amne...katter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html
 
Senast ändrad:
Blå är icke gk färg och är valpen blå fawn så borde en av föräldrarna vara fawn,sen är dom oftast inte renrasiga heller.
Det är säljaren som kallar det "blå fawn skäck" och säger att den är renrasig men oregistrerad pga färgen, och att föräldrarna också är blåa.

Jag försöker avråda min vän, den kostar liksom 18 000 kr och känns lite allmänt oroväckande på olika sätt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 069
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 032
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 461
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp