Oseriös avel, fortsättning.

Aussieuppfödare som anser att rasen passar (och ska passa) perfekt som enbart familje/sällskapshund....

Varför i helvete väljer man att föda upp en bruksras enbart för att urvattna den totalt! Men tyvärr finns det ju en marknad för det eftersom så många bara vill åt utseendet och skiter totalt vad som finns inuti hunden.

Hatar att aussies anses vara så söta så alla förälskar sig i utseendet....
 
Aussieuppfödare som anser att rasen passar (och ska passa) perfekt som enbart familje/sällskapshund....

Varför i helvete väljer man att föda upp en bruksras enbart för att urvattna den totalt! Men tyvärr finns det ju en marknad för det eftersom så många bara vill åt utseendet och skiter totalt vad som finns inuti hunden.

Hatar att aussies anses vara så söta så alla förälskar sig i utseendet....
Eller BC-uppfödaren som skrev till en valpspekulant (fritt citerat) "Flytta runt på lite djur kan man ju lära vilken hund som helst, så jag tittar mycket mer på MH, lek och bruksmeriter när jag väljer avelsdjur".

:up:

Hon har bla använt en hane som då var under 2 år, med kullsyskon som var avlivad pga ep. Men han hade fin färg! :wtf:

(Ang diskussionen i slutet på förra tråden så står det tydligt i vår RAS att hundar som lämnat ep i två olika kombinationer omedelbart ska tas ur avel. Och hanar ska inte ha fler än 50 avkommor...)
 
Eller BC-uppfödaren som skrev till en valpspekulant (fritt citerat) "Flytta runt på lite djur kan man ju lära vilken hund som helst, så jag tittar mycket mer på MH, lek och bruksmeriter när jag väljer avelsdjur".

:up:

Hon har bla använt en hane som då var under 2 år, med kullsyskon som var avlivad pga ep. Men han hade fin färg! :wtf:

(Ang diskussionen i slutet på förra tråden så står det tydligt i vår RAS att hundar som lämnat ep i två olika kombinationer omedelbart ska tas ur avel. Och hanar ska inte ha fler än 50 avkommor...)

Fråga: Är det vanligt att man gör MH eller bph på bc?
 
(Ang diskussionen i slutet på förra tråden så står det tydligt i vår RAS att hundar som lämnat ep i två olika kombinationer omedelbart ska tas ur avel. Och hanar ska inte ha fler än 50 avkommor...)

Vad gör Svak åt de hanhundsägare som matadoravlar då? De flesta rasklubbar gör ju noll och inget åt matadoravel tyvärr.

Rekommendationer är ju ju just bara det och tämligen tandlösa dessvärre.
 
Eller BC-uppfödaren som skrev till en valpspekulant (fritt citerat) "Flytta runt på lite djur kan man ju lära vilken hund som helst, så jag tittar mycket mer på MH, lek och bruksmeriter när jag väljer avelsdjur".

:up:

Hon har bla använt en hane som då var under 2 år, med kullsyskon som var avlivad pga ep. Men han hade fin färg! :wtf:

(Ang diskussionen i slutet på förra tråden så står det tydligt i vår RAS att hundar som lämnat ep i två olika kombinationer omedelbart ska tas ur avel. Och hanar ska inte ha fler än 50 avkommor...)


:arghh::arghh::arghh:

Flera aussieuppfödare anser det vara fullgod aktivering av en brukshund med långa promenader, leta torrfoder i trädgården och kanske nått viltspår då och då.... för det är ju så SKÖNT att ha hundar från HARMONISKA linjer istället för de där jobbiga EXTREMT arbetsavlade (skrivet av aussieuppfödare i en diskussion.... :meh:)
 
Eftersom många används i bruks, ja. Det är dock inget om rasklubben uppmuntrar eller ser något värde i, och jag håller helt med.

Ja förlåt, syftade såklart till de som främst används för vallning och alltså inte bruksarna. Varför menar du att det inte finns något värde i det?
 
:arghh::arghh::arghh:

Flera aussieuppfödare anser det vara fullgod aktivering av en brukshund med långa promenader, leta torrfoder i trädgården och kanske nått viltspår då och då.... för det är ju så SKÖNT att ha hundar från HARMONISKA linjer istället för de där jobbiga EXTREMT arbetsavlade (skrivet av aussieuppfödare i en diskussion.... :meh:)
Jag är så fascinerad av att folk tror att "lite mindre vallning/energi" betyder = lättare att träna och jobba med. Som att det skulle bli lättare att lära sig läsa om man bara såg med ett öga...
 
Ja förlåt, syftade såklart till de som främst används för vallning och alltså inte bruksarna. Varför menar du att det inte finns något värde i det?
Nej, vallhundarna går ytterst sällan MH/BPH. Det finns inget värde i det sett till våra avelsmål. Det som tittas på är helt enkelt inte viktigt och säger inget om de egenskaper vi lägger vikt vid.
 
Misstänkte att de är precis som de allra flesta rasklubbar, vilket är förjäkla synd :down:
Om de agerar eller inte beror helt på vems hund det handlar om ;) Det tog inte lång tid efter att en impopulär uppfödare tagit VP med en väldigt ung hund, innan SVaK satte en minimiålder på 12 månader för VP . Samtidigt som de är skitimponerade av Knives Fibula som gick NN vid typ 10 månaders ålder. Vadå dubbelmoral?
 
Nej, vallhundarna går ytterst sällan MH/BPH. Det finns inget värde i det sett till våra avelsmål. Det som tittas på är helt enkelt inte viktigt och säger inget om de egenskaper vi lägger vikt vid.

Någon nytta borde det väl finnas? Eventuella ljudrädslor och problem med avreaktioner är väl intressand för alla hundar oavsett om de är för arbete eller bara sällskap?
 
Aussieuppfödare som anser att rasen passar (och ska passa) perfekt som enbart familje/sällskapshund....

Varför i helvete väljer man att föda upp en bruksras enbart för att urvattna den totalt! Men tyvärr finns det ju en marknad för det eftersom så många bara vill åt utseendet och skiter totalt vad som finns inuti hunden.

Hatar att aussies anses vara så söta så alla förälskar sig i utseendet....
Tyvärr är de ju faktiskt väldigt "söta"....

/Skogaliten som är fd Aussieägare, till en omplacering med en hel del i bagaget...
 
Tyvärr är de ju faktiskt väldigt "söta"....

/Skogaliten som är fd Aussieägare, till en omplacering med en hel del i bagaget...

Ja, tyvärr alldeles för söta för sitt eget bästa. Det är ju sällan de som vill ha aussie skulle kunna tänka sig att skaffa sig ex en bruksavlad rottweiler, schäfer eller riesen eftersom de tror att det skulle vara för krävande. Men en aussie, en bruksras med ursprung i vall och vakt, det går bra det....
 
Aussieuppfödare som anser att rasen passar (och ska passa) perfekt som enbart familje/sällskapshund....

Varför i helvete väljer man att föda upp en bruksras enbart för att urvattna den totalt! Men tyvärr finns det ju en marknad för det eftersom så många bara vill åt utseendet och skiter totalt vad som finns inuti hunden.

Hatar att aussies anses vara så söta så alla förälskar sig i utseendet....
Har sett dobermannuppf skriva att hunden är tävlad i rally som en merit och bevis för att den är en bra brukshund..
Inget ont om sporten, men jag har högre krav än så för merit på brukshund. Ser liksom inte heller IPO 1 som merit så.

Nu ligger det en planerad parning ute med två föräldrar som har sämre lek än genomsnittet med, men uppfödare säger att de ska bli "Bli positiva och arbetsglada hundar." Ingen av föräldrarna har mer än vänstervarv och MH som merit.
Kan folk sluta urvattna våra bruksraser för att de antingen är söta eller häftiga? :cry:
 
Har sett dobermannuppf skriva att hunden är tävlad i rally som en merit och bevis för att den är en bra brukshund..
Inget ont om sporten, men jag har högre krav än så för merit på brukshund. Ser liksom inte heller IPO 1 som merit så.

Nu ligger det en planerad parning ute med två föräldrar som har sämre lek än genomsnittet med, men uppfödare säger att de ska bli "Bli positiva och arbetsglada hundar." Ingen av föräldrarna har mer än vänstervarv och MH som merit.
Kan folk sluta urvattna våra bruksraser för att de antingen är söta eller häftiga? :cry:
Väldigt vanligt hos aussien med.. Genomfört MH, utställningsresultat, någon rallymerit och så kanske ett godkänt doftprov i NW så är hunden "välmeriterad" :banghead:

Tycker det är så himla tråkigt att folk ska förstöra bruksraserna. De vill ha en Ferrari för utseendet, men borde egentligen ha en Volvo.. Eller en skottkärra :cautious:
 
Någon nytta borde det väl finnas? Eventuella ljudrädslor och problem med avreaktioner är väl intressand för alla hundar oavsett om de är för arbete eller bara sällskap?
Den lilla information från ett MH som kan vara värd att ha med sig i eventuell avelsutvärdering framkommer väldigt snabbt i en arbetande hunds vardag. Hundar som är rädda för ljud och obehag, inte kan avreagera eller lägger av vid överraskning är helt oanvändbara. Problemet är att det idag avlas på en hel del hundar som bara används till konstgjorda arbeten, och det säger inte så mycket. Personligen skulle jag aldrig avla på en sån.

Min kull som enbart är selekterad på arbetsförmåga med djur, leker redan fasen så mycket "bättre" och många gånger mer stabila och trygga än flera valpar från brukshundar (bc) med fiiiina MHn. Jag kan absolut se att MH fyller en funktion i raser som "jobbar"med sportsituationer där alla faktorer går att styra. Tycker däremot att det är helt bortkastat för min ras.
 
Ett argument mot MH som presenteras i min ras är att vi för allt i världen inte vill att det ska användas som en avelsmerit som folk ser till och använder trots mediokra arbetsprestationer. Tyvärr är vi redan där där folk parar med hanar som är helt oanvändbara i verkligheten men som "har såååå fin leeeeek" på sitt MH....
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
604
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
575
· Visningar
48 405
Senast: dobbis
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp