Oseriös avel, fortsättning.

Ja, tyvärr alldeles för söta för sitt eget bästa. Det är ju sällan de som vill ha aussie skulle kunna tänka sig att skaffa sig ex en bruksavlad rottweiler, schäfer eller riesen eftersom de tror att det skulle vara för krävande. Men en aussie, en bruksras med ursprung i vall och vakt, det går bra det....
Ja jag hade utseendetmässigt tagit både rottis och schäfer långt före aussie och riesen :D
 
Jag brukar ju säga att oseriösa uppfödare och oseriösa köpare går lite hand i hand.
I kväll hittade jag en annons på en schäfer från en viss...farm. En rätt oseriös annons.
Man skiver bla "Vacc/HD/AD.
Vad man utelämnar är att hunden har HD C, liksom alla röntgade utom en i kullen.
Man utelämnar också att inget MH finns.

Sen fläskar man till med:
Xx passar bra till bruks och spår och har redan vunnit flera meriterande priser"

Enligt avelsdata har hunden blivit ställd tre gånger. Ett G, ett V och ett E.
Om det är många vette katten om jag vill påstå. Några arbetsmeriter finns inte öht.

Mamman till denna hund kommer ur en kull på 7 st med en usel ledstatistik.
3 st: B
2 st: C
1st: D
1st :E

Undra hur bra en hund från sån här avel håller för bruks?
Och vad är meriterande priser?
 
Jag brukar ju säga att oseriösa uppfödare och oseriösa köpare går lite hand i hand.
I kväll hittade jag en annons på en schäfer från en viss...farm. En rätt oseriös annons.
Man skiver bla "Vacc/HD/AD.
Vad man utelämnar är att hunden har HD C, liksom alla röntgade utom en i kullen.
Man utelämnar också att inget MH finns.

Sen fläskar man till med:
Xx passar bra till bruks och spår och har redan vunnit flera meriterande priser"

Enligt avelsdata har hunden blivit ställd tre gånger. Ett G, ett V och ett E.
Om det är många vette katten om jag vill påstå. Några arbetsmeriter finns inte öht.

Mamman till denna hund kommer ur en kull på 7 st med en usel ledstatistik.
3 st: B
2 st: C
1st: D
1st :E

Undra hur bra en hund från sån här avel håller för bruks?
Och vad är meriterande priser?

Hunden orkar ju faktiskt springa runt i trav i utställningsringen. Det är jobbigt har jag hört.
Förstår dock inte riktigt hur människorna orkar när det är så jobbigt för hundarna.

Även mina småpluttar har ju bra mycket mera ork än en människa..
 
Hunden orkar ju faktiskt springa runt i trav i utställningsringen. Det är jobbigt har jag hört.
Förstår dock inte riktigt hur människorna orkar när det är så jobbigt för hundarna.

Även mina småpluttar har ju bra mycket mera ork än en människa..

Det som stör mig mest med annonsen är att man skriver att hunden vunnit flera priser och ger sken av att den är välmeriterad.
Nu kan inte jag ett smack om utställning men jag tror inte man vinner på ett Good?

Att man sen skriver att den är röntgad och utelämnar att den har anmärkning på höfterna samt att den trots att den är över två år inte har MH när man i annonsen säljer den till bruks och utställning är ruttet.
 
Det som stör mig mest med annonsen är att man skriver att hunden vunnit flera priser och ger sken av att den är välmeriterad.
Nu kan inte jag ett smack om utställning men jag tror inte man vinner på ett Good?

Att man sen skriver att den är röntgad och utelämnar att den har anmärkning på höfterna samt att den trots att den är över två år inte har MH när man i annonsen säljer den till bruks och utställning är ruttet.

Väldigt ruttet. Sett flera liknande från e-folk. Att man vänder och vrider på orden så det ska låta bättre.
"Föräldrarna är röntgade". Har jag också sett. Som om det vore en merit. Det är ett KRAV.
 
Det som stör mig mest med annonsen är att man skriver att hunden vunnit flera priser och ger sken av att den är välmeriterad.
Nu kan inte jag ett smack om utställning men jag tror inte man vinner på ett Good?

Att man sen skriver att den är röntgad och utelämnar att den har anmärkning på höfterna samt att den trots att den är över två år inte har MH när man i annonsen säljer den till bruks och utställning är ruttet.

Sånt där är den värsta sortens falsk marknadsföring, när man skriver ut bara halva sanningen men utelämnar det sämsta för att få det att låta mycket bättre än det är.... Tyvärr lurar det ju alltid någon som inte vet med sig att man själv måste göra efterforskningar och inte bara blint tro på säljarens ord...
 
"Mamma kleiner munsterländer/ australian shepherd.
Pappa schäfer/ cocker spaniel." :eek::nailbiting:
10 000 för oreggade aussies..
Australian shepherd/boxer......
"Deras mor är främst bordercollie, med en touch av tervuren.
Pappa är bordercollie 50% & australien shepherd 50%."
15 000 för en "cavapoo"

:banghead:
 
Det som stör mig mest med annonsen är att man skriver att hunden vunnit flera priser och ger sken av att den är välmeriterad.
Nu kan inte jag ett smack om utställning men jag tror inte man vinner på ett Good?
Nu är det visserligen lite olika inom olika raser, men "good" brukar ges till de salukis som domaren tycker är fula eller som är så rädda att det bara precis går att hantera dem :p
 
Väldigt ruttet. Sett flera liknande från e-folk. Att man vänder och vrider på orden så det ska låta bättre.
"Föräldrarna är röntgade". Har jag också sett. Som om det vore en merit. Det är ett KRAV.

Något som JÄTTEMÅNGA, tom av de "stora" E-avlarna skriver i sina annoner är att valparna är efter HD-fria och mentaltestade föräldrar.
Ja...det är KRAV på detta så varför ens skriva något som är uppenbart?
Tyvärr är många av köparna så otroligt dåligt insatta att de vet inte ens att det är ett krav. Och vad statistik och MH-protokoll säger så förstår det inget av det.
 
Hunden orkar ju faktiskt springa runt i trav i utställningsringen. Det är jobbigt har jag hört.
Förstår dock inte riktigt hur människorna orkar när det är så jobbigt för hundarna.

Även mina småpluttar har ju bra mycket mera ork än en människa..

Det ÄR jobbigt för vissa. Jag hade ett par schäfrar i ringen sist jag dömde inoff som jag ärligt upplevde hade det jobbigt att ta sig runt i vettig hastighet. Blir så när man går på sina hasor och inte bara tassarna och hela bakstället ser ihopknycklat ut.. :( Så att ja för vissa är det nog rekord att de klarade ett varv..

Good är ju för övrigt kasst. Bortsett från vissa hyfsat sällsynta domare som använder hela skalan så verkar majoriteten reservera good för riktigt dåliga exemplar.
 
Något som JÄTTEMÅNGA, tom av de "stora" E-avlarna skriver i sina annoner är att valparna är efter HD-fria och mentaltestade föräldrar.
Ja...det är KRAV på detta så varför ens skriva något som är uppenbart?
Tyvärr är många av köparna så otroligt dåligt insatta att de vet inte ens att det är ett krav. Och vad statistik och MH-protokoll säger så förstår det inget av det.

Likadant med MH. MH och röntgen på föräldrarna är ju inga meriter. Det är kraaav. Har lust att skriva det med stora bokstäver nästa gång man ser en sådan annons på FB.
Fult är det. Att låtsas som att man gjort något speciellt när man bara gjort vad som krävs för att djuren inte ska räknas som blandraser :banghead:
 
Det ÄR jobbigt för vissa. Jag hade ett par schäfrar i ringen sist jag dömde inoff som jag ärligt upplevde hade det jobbigt att ta sig runt i vettig hastighet. Blir så när man går på sina hasor och inte bara tassarna och hela bakstället ser ihopknycklat ut.. :( Så att ja för vissa är det nog rekord att de klarade ett varv..

Good är ju för övrigt kasst. Bortsett från vissa hyfsat sällsynta domare som använder hela skalan så verkar majoriteten reservera good för riktigt dåliga exemplar.

Ja. Det är ju tyvärr det. Jobbigt för dom. Men e-folket försöker få det att låta som att det är ngt normalt. Det är så långt. Fattar inte hur de menar att en människa ska klara det och inte ramla ihop av utmattning om en brukshund blir så trött :banghead: :wtf:
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
604
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
48 543
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp