Oseriös avel, fortsättning.

Schäfer för omplacering. Man stoltserar med stamtavla och röntgenresultat samt många bilder. Av någon anledning skriver man ut att hunden inte är L-testad (de flesta är inte det) men man utelämnar det här MHt.
Han kommer aldrig komma i närhet av ett L-test heller :meh:
vO1LdAL.png
 
Schäfer för omplacering. Man stoltserar med stamtavla och röntgenresultat samt många bilder. Av någon anledning skriver man ut att hunden inte är L-testad (de flesta är inte det) men man utelämnar det här MHt.
Han kommer aldrig komma i närhet av ett L-test heller :meh:
vO1LdAL.png

Helt OT men för en okunnig, kan du förklara lite kort vad det där diagrammet (?) innebär?
 
Schäfer för omplacering. Man stoltserar med stamtavla och röntgenresultat samt många bilder. Av någon anledning skriver man ut att hunden inte är L-testad (de flesta är inte det) men man utelämnar det här MHt.
Han kommer aldrig komma i närhet av ett L-test heller :meh:
vO1LdAL.png

Var det beskrivaren som bröt?! Annars var min spontana tanke att det kunde handla om att man upptäckte att hunden inte mådde bra eller liknande...iofs borde man ju skriva om detta då just för att undvika spekulationer.
 
Var det beskrivaren som bröt?! Annars var min spontana tanke att det kunde handla om att man upptäckte att hunden inte mådde bra eller liknande...iofs borde man ju skriva om detta då just för att undvika spekulationer.

Ägaren bröt. Men det ser inte så lysande ut för syskonen heller
Utöver dessa två så har även 2 st 4 på skott.
R8kSyLD.png

8YlWYJy.jpg
 
Helt OT men för en okunnig, kan du förklara lite kort vad det där diagrammet (?) innebär?
De "svarta" fältet betyder att hunden inte utfört momentet.
Det gröna fältet är hundens deltagande.
Den röda linjen är rasmedel.
 
Ägaren bröt. Men det ser inte så lysande ut för syskonen heller
Utöver dessa två så har även 2 st 4 på skott.
R8kSyLD.png

8YlWYJy.jpg

Nä, det var ju verkligen inte imponerande. Just skott brukar ju inte vara något som helst problem för schäfer, tror rasmedlet ligger på 1,2 eller nåt.
 
Men jösses vilken kull... E-schäfer? :devil:

Enligt annonsören 100% Tyska brukslinjer. Jag känner inte igen namen i stamtavlan och det är mest en massa svart päls (långhårig) så det är svårt att se hur den är konstuerad. Men intresset är jättestort över denna "svara skönhet". Inte en kotte har frågat om MH i kommentarerna :cool:
 
Aha! Då fattar jag iallafall lite. Och ju längre ut, desto mer/starkare reaktion, visst är det nåt sånt?

Ja precis. Skalan är 1 till 5. 1 är svag reaktion och 5 stark.
På vissa ställen vill man ju ha en stark reaktion, tex i kampen, nyfikenheten, leken. Medans på skott, agression, rädsla så vill man ha låg.
Hunden får bli rädd i ett moment, det är helt ok bara den kan släppa rädslan snabbt och gå fram till "problemet".
 

Den här hunden har uppenbarligen stora problem i hanteringen. Det framgår tydligare när man läser vilka rutor beskrivaren kryssat i.

I mitt tycke ganska viktig info vid omplacering.
Det är uppfödaren som annonserar.
Det står också att hunden mår bäst av att jobba. Den här är nog inte så lätt att jobba med.
 
Den här hunden har uppenbarligen stora problem i hanteringen. Det framgår tydligare när man läser vilka rutor beskrivaren kryssat i.

I mitt tycke ganska viktig info vid omplacering.
Det är uppfödaren som annonserar.
Det står också att hunden mår bäst av att jobba. Den här är nog inte så lätt att jobba med.
Då är det bara att hoppas på att den som är intresserad av hunden tar den på prov innan köp och hinner upptäcka hur mycket problem som finns, så att det inte är någon som "spontanköper" och sedan får en jäkla massa problem som hade kunnat undvikas :(
 
Mandlarna?

Inget jag kikar/kikat på öht, men det känns som en trolig gissning baserat på det lilla jag beskådat och läst om dem när de dykt upp i nån artikel.

Jag har inte kollat på det alls men jag letade fram en bild när de skulle samla ihop fåren och nä, jag fick sannerligen inte den där wow-känslan som man brukar få när man ser en bc i en stor hage full med får...
 
Då är det bara att hoppas på att den som är intresserad av hunden tar den på prov innan köp och hinner upptäcka hur mycket problem som finns, så att det inte är någon som "spontanköper" och sedan får en jäkla massa problem som hade kunnat undvikas :(

Fast å andra sidan, uppfödaren hade nog bara otur och fick en MH-tid när kullen hade en dålig dag. Det är ju bara ett ögonblick av en hunds liv. Det blir nog inga problem :up:
 
Jag har inte kollat på det alls men jag letade fram en bild när de skulle samla ihop fåren och nä, jag fick sannerligen inte den där wow-känslan som man brukar få när man ser en bc i en stor hage full med får...
Jag hittar en där hunden ligger två meter från fåren och tittar åt ett annat håll, som om den låg platsliggning med ullstörning. "Arbetet" visades även på tv4 när det nu var det sändes...
 
Den här hunden har uppenbarligen stora problem i hanteringen. Det framgår tydligare när man läser vilka rutor beskrivaren kryssat i.

I mitt tycke ganska viktig info vid omplacering.
Det är uppfödaren som annonserar.
Det står också att hunden mår bäst av att jobba. Den här är nog inte så lätt att jobba med.

Hunden har 30 hel/och halvsyskon och resultaten skiljer sig inte särskilt mycket mellan kullarna trots olika fäder. Riktigt trist.
 
Får jag komma med en till fråga om MH? :o
Jag hittade nåt dokument med beskrivningar om hur det går till och vad för resultat som är medelvärden inom "min" ras (golden) bland de hundar som testats. Och då dök några frågor upp som känns ganska relevanta (men inte för tråden, så ursäkta OT!)

Men dels, är det vanligare inom andra raser att flera hundar gör MH? Tyckte inte det såg ut att vara så värst många goldens, så genomsnittet för rasen på MH säger väl egentligen inte så mycket om hur det egentligen är? Men MH är väl för just den hunden, men om man ska ställa det i relation till hur rasen "är", så blir det ju väldigt svårt med ett så svagt underlag?

Sedan funderar jag på hur mycket man kan förbereda sin hund inför MH. Jag utgår från att det ska visa hundens naturliga reaktioner på olika situationer. Men mycket kan man ju träna. Jag kan t.ex. alltid börja leka med min hund vid skott, be främlingar komma fram och ge godis, träna upp kamplust osv. På så sätt kan man ju "manipulera" sin hund till att få ett bra resultat, iallafall till viss del. Är det något som är okej eller ska hunden vara "rå"? Hur kan man isåfall veta om en reaktion är något hunden lärt sig eller om det är dess naturliga reaktion?

Väldigt OT och jag kanske ska ta mig samman och göra en egen tråd imorgon med alla mina frågor, för ju mer jag förstår, desto mer intresserad blir jag :)
 
Hunden har 30 hel/och halvsyskon och resultaten skiljer sig inte särskilt mycket mellan kullarna trots olika fäder. Riktigt trist.
Så du var också inne och kollade, det gjorde precis jag med;)

Pajasuppfödning! :mad:
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 279
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp