Oseriös avel, fortsättning.

Fast det kan vara stor skillnad på hur hunden reagerar på skott eller raketer. En hund kan vara rädd för skott och raketer, eller skott men inte raketer, eller raketer men inte skott. Att hunden är rädd på nyår betyder inte att den per automatik kommer få en femma på MH:t. För jakthundar är skott betingat med något positivt. Raketer, not so much (om de nu reagerar på det).
Ja? Men en mentalbeskrivning kan ju visa eventuella tendenser till ljudrädsla?
Det finns ju liksom ett samband mellan skotträdsla och jobbiga nyårsaftnar.
 
Ja? Men en mentalbeskrivning kan ju visa eventuella tendenser till ljudrädsla?
Det finns ju liksom ett samband mellan skotträdsla och jobbiga nyårsaftnar.

Det kan finnas ett samband, men det behöver inte heller göra det, eftersom skott och raketer skiljer sig åt. Det var liksom min poäng.

Och ett MH blir ju överflödigt för t ex en jakthund för att kolla eventuell skotträdsla. Vid den åldern är den ju redan testad på skott ett antal gånger och man vet redan om den duger för arbete eller ej. Ett MH gör ju ingen skillnad på så vis.
 
Men alltså, en arbetshund (jakt/vallhund) som Inte kan avreagera, som blir rädd etc sanerar ut sig själv eftersom de inte fungerar som de ska. Skotträdda jakthundar som inte kan avreagera från skott/om de fått en smäll/skada av det djur de jagar etc. duger ju ingenting till..= kasseras från jobb och avlas inte vidare på.

Det ger liksom ingenting för en del raser, ett sånt test. Det finns ingen poäng med det för de egenskaper som är viktiga och ska testas inom just rasen/raserna testas på de prov som finns för just de hundarna.

Vi får nog helt enkelt agree to disagree. :)

Jag köper inte argumentet att de saneterar ut sig själva eftersom jag sett en mängd exemplar av jakthundar fungera alldeles utmärkt i jakten, men ändå haft mentala problem i vardagen. Så nej, jag håller helt enkelt inte med.
 
Vi får nog helt enkelt agree to disagree. :)

Jag köper inte att de saneterar ut sig själva eftersom jag sett en mängd exemplar av jakthundar fungera alldeles utmärkt i jakten, men ändå haft mentala problem i vardagen. Så nej, jag håller helt enkelt inte med.
`

Tror du på riktigt att de uppfödarna hade avstått att avla på sina hundar om de hade gjort ett BHP? Att de inte redan vet med sig att deras hund inte har en bra mentalitet utanför skogen?

Tro mig, det är de fullt medvetna om, men det skiter de fullständigt i, eftersom såna som avlar på dylikt anser att hundens enda syfte är att vara en bra arbetshund och inget BHP i världen kommer att få dem att ändra åsikt.
 
`

Tror du på riktigt att de uppfödarna hade avstått att avla på sina hundar om de hade gjort ett BHP? Att de inte redan vet med sig att deras hund inte har en bra mentalitet utanför skogen?

Tro mig, det är de fullt medvetna om, men det skiter de fullständigt i, eftersom såna som avlar på dylikt anser att hundens enda syfte är att vara en bra arbetshund och inget BHP i världen kommer att få dem att ändra åsikt.
Det skulle ju åtminstone visa det för eventuella valpköpare att linjerna är skit?
Och då skulle dessa uppf kanske ha lättare att sorteras bort mer.
Utan tester har ju köparna bara uppfödarna ord att gå på?
 
Fast vallhundar, specifikt BC, skiljer sig ju en hel del mot andra "arbetande" raser. Jag ser nog @Migo s poäng där, vad ska ett BPH berätta som hen skulle ha användning för i vallningen?

Vardagen. Det är ingen beskrivning på hur hunden fungerar i arbete.

+1 på den, för så är det med de flesta drivande/skällande, ställande jakthundsraser också. Dvs det som testas säger noll och ingenting för vad hunden är skapt för, hur den ska jobba, hur den ska bete sig under arbete, vilket är det viktigaste, helt oavsett att många anser det vara ett förträffligt verktyg för alla raser oavsett vad för funktion de har.

Förlåt men nej. Verkligen nej. Den mesta tiden spenderar hunden inte när den jagar. Utan i familjen, i samhället osv.

Kan ta upp flera jakthundar som har urusel mentalitet, extremt dåliga avreaktioner, skotträdsla, social osäkerhet osv. Inget av det påverkar jakten. Bra jakthundar? Absolut. Bra hundar som mår bra i sin vardag? Nope.

Men alltså, en arbetshund (jakt/vallhund) som Inte kan avreagera, som blir rädd etc sanerar ut sig själv eftersom de inte fungerar som de ska. Skotträdda jakthundar som inte kan avreagera från skott/om de fått en smäll/skada av det djur de jagar etc. duger ju ingenting till..= kasseras från jobb och avlas inte vidare på.

Det ger liksom ingenting för en del raser, ett sånt test. Det finns ingen poäng med det för de egenskaper som är viktiga och ska testas inom just rasen/raserna testas på de prov som finns för just de hundarna.

Håller så verkligen inte med.Har träffat så många hundar som fungerar till sin arbetsuppgift pga höga drifter men egentligen har dålig mentalitet utöver det.

Ett MH eller BPH ska liksom förklara hundens mentalitet utöver arbete.
 
Nej jag missade det faktiskt inte, men tyckte du verkade fortsätta hålla med om att BC inte behöver det pga deras användningsområde?

Men alltså. Bara för den funkar i arbete så säger det ju inte hur hunden (och ffa kullen) är i övrigt. Det är ju den biten man är intresserad av.

Det ger ju även information om hur statusen i rasen är.

Jag har redan förklarat vad jag avsåg i annat inlägg, jag orkar verkligen inte upprepa mig.
 
Fick förresten det förklarat för mig i veckan att jag är orimlig som aldrig skulle köpa valp efter en hund med 5 på skott. För jag vet ju inte VARFÖR den fått 5!

Jag bara jo, antingen pga rädslereaktion eller pga att ägaren avstår skott, och anledningarna till att avstå skott är ju för att hunden antingen kommer reagera negativt pga att den blivit tagit på sig av MH't eller för att ägaren redan vet att hunden är skotträdd. Oavsett är det ju ingen hund jag vill ha valp efter.

Kan det verkligen finnas någon rimlig anledning att avstå skott på en annars skottfast hund? För det har jag hört flera gånger, de hoppade skott men den är ju skottfast i vardagen..
 
Nej, det var ju detta nedan jag svarade.

Men jag hade ju redan påpekat att jag inte menade att det var en "arbetsbeskrivning". Om du nu läst alla inlägg. Jag ser liksom inte varför jag ska upprepa mig för att du väljer att påstå något jag aldrig sagt, och som jag dessutom redan dementerat. :confused: Ska jag dementera det igen? Varför då?
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 232
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp