Oseriös avel, fortsättning.

Får jag komma med en till fråga om MH? :o
Jag hittade nåt dokument med beskrivningar om hur det går till och vad för resultat som är medelvärden inom "min" ras (golden) bland de hundar som testats. Och då dök några frågor upp som känns ganska relevanta (men inte för tråden, så ursäkta OT!)

Men dels, är det vanligare inom andra raser att flera hundar gör MH? Tyckte inte det såg ut att vara så värst många goldens, så genomsnittet för rasen på MH säger väl egentligen inte så mycket om hur det egentligen är? Men MH är väl för just den hunden, men om man ska ställa det i relation till hur rasen "är", så blir det ju väldigt svårt med ett så svagt underlag?

Sedan funderar jag på hur mycket man kan förbereda sin hund inför MH. Jag utgår från att det ska visa hundens naturliga reaktioner på olika situationer. Men mycket kan man ju träna. Jag kan t.ex. alltid börja leka med min hund vid skott, be främlingar komma fram och ge godis, träna upp kamplust osv. På så sätt kan man ju "manipulera" sin hund till att få ett bra resultat, iallafall till viss del. Är det något som är okej eller ska hunden vara "rå"? Hur kan man isåfall veta om en reaktion är något hunden lärt sig eller om det är dess naturliga reaktion?

Väldigt OT och jag kanske ska ta mig samman och göra en egen tråd imorgon med alla mina frågor, för ju mer jag förstår, desto mer intresserad blir jag :)

I min ras (schäfer) är det krav på MH på avelsdjuren. Uppfödare som föder upp brukstypen ser MH som ett avelsverktyg och försöker få sina valpköpare att beskriva sina hundar så man ser vad som nedärvs. Ca 82% beskrivs.
Tyvärr ser det inte lika dant ut hos de uppfödare som avlar för utställning. Där beskrivs bara ca 48%.

MH är anpassat för bruksraser. BPH är för alla hundar, rasrena som blandraser och för Golden är det bättre lämpat. Grundprincipen med att dokumentera egenskaper med stor arvspåverkan är den samma med båda testerna :)

Hunden ska absolut vara "grön". Därför bör den testas mellan 12-18 mån.
 
Får jag komma med en till fråga om MH? :o
Jag hittade nåt dokument med beskrivningar om hur det går till och vad för resultat som är medelvärden inom "min" ras (golden) bland de hundar som testats. Och då dök några frågor upp som känns ganska relevanta (men inte för tråden, så ursäkta OT!)

Men dels, är det vanligare inom andra raser att flera hundar gör MH? Tyckte inte det såg ut att vara så värst många goldens, så genomsnittet för rasen på MH säger väl egentligen inte så mycket om hur det egentligen är? Men MH är väl för just den hunden, men om man ska ställa det i relation till hur rasen "är", så blir det ju väldigt svårt med ett så svagt underlag?

Sedan funderar jag på hur mycket man kan förbereda sin hund inför MH. Jag utgår från att det ska visa hundens naturliga reaktioner på olika situationer. Men mycket kan man ju träna. Jag kan t.ex. alltid börja leka med min hund vid skott, be främlingar komma fram och ge godis, träna upp kamplust osv. På så sätt kan man ju "manipulera" sin hund till att få ett bra resultat, iallafall till viss del. Är det något som är okej eller ska hunden vara "rå"? Hur kan man isåfall veta om en reaktion är något hunden lärt sig eller om det är dess naturliga reaktion?

Väldigt OT och jag kanske ska ta mig samman och göra en egen tråd imorgon med alla mina frågor, för ju mer jag förstår, desto mer intresserad blir jag :)
Vi har just haft ett maraton om MH och BPH i den här tråden... Please ställ såna frågor i den tråden som handlar om MH och BPH.
 
Fast den kan ju ha skadat sig eller något, inte för jag tror det är troligt för då skulle man väl gjort om det men man vet ju inte.

Tittar man på de tre kullar som tiken fått så finns problem med det mesta i samtliga kullar. Om den skadat sig borde de väl ha gjort om det?
Det är nog mer troligt att hunden inte fixade att gå ifrån ägaren.

När vi gjorde MT med vår B-kull så var tre Tervar med. När figgen skulle gå iväg med en tik så gick hon lite tveksamt med i 6-8 meter sen fick hon panik och slängde sig bakåt. När kopplet sträcktes flippade hon helt och högg figgen i handen som höll kopplet.
Under själva hanteringsbiten när matte stod nära så accepterade tiken hanteringen och hon hälsade översvällande på ett fjäskigt och osäkert sätt.

Mycket kan hända :crazy:
 
Finns en familj i min svär-släkt som har en unghund som är korsning vorsteh, labbe, springer spaniel, setter, wachtel och lajka. Försöker undvika att prata hund med just dem av förklarliga anledningar. Får se hur det blir när den blir vuxen men just nu är den hysteri personifierad.
 
*söker halv foder till min alpha hane från XXX parningen *
*Krav: 15000 kr , samt en parning och bra kontakt med fodervärden*
En självsäker kille med extrem kropp

Kan inte låta bli att skratta åt bullyuppfödarnas formuleringar ibland :rofl:. Språket åsido kan jag väl tycka att aveln platsar i tråden då valpen ifråga är extrem piebald (helvit) vilket inte känns särskilt seriöst att avla på i en ras där det inte är ett måste (såsom t.ex. dogo argentino där alla individer är extremvita. Men där har man ju också problem med dövhet).

Gick även in på uppfödarens FB där hen lagt ut bild på en piebald-valp med ett blått öga, vilket hen påstår är "very rare". Det är ju inte särskilt ovanligt alls med blå ögon på bullhundar med mycket vitt. Sen kan man ju undra hur seriös aveln är i grunden är när extrem kropp och ögonfärg är det viktiga :cautious:.
 
*söker halv foder till min alpha hane från XXX parningen *
*Krav: 15000 kr , samt en parning och bra kontakt med fodervärden*
En självsäker kille med extrem kropp

Kan inte låta bli att skratta åt bullyuppfödarnas formuleringar ibland :rofl:. Språket åsido kan jag väl tycka att aveln platsar i tråden då valpen ifråga är extrem piebald (helvit) vilket inte känns särskilt seriöst att avla på i en ras där det inte är ett måste (såsom t.ex. dogo argentino där alla individer är extremvita. Men där har man ju också problem med dövhet).

Gick även in på uppfödarens FB där hen lagt ut bild på en piebald-valp med ett blått öga, vilket hen påstår är "very rare". Det är ju inte särskilt ovanligt alls med blå ögon på bullhundar med mycket vitt. Sen kan man ju undra hur seriös aveln är i grunden är när extrem kropp och ögonfärg är det viktiga :cautious:.
Gå in o fråga om dom är beartestade.
 
Det vet inte jag heller. Vad är det?

/skogaliten som inte har hund numera, men läser den här tråden och tycker den intressant och lärorikt, och ger många tillfällen att fördjupa mig på annat håll också...
Hörseltest hund, görs på t ex dalmatiner o vita boxrar samt en del vitaktiga amstaffs o dogo argentino (har jag för mig).
Beror delvis på var de vita fälten är någonstans.
 
*söker halv foder till min alpha hane från XXX parningen *
*Krav: 15000 kr , samt en parning och bra kontakt med fodervärden*
En självsäker kille med extrem kropp

-Klipp-

Gick även in på uppfödarens FB där hen lagt ut bild på en piebald-valp med ett blått öga, vilket hen påstår är "very rare". Det är ju inte särskilt ovanligt alls med blå ögon på bullhundar med mycket vitt. Sen kan man ju undra hur seriös aveln är i grunden är när extrem kropp och ögonfärg är det viktiga :cautious:.

Alpha-hane :D

Och det är kanske Pokémon, fast med bulldoggs? :angel:
 
"Pappa Ras: Rottweiler , cane corso ,
Mamma Ras : labrador amstaff"
Oreggade aussies för 13 000
Rottweiler/Amstaff
Collie/Border Collie/Aussie
Border Collie/Schäfer

Och flera annonser där de inte ens skriver ut raserna..
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 215
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp