Oseriös avel, fortsättning.

Vill du se en video dessa personer länkade mig när jag hoppades på för hur jag sa att franska bulldoggar som vallhundar var nonsens? :idea: (Ena är dock en engelsk bulldog och inte en fransk)



Jag hade då svarat med, "det där är väl inte någon vallning? Den springer bara efter djuren..." - "Men varför berömmer dom hunden då för ett bra arbete?"
Nu kommer jag få på nöten, men både aussieklubben och kelpieklubben hade vart skitnöjda och stolta över det där i grundfasen av utbildningen...

Fåren ser ju ut att ha det jättebra, verkligen.
 
Nu kommer jag få på nöten, men både aussieklubben och kelpieklubben hade vart skitnöjda och stolta över det där i grundfasen av utbildningen...

Fåren ser ju ut att ha det jättebra, verkligen.

Äh, så illa är väl inte kelpies? :D (Iaf. har jag sett en hel del duktigt arbetande working kelpies när vi körde vallning :o)
 
Nej, jag tänkte på AK. WK är en helt annan liga! :D

Aaah jaha, ja men en Australian Kelpie har jag inte direkt sett arbetande ute på fält. Dom är mer brukshundar i överlag än en arbetande vallhund. Det finns faktiskt en omplacering på en AK ute, som visst har vallningsanlag och därmed säljs till ett arbetande hem på en gård. Ingen har nappat och jag tror ägarna kanske inte riktigt förstår vad djurägare är ute efter egentligen när det kommer till en vallhund.

F.ö så när jag länkade just videos på BCs och WKs i både nationella vallmästerskap och intensivt arbetande med stora flockar djur på gårdar som exempel på riktig vallning, så fick man bara ett surt svar om hur man gnäller och klankar ned på bulldogs och "är aldrig nöjd med något (som handlar om bulldogs)", :confused: eeh men dom KAN inte valla för dom ÄR inte vallhundar? Det är väl inte att klanka ned på någon ras utan man bara konstaterar fakta? En BC är en urusel jakthund t.ex och det är väl inte att klanka ned på en ras heller?
 
Tur att hundarna iaf är långsamma ena och inte hinner med de stackars fåren.
Om det där är vallning så kan Hiiri (Slädhundsmix) också valla isf, om djuren hon vallar springer nog fort :angel:

Vill du se en video dessa personer länkade mig när jag hoppades på för hur jag sa att franska bulldoggar som vallhundar var nonsens? :idea: (Ena är dock en engelsk bulldog och inte en fransk)



Jag hade då svarat med, "det där är väl inte någon vallning? Den springer bara efter djuren..." - "Men varför berömmer dom hunden då för ett bra arbete?"
 
Tur att hundarna iaf är långsamma ena och inte hinner med de stackars fåren.
Om det där är vallning så kan Hiiri (Slädhundsmix) också valla isf, om djuren hon vallar springer nog fort :angel:
Klart hon kan. Jag skickade lagotton på kommando "runt" (dvs springa i en cirkel runt föremålet) när vi var getvakt för några år sen. Kunde dessutom stanna henne på kommando. Det måste väl räknas som vallning? :confused:
Dessutom, lagotto passar ju utmärkt att valla får, tänk bara - de ser likadana ut.:p
 
"Honor", "väljer en packledare", google translate? :confused: Börjar lukta lite smuggelvalp...

Och jag fick sura miner när jag sa till en fransk bulldogsuppfödare att franska bulldoggar kan inte vara vallhundar, eller tävla något i vallning. :grin:
De hade tydligen pass och var vaccinerade mot rabies och leptospiros (lr hur det nu stavas) så att de är utlandsfödda är nog rätt troligt.
Men nu hittar jag inte annonsen på varken blocket eller fb längre :/
 
Vill du se en video dessa personer länkade mig när jag hoppades på för hur jag sa att franska bulldoggar som vallhundar var nonsens? :idea: (Ena är dock en engelsk bulldog och inte en fransk)



Jag hade då svarat med, "det där är väl inte någon vallning? Den springer bara efter djuren..." - "Men varför berömmer dom hunden då för ett bra arbete?"
Första filmen - det knyter sig i magen av att höra hur hunden flåsar efter det lilla springet :cry:

Allmänt, jag kan ju inget om vallning, men för mig ser det ju precis ut som att de bara springer efter djuren. GÖR de faktiskt något "vettigt" vallningsmässigt?
 
Vill du se en video dessa personer länkade mig när jag hoppades på för hur jag sa att franska bulldoggar som vallhundar var nonsens? :idea: (Ena är dock en engelsk bulldog och inte en fransk)



Jag hade då svarat med, "det där är väl inte någon vallning? Den springer bara efter djuren..." - "Men varför berömmer dom hunden då för ett bra arbete?"

Fy, vilken djurhantering av fåren. :cry::rage:
 
Jag har en bekant på fb som istället för ... skriver ,,, hela tiden. :arghh::arghh::arghh:

Jag gör också det ibland :o

Jag ser det som "en längre paus" för att återgå till ämnet medan '...' för mig betyder mer "sluttalat om detta nu"

Naturligtvis mitt eget påhitt, har aldrig vetat om att jag skulle kunna irritera någon med det.
F.ö. för mig är ord som "en" när någon talar om sig själv eller i mitt tycke borde använt "man" och ordet "hen" sjukt irriterande... (sorry, borde byta tråd :D )
 
Jag gör också det ibland :o

Jag ser det som "en längre paus" för att återgå till ämnet medan '...' för mig betyder mer "sluttalat om detta nu"

Naturligtvis mitt eget påhitt, har aldrig vetat om att jag skulle kunna irritera någon med det.
F.ö. för mig är ord som "en" när någon talar om sig själv eller i mitt tycke borde använt "man" och ordet "hen" sjukt irriterande... (sorry, borde byta tråd :D )
Någon gång är väl ok,,, Men att använda det istället för punkt gör mig tokig,,, Jag använder ... som en "längre paus,,,
 
Första filmen - det knyter sig i magen av att höra hur hunden flåsar efter det lilla springet :cry:

Allmänt, jag kan ju inget om vallning, men för mig ser det ju precis ut som att de bara springer efter djuren. GÖR de faktiskt något "vettigt" vallningsmässigt?

Som @Migo sa, nej, hunden helt enkelt jagar/förföljer djuren, en vanlig instinkt som dom allra flesta hundar har. I princip hetsar djuren. I all ironi, samma bulldog-uppfödare var just och höll på och visar hur aktiva och agila bulldogs kan vara, och hur duktiga dom kan vara inom olika hundsporter, men i videos så ser jag hundar som flämtar och kippar efter lite springande. :confused: Att (försöka) argumentera mot dessa sorts uppfödare kan vara en rätt så omöjlig grej ibland.

Fy, vilken djurhantering av fåren. :cry::rage:

Eller hur, och fast jag berättade att jag har erfarenhet och växte upp med vallande BCs (faktiska vallhundar) och kan med lätthet säga att det där är INTE vallning utan rent springande efter djur, och att min lundehund lätt skulle göra samma sak om jag fick låta han också hetsa mot en djurflock, så var man visst bara neggo och klankade ned på bulldogs och personerna i VIDEON däremot helt och hållet visste vad dom gjorde. :angel: Hmm...
 
Som @Migo sa, nej, hunden helt enkelt jagar/förföljer djuren, en vanlig instinkt som dom allra flesta hundar har. I princip hetsar djuren. I all ironi, samma bulldog-uppfödare var just och höll på och visar hur aktiva och agila bulldogs kan vara, och hur duktiga dom kan vara inom olika hundsporter, men i videos så ser jag hundar som flämtar och kippar efter lite springande. :confused: Att (försöka) argumentera mot dessa sorts uppfödare kan vara en rätt så omöjlig grej ibland.



Eller hur, och fast jag berättade att jag har erfarenhet och växte upp med vallande BCs (faktiska vallhundar) och kan med lätthet säga att det där är INTE vallning utan rent springande efter djur, och att min lundehund lätt skulle göra samma sak om jag fick låta han också hetsa mot en djurflock, så var man visst bara neggo och klankade ned på bulldogs och personerna i VIDEON däremot helt och hållet visste vad dom gjorde. :angel: Hmm...
Jösses, en bulldog är ju egentligen avlad för att hugga och hålla fast och inte valla. :crazy:
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 137
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp