Oseriös avel, fortsättning.

Ja, för alla raser som har krav på MH har lysande statistik :rofl:
Skillnaden är väl att de dåliga hundarna ur raser som gör MH/BPH faktiskt syns i någon form av statistik till skillnad från raser som inte gör någon form av mentalbeskrivning.

Precis som HD röntgen eller andra saker som centralregistreras.

Inget test är perfekt, men det är bättre än inget.
 
Skillnaden är väl att de dåliga hundarna ur raser som gör MH/BPH faktiskt syns i någon form av statistik till skillnad från raser som inte gör någon form av mentalbeskrivning.

Vilket inte gör nån som helst skillnad ändå eftersom de som köper såna prestationsavlade hundar gör det för att de vill ha en arbetshund i första hand. Det är som @Migo skriver större risk att skit går i avel och marknadsförs med att de gjort MH/BHP och köps av helt fel folk för rasen, vilket vore förödande på sikt.
 
Inte på grund av att de vallar, utan för att allt detta framkommer i vardagen och arbetet. Att åka till en brukshundsklubb är ungefär lika främmande för mig som att gå på bal, och mitt förtroende för MHts användbarhet för min ras är NOLL. Det enda jag tror skulle hända är att ytterligare fler kassa vallhundar skulle gå i avel för att de råkar ha etta på skott eller inte ta omtag i sin jävla trasa vid leken.

Förstår ni inte att det är två helt skilda världar, och att det inte betyder att vi kan avla på rädda hundar?

Jag har träffat flertalet med BCs som fungerar bra i arbete på gården men är nervösa i nya miljöer och skotträdda.. Så nej, jag tror inte att bara vallegenskaper räcker. Det är så höga drifter man pysslar med då att mycket kan maskeras som visar sig i mer neutrala situationer.
 
Ingår även i jaktprov.

De som inte prestationsavlar på det viset, som man gör med vallhundar och vissa jakthundstyper kommer aldrig någonsin att förstå varför MH och BHP inte ger speciellt mycket för dessa raser eller varför det inte kommer att påverka vare sig avelsarbete eller vad köparna tittar på.

Ska säga det till mina vänner och bekanta som står med hundar som inte fungerar i vardagen men som jagar bra :up:
 
Jag har träffat flertalet med BCs som fungerar bra i arbete på gården men är nervösa i nya miljöer och skotträdda.. Så nej, jag tror inte att bara vallegenskaper räcker. Det är så höga drifter man pysslar med då att mycket kan maskeras som visar sig i mer neutrala situationer.
Du läser helt uppenbart inte vad jag skriver.
 
Vilket inte gör nån som helst skillnad ändå eftersom de som köper såna prestationsavlade hundar gör det för att de vill ha en arbetshund i första hand. Det är som @Migo skriver större risk att skit går i avel och marknadsförs med att de gjort MH/BHP och köps av helt fel folk för rasen, vilket vore förödande på sikt.

Men alltså, det är inte en antingen eller fråga. Det är som om folk som har sällskapshundar och ställer ut skulle säga att MH och BPH vänder sig till fel folk..

Det handlar om att hundarna ska må bra både i jakten och vardagen. Framförallt vardagen. För det är där den vistas mest.
 
Men alltså, det är inte en antingen eller fråga. Det är som om folk som har sällskapshundar och ställer ut skulle säga att MH och BPH vänder sig till fel folk..

Det handlar om att hundarna ska må bra både i jakten och vardagen. Framförallt vardagen. För det är där den vistas mest.
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Precis. Och eftersom rasens avelsmål är just arbetet som vallhund, så tycker jag man kan generalisera det till att gälla rasen.

Om man tror att en arbetshund (gäller ju som @Gnist säger även många jakthundsraser) måste gå MH för att man ska se avreaktioner och sånt, så har man inte fattat vad arbetet är.

Brukshundar är ju arbetsavlande hundar. De kan funka utmärkt i sitt arbete men ändå dras med mentala brister som kommer pga att det "finns i linjerna".
Ser inte att det är värdelöst med att ha linjernas nedärvning på papper även om hunden är kanon i arbete.
 
Jag håller helt enkelt inte med om att bra arbetsförmåga innebär att hunden är bra i vardagliga situationer. Jag har mött alldeles för många som visar motsatsen.
Jag har inte skrivit ett skit om att arbetsförmågan säger något om hur hunden är i vardagen, jag säger att det INGÅR EN MASSA MER ÄN VALLNING I EN ARBETSHUNDS VARDAG, och att det också måste fungera för att de ska betraktas som bra hundar! Ingen seriös uppfödare avlar på hundar som är rädda för folk eller ljud. En hund som är rädd för ljud kan inte jobba i en lagård, för 90% av "arbetstiden" är att slappa i en jävligt bullrig miljö!

Självklart finns det massa individer som inte är som de ska i huvudet. De enda jag vet som avlar på sånna är SBK-tomtar!
 
Brukshundar är ju arbetsavlande hundar. De kan funka utmärkt i sitt arbete men ändå dras med mentala brister som kommer pga att det "finns i linjerna".
Ser inte att det är värdelöst med att ha linjernas nedärvning på papper även om hunden är kanon i arbete.
Återigen, det är en jäääääääävla skillnad på "bruksarbete" och jakt/vallning.
 
Och tänka sig att jag endast kollar på jaktlinjer från folk som faktiskt gör något mentaltest.
Ja, det finns massa valpköpare som säger detsamma i min ras. De hade kunnat köpa Boss, för hans kennel och linjer bakåt hålls med sånt. Snacka om missanpassad hund där det dessutom avlas vidare på totalt instabila individer, "för de går fint på MH"!

Jag däremot, ber såna valpköpare tänka ett varv till och välkomnar dem att träffa mina hundar.
 
Jag har inte skrivit ett skit om att arbetsförmågan säger något om hur hunden är i vardagen, jag säger att det INGÅR EN MASSA MER ÄN VALLNING I EN ARBETSHUNDS VARDAG, och att det också måste fungera för att de ska betraktas som bra hundar! Ingen seriös uppfödare avlar på hundar som är rädda för folk eller ljud. En hund som är rädd för ljud kan inte jobba i en lagård, för 90% av "arbetstiden" är att slappa i en jävligt bullrig miljö!

Självklart finns det massa individer som inte är som de ska i huvudet. De enda jag vet som avlar på sånna är SBK-tomtar!

Alltså, även min jäkligt ljudrädda hund kan slappa i bullriga miljöer, det säger ju typ nada..
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 335
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp