Oseriös avel, fortsättning.

Hund/katt

Tillstånd krävs om du:

  • håller 10 eller fler hundar/katter äldre än 12 månader
  • föder upp 3 eller fler kullar per år

  • upplåter 3 eller fler hundar/katter per år

  • säljer hundar/katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning

  • säljer av 3 eller fler hundar/katter per år från annans uppfödning



  • förvarar och utfodrar 4 eller fler hundar/katter, t ex. hunddagis, kattpensionat och omplaceringshem
http://www.lansstyrelsen.se/Ostergo...d/djurskydd/Pages/tillstand_djurhallning.aspx



Nej gränsen är 4 kullar /år sen behöver du paragraf 16 tillstånd o kan ha så många du vill.
 
Hund/katt

Tillstånd krävs om du:

  • håller 10 eller fler hundar/katter äldre än 12 månader
  • föder upp 3 eller fler kullar per år

  • upplåter 3 eller fler hundar/katter per år

  • säljer hundar/katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning

  • säljer av 3 eller fler hundar/katter per år från annans uppfödning



  • förvarar och utfodrar 4 eller fler hundar/katter, t ex. hunddagis, kattpensionat och omplaceringshem
http://www.lansstyrelsen.se/Ostergo...d/djurskydd/Pages/tillstand_djurhallning.aspx
Fan där föll jag på den där 3e kullen igen,tänker from 4e kullen men så är det ju inte
 
Hon är ju en fantastisk arbetshund. Fast hon kan inte flytta ett enda får, och det behövs 4 personer utöver hunden för att samla en liten flock får och ta dem från betet :up: En person får springa bredvid hunden.

http://www.tv4.se/mandelmanns-gård/klipp/hunden-saffran-glänser-när-hon-får-samla-in-fåren-på-gården-3772312

Och SÅ JÄVLA MAGRA tackor, mitt i betessäsong! :mad:

Jag och morsan tittade på den där episoden, och hennes kommentar var i stil "har man en herde som inte är duktig och vet vad han/hon gör och inte tränar hunden så får man ingen vidare vallhund heller".

Och enda anledningen till att dom är så populära är nog p.ga "farm-hysterin" på TVn.
 
Kan detta ha ett samband med annonser på kuperade Dobermann valpar som diskuterats tidigare? Valp som har stamtavla från Serbien, pass från Bosnien, är rabiesvaccinerad vid fem veckors ålder och verkar ha funnits i Sverige alldeles för tidigt då den är knappt fem månader nu.
Den har med sig ett intyg på att kuperingen är gjord av medicinska skäl :arghh:

Seriöst?
 
Kan detta ha ett samband med annonser på kuperade Dobermann valpar som diskuterats tidigare? Valp som har stamtavla från Serbien, pass från Bosnien, är rabiesvaccinerad vid fem veckors ålder och verkar ha funnits i Sverige alldeles för tidigt då den är knappt fem månader nu.
Den har med sig ett intyg på att kuperingen är gjord av medicinska skäl :arghh:

Seriöst?
Inte en siffra rätt ,mer än att det inte är ovanligt att valparna föds i ett land e reggas i ett annat,jag har Ungerska uppfödarvänner som reggar i Rumänien pga av Ungerns skatteregler.
 
Kan detta ha ett samband med annonser på kuperade Dobermann valpar som diskuterats tidigare? Valp som har stamtavla från Serbien, pass från Bosnien, är rabiesvaccinerad vid fem veckors ålder och verkar ha funnits i Sverige alldeles för tidigt då den är knappt fem månader nu.
Den har med sig ett intyg på att kuperingen är gjord av medicinska skäl :arghh:

Seriöst?
PS var såg du annonsen?
 
PS var såg du annonsen?
Jag har inte sett den själv har bara för mig att det diskuterats tidigare i tråden.
Det verkar hur rörigt som helst. Uppfödaren står inte som ägare i passet, en tredje person står som ägare på kuperingsintyget.

P.S. det är anmält till jbv
 
Kul när 3 av 6 helsyskon (av de som gått MH) har 5 på skott. Det är två kullar. I ena kullen har två av tre 5 på skott. Men tiken som inte har det har ju 1 på skott så hon ska ju såklart avlas på, trots att hon även har ett icke gk mentaltest.
Hon har även en helsyster med 3 tidigare avkommor, två av tre har 5 på skott :up:

:banghead:
 
Jag har inte sett den själv har bara för mig att det diskuterats tidigare i tråden.
Det verkar hur rörigt som helst. Uppfödaren står inte som ägare i passet, en tredje person står som ägare på kuperingsintyget.

P.S. det är anmält till jbv
Det är alltid ett kaos med de där hundarna.
Man skriver att de är från listat land för att få in dem tidigare - men det är ju bara att kolla var kenneln ligger så ser man..

Just nu ligger det ute en brun dobermann från Bosnien, helkuperad som påstås säljas för att den inte har tillräckligt med jaktlust till det säljaren ska ha det till. Visar sig att hen menar kamplust.
Jag ger inte mkt för den förklaringen, att som privatperson dömma ut en hund efter 3 (!) veckor är ren bs alltså.
Garanterat importerad för att säljas..
 
Det är det jag har gjort men har sett andra få upp andra resultat (förmodligen i annat register :confused:). Finns det nån regel i SKK för hur många kullar en uppfödare får föda upp per år? Jag hade jättemycket för mig att en kennel fick ha två kullar per person som stod på kenneln. Men jag får det inte att gå ihop med de som har kenneln som en del i sitt företag och får 10+ kullar per år.
Ska du söka avkommor för ett specifikt år så behöver du skriva se*****/2015 och sen kennelnamn* så brukar det dyka upp
 
Det är alltid ett kaos med de där hundarna.
Man skriver att de är från listat land för att få in dem tidigare - men det är ju bara att kolla var kenneln ligger så ser man..

Just nu ligger det ute en brun dobermann från Bosnien, helkuperad som påstås säljas för att den inte har tillräckligt med jaktlust till det säljaren ska ha det till. Visar sig att hen menar kamplust.
Jag ger inte mkt för den förklaringen, att som privatperson dömma ut en hund efter 3 (!) veckor är ren bs alltså.
Garanterat importerad för att säljas..
Som jag sa tidigare,håller med dig.
 
Det är alltid ett kaos med de där hundarna.
Man skriver att de är från listat land för att få in dem tidigare - men det är ju bara att kolla var kenneln ligger så ser man..

Just nu ligger det ute en brun dobermann från Bosnien, helkuperad som påstås säljas för att den inte har tillräckligt med jaktlust till det säljaren ska ha det till. Visar sig att hen menar kamplust.
Jag ger inte mkt för den förklaringen, att som privatperson dömma ut en hund efter 3 (!) veckor är ren bs alltså.
Garanterat importerad för att säljas..

Man ser det aaaaaaldrig med cc (eller vad de nu är för något :meh:) heller...
 
När man parar med en hane med 80 i index....
Det krävs att tiken har 122 i index för öht komma upp i den rekommenderade miniminivån.
Poppis hane i e-aveln är det också. Har 11 kullar och har ändå inte lyckats få till en bra kull.
Kanske dags att inse att han är en usel nedärvare? :cautious:
 
13 avkommor, 4 röntgade. Första kullen 1 D, 1 C (var bara två) Andra kullen, 2 C och en avlivad pga något med höfterna men förröntgad B, 2 oröntgade. Den senaste kullen kommer förmodligen ingen att röntga i...
Jag vet inte om jag hade vågat köpa valp efter en sådan hund? Jag vet inte om jag hade valt att para med honom om det är min allra första kull som uppfödare? Hade man inte velat ha lite mer statistik innan man sätter ytterligare en kull med honom som far till världen? :crazy:
 
13 avkommor, 4 röntgade. Första kullen 1 D, 1 C (var bara två) Andra kullen, 2 C och en avlivad pga något med höfterna men förröntgad B, 2 oröntgade. Den senaste kullen kommer förmodligen ingen att röntga i...
Jag vet inte om jag hade vågat köpa valp efter en sådan hund? Jag vet inte om jag hade valt att para med honom om det är min allra första kull som uppfödare? Hade man inte velat ha lite mer statistik innan man sätter ytterligare en kull med honom som far till världen? :crazy:
Man är 2 om att göra barn ;) Eller är det med olika tikar?
 
"Med gråten i halsen skriver jag detta med att jag måste sälja min underbara lilla kille. Tyzon heter han och är född 2017-11-15 och är blandning mellan tax och pitbull. Han är otroligt bra psyke men även valp beteende. Han är grym utan koppel men behövs tränas lite på koppel men helst går han inte alls om han fick välja."

Tro jag det med den blandningen :nailbiting:
 
"Med gråten i halsen skriver jag detta med att jag måste sälja min underbara lilla kille. Tyzon heter han och är född 2017-11-15 och är blandning mellan tax och pitbull. Han är otroligt bra psyke men även valp beteende. Han är grym utan koppel men behövs tränas lite på koppel men helst går han inte alls om han fick välja."

Tro jag det med den blandningen :nailbiting:

Om han är född i mitten av November så ska han ha ett valpigt beteende. Han är ju bara 4 månader :cautious:
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 079
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp