Otäck parasit

Fiorano

Trådstartare
En vän till mig köpte en maine coon-unge för en dryg månad sen. Ganska omgående blev den riktigt kass i magen. Den bajsade endast som vatten. Till slut lyckades hon efter massa meck få till ett bajsprov och det visar förekomst av två riktigt otäcka parasiter; Tarmprotozo (Giardia sp.) och Tritrichomonas foetus, nukleinsyra påvisad. Den första av dessa kan även smitta människor och har en ganska aggresiv behandlingsprocedur med medicin som är både cancerframkallande och verkar helt livsfarlig att hantera... Dessutom med mycket osäker prognos samt att parasiten alltid komme att finnas kvar i katten.

Undrar om någon här har erfarenhet av den här parasiten och hur ni behandlade? Blev katten bra?
 
Giardia behandlas med Axilur, däremot TF har en medicin som inte är så vänlig. Jag har behandlat mina mot giardia, det var inte så bara. Men inte farlig för varken katt eller mig. TF vette 17 om jag skulle behandla faktiskt, beror nog lite på vad planen är för katten sen.
 
Ja den ena är axilur den andra behandlas med Ronidazol som inte är så himla trevligt. Tanken med katten är att den ska vara en sällskapskatt. Hade du inte behandlat och hoppats att den skulle ge med sig, det verkar vara en möjlighet (inom 6 månader till 2 år...) eller hade du tagit bort katten? Min vän är helt förtvivlad för hon har nyss fått ta bort en av de andra katterna av annan anledning :(.
 
Jag har sanerat och behandlat min uppfödning för giardia. Fick in det med en import. Jag behandlade med Axilur i 14 dagar (provade först med de rekommenderade 5 dagarna men det funkade inte) och satte katterna i sanerade rum, nybadade på näst sista behandlingsdagen. Sedan sanerade jag resten av hemmet och lät att torka ordentligt i 2 veckor. Torka är det bästa vapnet mot giardia och dess cystor. Utan fukt dör de ganska snabbt. Det är jobbigt och vad jag har förstått är TF ännu värre eftersom det verkar vanligare att katterna antingen inte svarar på behandlingen eller för att de utvecklar biverkningar så man måste avbryta behandlingen.

Eftersom kattungen är dålig skulle jag tveklös sätta in behandling. Som jag har förstått det tar ronidazol även giardia. Vill man undvika medicinering med ronidazol kan man börja med bara Axilur eftersom det har effekt mot giardian men enligt SVA även har en viss effekt mot TF. Har man tur försvinner de kliniska symptomen efter en ordentlig behandling med Axilur. Just nu lever kattungen med dubbel parasitbörda så kanske blir det bättre om den iaf blir av med giardian. Sedan kan TF läka ut av sig själv, men det tar tid och det finns inga garantier. Hade jag haft sällskapskatter och inte avelskatter hade jag nog satsat på att behandla katten så att den blir av med symptomen och hoppas på att TF läker ut spontant. Jag skulle alltså undvika ronidazol till en början, men självklart sätta in det om det behövs.
 
@Sol Tusen tack för bra svar! Använde du rekommenderad dos med 1ml/2kg axilur? Axiluren är av variant 10% och oral.
 
Ja den ena är axilur den andra behandlas med Ronidazol som inte är så himla trevligt. Tanken med katten är att den ska vara en sällskapskatt. Hade du inte behandlat och hoppats att den skulle ge med sig, det verkar vara en möjlighet (inom 6 månader till 2 år...) eller hade du tagit bort katten? Min vän är helt förtvivlad för hon har nyss fått ta bort en av de andra katterna av annan anledning :(.

Vad det verkar är Ronidazol avregg som läkemedel sedan 1994 om man får tro fass....
 
@Sol Tusen tack för bra svar! Använde du rekommenderad dos med 1ml/2kg axilur? Axiluren är av variant 10% och oral.

Jepp, till kattungarna eftersom de var små. De vuxna fick tabletter. Drog upp lite extra lösning till kattungarna eftersom inte riktigt allt gick ner... Skulle välja tablett (250 mg) och ge om kattungen väger närmare 2 kg. Det är lättare att få i dem tabletter tycker jag. Jag mosade ner tabletten i leverpastej/majonnäs/mjukost och då åt katterna glatt i sig. Lösningen kattungarna fick var tydligen inte god.
 
Är uppfödaren informerad om situationen? Har hen testat sina katter och satt in lämpliga åtgärder? Eftersom smittan troligen kommer från uppfödaren är hen skyldig att betala för medicinering och eventuell veterinärvård. Försäkringen lär väl täcka det mesta, men uppfödaren ska stå för självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av försäkringen. Ronidazol är dyr medicin så det är inte säkert att försäkringen kommer räcka till om de väljer att sätta in det.

Det är superviktigt att uppfödaren informeras så att hen inte säljer fler smittade katter.

Och jag vet att det känns hopplöst, jag har gått igenom två behandlingar och två saneringar. Jag hade kattungar som hade nya hem att flytta till, men de nya ägarna fick vänta tills kattungarna var friska. Det är jobbigt och det känns hopplöst, men det går. Har man bara en sällskapskatt har man dessutom mycket bättre förutsättningar än vi uppfödare ofta har (jag hade 7 katter när giardian slog till).

Och det är superviktigt att kattungen får i sig vätska när den har diarré. Kattungar blir snabbt uttorkade och de kan drabbas av organsvikt tämligen snabbt. Rekommendera gärna något stoppande som Pro-Kolin också. Stoppande, vätska och behandling. Jag har tyvärr sett kattungar gå under av TF hos andra uppfödare. Ofta för att man inte har förstått risken för uttorkning så kattungarna har kommit till veterinären för sent.
 
@Sol Jepp, uppfödaren är meddelad och håller på att testa alla sina djur. Hon importerade nya katten från Ungern (?) i våras och misstänker att smittan kom in med dom. Hon är verkligen helt förtvivlad och har erbjudit sig att hjälpa till att sanera osv, så hon är mycket seriös och bra :).

Min väns katt har fö börjat gå upp i vikt igen, 200 gr de senaste dagarna! Så förhoppningsvis kommer detta gå bra :).
 
@Sol Jepp, uppfödaren är meddelad och håller på att testa alla sina djur. Hon importerade nya katten från Ungern (?) i våras och misstänker att smittan kom in med dom. Hon är verkligen helt förtvivlad och har erbjudit sig att hjälpa till att sanera osv, så hon är mycket seriös och bra :).

Min väns katt har fö börjat gå upp i vikt igen, 200 gr de senaste dagarna! Så förhoppningsvis kommer detta gå bra :).

Vad skönt, hoppas det går vägen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp