otillåten hjälp

Liberg

Trådstartare
Kan ni förklara lite kort om otillåten hjälp. Jag vet ett hum om vad det betyder men är inte 100% säker. :)
 
Kan ni förklara lite kort om otillåten hjälp. Jag vet ett hum om vad det betyder men är inte 100% säker. :)

Det kanske vore en bra idé att se om det finns en kurs för grönt kort någonstans i din närhet? Där lär man sig bland annat att slå och läsa i TR, tävlingsreglementet. Svaren till många av dina frågor finns där.

Från TRI (sid. 44 & 45) :

"Moment 174 Otillåten hantering av häst

1. Allmänna regler

Bestämmelserna om otillåten hantering av häst, uppsåtlig eller av oaktsamhet, som regleras i TR I och respektive grens TR gäller inom hela tävlingsområdet.
2. Bestraffning

Ryttare som gör sig skyldig till någon form av otillåten hantering av häst eller i övrigt uppträder olämpligt mot häst, kan avstängas från vidare deltagande i klassen/klasser eller tävlingen/meetinget efter beslut av tävlingsjuryn, överdomaren eller domaren. Sådant beslut kan inte överklagas.

Ryttare eller medhjälpare som beter sig på angivet sätt kan också anmälas till Svenska Ridsportförbundet och bestraffas enligt 14 kapitlet RF:s stadgar.
3. Förbjudna åtgärder

Varje åtgärd mot häst, oavsett uppsåt eller oaktsamhet, som har karaktär av bestraffning är otillåten hantering av häst. Exempel: 3.1. Hårda slag med eller utan tillhyggen.
3.2. Ryck i tyglar eller tömmar.

3.3. Kraftiga skänkelslag.
3.4. Kraftiga drivningar med tömmar eller piska.
3.5. Sporrning.
3.6. Skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck.
3.7. Hård drivning av uttröttade hästar.
3.8. Användande av tungband.
3.9. Överdrivet användande av spö eller piska.
3.10. Bremsning.
3.11. Om hästen blöder eller har märken efter användande av sporrar eller spö/körpiska, var som helst på hästen, medför detta avstängning.
Vid mindre blödning kan grenspecifik regel gälla. Detta finns



då angivet i respektive grens TR (se TR II moment 262.3, TR III moment 391.4., TR IV moment 418, TR V moment 501.8., TR VII moment 734.5.).
4. Överdrivet användande av spö, piska eller sporrar.

Spö, piska eller sporrar får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. I körning finns piskan som ett hjälpmedel, att liknas vid en skänkel.
Det är förbjudet att använda spö, piska eller sporrar för att venti lera en ryttares humör.

Ridning med uppvinklat spö och rundslag är förbjudet. Med rundslag menas när spöhanden lyfts högre än ryttarens axel. I körning menas rundslag med att kusken har piskhanden höjd över sitt huvud och tillrättavisar eller manar på hästen.

5. Oproportionerligt ekipage

Om det i anslutning till en tävling blir aktuellt att betrakta en ryttare som för stor för sin häst/ponny ska domare, överdomare och tävlingsveterinär, om sådan finns, samråda. Är dessa överens om att så är fallet, meddelas ryttaren, minderårig tillsammans med målsman eller ansvarig person, att man funnit ryttaren vara för stor. Ryttaren informeras om att denna varning kommer att rapporteras till Svenska Ridsportförbundet."
 
Det kanske vore en bra idé att se om det finns en kurs för grönt kort någonstans i din närhet? Där lär man sig bland annat att slå och läsa i TR, tävlingsreglementet. Svaren till många av dina frågor finns där.

Från TRI (sid. 44 & 45) :

"Moment 174 Otillåten hantering av häst

1. Allmänna regler

Bestämmelserna om otillåten hantering av häst, uppsåtlig eller av oaktsamhet, som regleras i TR I och respektive grens TR gäller inom hela tävlingsområdet.
2. Bestraffning

Ryttare som gör sig skyldig till någon form av otillåten hantering av häst eller i övrigt uppträder olämpligt mot häst, kan avstängas från vidare deltagande i klassen/klasser eller tävlingen/meetinget efter beslut av tävlingsjuryn, överdomaren eller domaren. Sådant beslut kan inte överklagas.

Ryttare eller medhjälpare som beter sig på angivet sätt kan också anmälas till Svenska Ridsportförbundet och bestraffas enligt 14 kapitlet RF:s stadgar.
3. Förbjudna åtgärder

Varje åtgärd mot häst, oavsett uppsåt eller oaktsamhet, som har karaktär av bestraffning är otillåten hantering av häst. Exempel: 3.1. Hårda slag med eller utan tillhyggen.
3.2. Ryck i tyglar eller tömmar.

3.3. Kraftiga skänkelslag.
3.4. Kraftiga drivningar med tömmar eller piska.
3.5. Sporrning.
3.6. Skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck.
3.7. Hård drivning av uttröttade hästar.
3.8. Användande av tungband.
3.9. Överdrivet användande av spö eller piska.
3.10. Bremsning.
3.11. Om hästen blöder eller har märken efter användande av sporrar eller spö/körpiska, var som helst på hästen, medför detta avstängning.
Vid mindre blödning kan grenspecifik regel gälla. Detta finns



då angivet i respektive grens TR (se TR II moment 262.3, TR III moment 391.4., TR IV moment 418, TR V moment 501.8., TR VII moment 734.5.).
4. Överdrivet användande av spö, piska eller sporrar.

Spö, piska eller sporrar får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. I körning finns piskan som ett hjälpmedel, att liknas vid en skänkel.
Det är förbjudet att använda spö, piska eller sporrar för att venti lera en ryttares humör.

Ridning med uppvinklat spö och rundslag är förbjudet. Med rundslag menas när spöhanden lyfts högre än ryttarens axel. I körning menas rundslag med att kusken har piskhanden höjd över sitt huvud och tillrättavisar eller manar på hästen.

5. Oproportionerligt ekipage

Om det i anslutning till en tävling blir aktuellt att betrakta en ryttare som för stor för sin häst/ponny ska domare, överdomare och tävlingsveterinär, om sådan finns, samråda. Är dessa överens om att så är fallet, meddelas ryttaren, minderårig tillsammans med målsman eller ansvarig person, att man funnit ryttaren vara för stor. Ryttaren informeras om att denna varning kommer att rapporteras till Svenska Ridsportförbundet."
I och för sig frågade TS om "otillåten hjälp" och inte "otillåten hantering av häst".

Jag skulle definiera otillåten hjälp, som sådana hjälpredskap man inte får använda. :)
 
Ang. otillåten hjälp står det såhär i TRIII (sid. 88-89)

"Moment 387 Otillåten hjälp

1. Med otillåten hjälp menas varje praktiskt ingripande av annan (till exempel medhjälpare, funktionär eller publik) i avsikt att underlätta för ryttare eller häst oberoende av om ryttaren begärt det eller inte. Hjälp med ryttarens utrustning (till exempel sporrar

och spö) är att betrakta som otillåten hjälp. Mottagande av otillåten hjälp medför uteslutning.
Muntliga tillrop betraktas inte som otillåten hjälp.
2. Att hjälpa en uppsutten ryttare med hästens utrustning (till exempel sadling, betsling, martingal) är inte att betrakta som otillåten hjälp inte heller att ge ryttaren tappade glasögon. Tidtagningen ska inte avbrytas men ryttaren får inga fel även om ryttaren stannar sin häst för att avhjälpa problemet.

Det tillkommer domaren att avgöra om det som inträffat ska betraktas som otillåten hjälp eller inte."
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Någon som har det och har tips på vad man inte ska glömma skriva in, tänka på etc? Vi tänkte nog ta hjälp av Lexly, har pratat med en...
Svar
3
· Visningar
614
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
442
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 623
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp