Otillåten medicinering och otillåten träning

Samma substans som en lärare på Strömsholm åkte dit för. Hen friades helt. Låter i artikeln som det är samma veterinär inblandad den här gången. Skillnad på skit och pannkaka...
 
Samma substans som en lärare på Strömsholm åkte dit för. Hen friades helt. Låter i artikeln som det är samma veterinär inblandad den här gången. Skillnad på skit och pannkaka...

Ja, och synnerligen dumt av en domare att ha programridning för ekipage som hen ska döma dagen efter. Hur tänker man???
 
Jag fattar ärligt talat inte problemet. Domare får inte döma ekipage som denne regelbundet tränar. En programridning är ju ingen regelbunden träning. Olämpligt ja visst, men förstår inte hur det kan bli otillåtet?
 
Jag fattar ärligt talat inte problemet. Domare får inte döma ekipage som denne regelbundet tränar. En programridning är ju ingen regelbunden träning. Olämpligt ja visst, men förstår inte hur det kan bli otillåtet?

Programridning dagen innan tävling på tävlingsbanan för den domaren som ska döma? Hur kan det inte vara otillåtet? Du ser inte fördelen för det laget jämfört med de övriga lagen? På riktigt?
 
Klart att jag ser fördelen. Men jag kan inte se att det är otillåtet o därför har jag svårt att se att det leder till diskning.
Att det är olämpligt och inte rättvist gör det inte per automatik otillåtet i min värld. Att rida på tävlingbanan innan tävling gör ju många ekipage på hemmatävlingar utan att det skulle ses som otillåtet o programridning är inte heller nåt konstigt.

Nu gjorde de alltihop samtidigt o nära tävlingen. Det är en stor fördel med är det tillräckligt allvarligt för en diskning när det egentligen inte är otillåtet? Inte som jag läser reglementet, men det är ju Disciplinnämnden som bestämmer. Förhoppningsvis förtydligar de i TR hur de vill ha det.

Det som jag ser som ett problem är gränsdragningen. Var går gränsen för att det hade varit okej? En vecka innan, två, tre? Det är fortfarande samma domare o bana.
 
Det är liksom det som är otillåtet dvs att det laget har fått en fördel gentemot de andra Lagen.

Men jag tycker fortfarande det här med fördel är svårt. För var drar man gränsen? Inga lagtävlingar på någon av lagens hemmabanor? Så länge det inte finns exakt fastställt, som med att domare inte får träna ekipage en gång i veckan eller mer om denne dömer, så blir alla bedömningar av fördelar osv godtyckliga och subjektiva.
 
Men jag tycker fortfarande det här med fördel är svårt. För var drar man gränsen? Inga lagtävlingar på någon av lagens hemmabanor? Så länge det inte finns exakt fastställt, som med att domare inte får träna ekipage en gång i veckan eller mer om denne dömer, så blir alla bedömningar av fördelar osv godtyckliga och subjektiva.

Där drar man gränsen. Det är en väldigt stor skillnad att ha tävling på hemmaplan och att lagets medlemmar har programridning för aktuell domare på tävlingsbanan dagen innan. Jag tycker det är obegripligt att man inte förstår det?
 
Där drar man gränsen. Det är en väldigt stor skillnad att ha tävling på hemmaplan och att lagets medlemmar har programridning för aktuell domare på tävlingsbanan dagen innan. Jag tycker det är obegripligt att man inte förstår det?

Det får du lov att tycka.
 
Att rida på en iordninggjord tävlingsbana (dvs staketen är uppe) är inte tillåtet om inte arrangören har annonserat att banan är öppen för alla ekipage (och vilka tider).
I det här fallet var staketet byggt. Banan borde alltså ha varit stängd, eller öppen för träning för alla ekipage som skulle delta i tävlingen.
Något liknande hände för några år sedan också - dvs ett ponnylag red på en bana där staketet var byggt. Blev ett väldans liv (det var elit), men minns inte hur det gick.
För hemmahästar kan det vara minst lika skrämmande om det plötsligt finns staket etc på den vanliga ridbanan/ridhuset som om de kommer till en anläggning där de aldrig har varit. I det här fallet är det ju inte heller säkert att hästarna står uppstallade på anläggningen (tror inte att det står privathästar där, men de kan ha ridhuskortr).

Om jag förstår det hela rätt så är frågan med domaren inte prövad/avgjort än.
 
Att rida på en iordninggjord tävlingsbana (dvs staketen är uppe) är inte tillåtet om inte arrangören har annonserat att banan är öppen för alla ekipage (och vilka tider).
I det här fallet var staketet byggt. Banan borde alltså ha varit stängd, eller öppen för träning för alla ekipage som skulle delta i tävlingen.
Något liknande hände för några år sedan också - dvs ett ponnylag red på en bana där staketet var byggt. Blev ett väldans liv (det var elit), men minns inte hur det gick.
För hemmahästar kan det vara minst lika skrämmande om det plötsligt finns staket etc på den vanliga ridbanan/ridhuset som om de kommer till en anläggning där de aldrig har varit. I det här fallet är det ju inte heller säkert att hästarna står uppstallade på anläggningen (tror inte att det står privathästar där, men de kan ha ridhuskortr).

Om jag förstår det hela rätt så är frågan med domaren inte prövad/avgjort än.

Exakt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har sagt sitt. Den sedan en tid avstängde läraren på en riksanläggning är skyldig till...
Svar
13
· Visningar
2 269
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 540
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I går kom beskedet att en tysk EM-laghäst har testats positivt för otillåten medicinering och att det kan innebära en annan medalj för...
Svar
0
· Visningar
770
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp