Otrevliga stallägare

Simsalabim

Trådstartare
Hej
Vår stallägare är ofta arg och otrevlig. Mina vänner säger att det är vanligt. Jag har bara bott i små stall tidigare, där ägarna har varit hur trevliga som helst. Nu är det ett lite större stall.
Frågan är, är det normalt och i så fall varför?
Gäller inte bara mej utan flera har reagerat.
 
Stallägaren kanske har tröttnat på folk som bara kräver och kräver men som inte vill betala vad det faktiskt kostar? Det finns en anledning till att många slutar hyra ut sina stallplatser, de orkar helt enkelt inte med att slita för andra utan att ens få vettigt betalt för det. Många inhyrda inser inte vad det faktiskt kostar att driva ett stall utan vill helst ha allt i stort sett gratis.
 
Tja.. Folk är folk.. Vissa är otrevliga och vissa trevliga.
Jag antar att stallägare är som folk är mest? Varför skulle de vara annorlunda!?
 
Folk är olika men ibland verkar en del hamna i en ond cirkel där personen i fråga inte är medveten om hur den beter sig mot andra. Kanske man har privata bekymmer eller mår dåligt av någon orsak och blir tvär och snäsig varpå folk i omgivningen drar sig undan, snäser tillbaka och så blir det bara mer och mer otrevligt. Hände på mitt jobb då en av mina arbetskamrater tydligen hade en jobbig separation samtidigt som det var en väldigt jobbig period under en ombyggnad på arbetsplatsen. Då var det verkligen inte roligt att gå till jobbet.
Det man nog bör göra egentligen om flera upplever det som väldigt jobbigt är att lugnt och sakligt förklara hur personens uppträdande upplevs för en del är nog inte helt medvetna om hur de är mot sin omgivning. Men det är inte så lätt att verkligen göra det
 
Hej
Vår stallägare är ofta arg och otrevlig. Mina vänner säger att det är vanligt. Jag har bara bott i små stall tidigare, där ägarna har varit hur trevliga som helst. Nu är det ett lite större stall.
Frågan är, är det normalt och i så fall varför?
Gäller inte bara mej utan flera har reagerat.
För det första är det ju så att alla är olika förstås. Men om du låter bli att lyssna på andra och ger stallägaren en chans kan det ju vända till din fördel. Sedan är det väl bara att erkänna att stallägaren har gett sig in i en bransch där väldigt många har mycket lite förståelse för vilket jobb och slit det är att ha ett inackorderingsstall. Med handen på hjärtat, hur många gånger får en stallägare veta allt det som är bra som h*n gör för sina inackorderingar? Oftast är det gnället och klagomålen som dominerar, och hur glad blir man då som stallägare?
 
Stallägare tar ofta för lite betalt men det ska väl inte vara den inackorderades problem? Stallägaren behöver ju bara höja hyran. Ska jag kräva att få betala mer än vad som är uppgjort för att det är synd om stallägaren. Jag håller med om att folk är dåliga på att veta vad allt kostar, och många är gnälliga och vill ha allt gratis. Sätt ett pris för vad sakerna kostar, vill ingen betala så finns det ingen marknad. Då måste man ju byta "yrke".

Angående varför din stallägare är "sur" så är det ju svårt att veta. Du kan ju prata med henne, kanske kan du hjälpa henne med hennes problem.
.
 
Hej
Vår stallägare är ofta arg och otrevlig. Mina vänner säger att det är vanligt. Jag har bara bott i små stall tidigare, där ägarna har varit hur trevliga som helst. Nu är det ett lite större stall.
Frågan är, är det normalt och i så fall varför?
Gäller inte bara mej utan flera har reagerat.


Har du frågat henom?

Jo - jag kan väl tycka att det är fullt normalt att vara sur om du har en massa problem... Ekonomiska, fysiska, hälsomässiga, eller vad det ni kan vara. Men det ska ju helst inte gå ut över omgivningen helt hejdlöst.
 
Stallägaren kanske har tröttnat på folk som bara kräver och kräver men som inte vill betala vad det faktiskt kostar? Det finns en anledning till att många slutar hyra ut sina stallplatser, de orkar helt enkelt inte med att slita för andra utan att ens få vettigt betalt för det. Många inhyrda inser inte vad det faktiskt kostar att driva ett stall utan vill helst ha allt i stort sett gratis.
För att inte tala om hur mycket jobb som egentligen görs som ingen tänker på. DET upptäckte jag när jag jobbade i stall för nåt år sen. Då kände jag att gud va skönt att vara inackorderad.
 
Visst är det så att många faktiskt inte inser hur mycket jobb det ligger bakom att ha ett stall/inhyrda, men jag har tyvärr märkt att det finns många stallägare som tar ut rätt saftiga hyror där saker ska ingå (där det alltså är uttalat och överenskommet att de här grejerna ska ingå), som de sen inte gör, och blir sura när de inhyrda påpekar det. Har man tagit på sig att ha inhyrda kan man faktiskt inte låta sina personliga problem gå ut över de som står i stallet, eller helt enkelt strunta i saker som man kommit överens om att stallägaren ska göra mot betalning. (Jag skulle själv aldrig palla att ha inhyrda, jag skulle bli galen av det, men jag kommer heller aldrig utsätta mig själv och andra för mig som stallägare heller.)

Är det här någonting du har märkt av själv, innan de andra i stallet påpekade det? Om inte, så bilda dig en egen uppfattning om personen. Alla människor kommer inte överens, och alla människor kan inte älska varandra heller, så bara för att stallägaren och någon i stallet inte kommer överens behöver inte det innefatta alla. Men om du själv också märkt det, fråga. Personen är kanske inte ens medveten om att det är så hen uppfattas? Om det inte sker en förbättring sen, och stallägaren är jättesur, hade jag övervägt att byta stall.
 
Det är förstås svårt att svara på varför just din stallägare är sur, men jag tycker att det ibland märks tydligt att stallägare egentligen inte vill ha inackorderade men kanske måste för ekonomins skull. Jag har stått i ett stall där det var jättetydligt. Kanske lätt att bli frustrerad då.

Ofta är det annats bra att helt enkelt fråga om vederbörande stör sig på något man gjort eller gör.
 
Att vara stall ägare är INTE lätt!!

Som ngn nämnde så är det mkt jobb för lite pengar och visst vi kan höja våra priser men då blir total kostnaden för att ha en häst ännu högre och det vill iallafall inte jag som stall ägare bidra till så för min del håller jag precis de priser så det rullar runt med ett litet plus för att täcka min tid jag lägger.

Det ät otacksamt! Jag har själv accepterat alldeles för mkt och låtit inackorderade hållas men det blir bara pannkaka i slutet så det får kalla mig arg/sur men jag säger ifrån direkt om det är ngt som jag inte upplever ok i mitt stall. Passar inte detta så är det bara att leta upp ett annat stall, för handen på hjärtat så är det faktiskt i 1a hand jag som stall ägare som ska trivas

Jag hade som tidigare nämnt frågat ägaren och visat lite ödmjukhet. Blir det sedan knte bättre, nej då får du nog leta upp ngn annanstans att ha din häst! Lycka till!
 
... visst vi kan höja våra priser men då blir total kostnaden för att ha en häst ännu högre och det vill iallafall inte jag som stall ägare bidra till så för min del...

Fast att det kostar att ha häst är väl inte stallägarens problem? Lika lite som det är sadelmakarens problem att det kostar ett par tusenlappar att få sin sadel omstoppad, eller hovslagarens problem att det kostar mer på vintern för att denne måste ta betalt för broddarna. Ska en bedriva verksamhet så lär en ju också ta betalt för den tjänst som utförs, och (åtminstone i nämnda exempel) för den kompetens som erbjuds. Det är dyrt att ha häst, och visst vore det roligare om det var nästan gratis, men det är ju inte rimligt att "alla andra" ska gå på knäna för att hästägaren ska spara pengar.
 
Hej
Vår stallägare är ofta arg och otrevlig. Mina vänner säger att det är vanligt. Jag har bara bott i små stall tidigare, där ägarna har varit hur trevliga som helst. Nu är det ett lite större stall.
Frågan är, är det normalt och i så fall varför?
Gäller inte bara mej utan flera har reagerat.

I vilka situationer är stallägaren ofta arg och otrevlig?
På vilket sätt är personen otrevlig?

Där jag stod inackorderad, hade vi en jättetrevlig stallägare.
Kanske för att han och jag småpratade om ditt och datt, kanske för att jag inte klagade. Kanske för att jag inte tog saker och ting för givna, kanske för att jag frågade. Kanske för att jag inte krävde saker som inte ingick.
Eller helt enkelt för att han är en trevlig prick.
 
Undrar på vilket sätt ägaren är otrevlig?

Vet en som en del tycker är otrevlig men många som står där har nu mera haft sina hästar där i många år, jo för ägaren vet hur hon vill ha rutinerna i stallet och dom ändras INTE och försöker någon så får dom veta att passar det inte är det bara att flytta och det ihop med barsk röst som ägaren har.
 
I vilka situationer är hon otrevlig?
I vårt stall är ägarna mycket trevliga men det krävs ständiga påminnelser om stallreglerna både på tavlan och i person:

Det är itne lätt att vara stallägare och folk kräver väldigt mycket i lite större stall. Ägaren kan itne vara vän med alla.
Om det däremot är oprovocerat kan man ju fundera på vad det bror i.
Rannsaka dig själv och andra i stallet. Underlättar ni för stallägaren?
 
Jag har haft höga krav vad gäller min häst och sagt ifrån och har aldrig haft en arg och sur stallägare för det. Trots att det inte varit extremt hög hyra utan betalat det hästen kostat att ha så att säga.

Verkar här som att stallägare bara har inackorderingar för att vara snälla, dom stallägare jag har haft har faktiskt velat ha inackorderingar för att det är kul. Gården och hagarna och allt runt omkring är något som ändå används av stallägarens hästar. Jag som hästägare har inte lust att betala stallägarens gård utan betalar vad min häst kostar att ha helt enkelt. Såklart det blir dyrare dock ju lyxigare stall, det är ju ganska givet, precis som med allting annat. Och det styrs ju helt av vad folk egentligen är villiga att betala. Det finns ju alltid stall som faktiskt inte är dyra att varken driva eller ha som konkurrerar med dom lyxiga stallen. Sen får jag ju lite anta att folk inte skaffar dyrare gård än vad dom har råd med och inte är beroende av betalande inackorderingar för att få det att gå runt.

Dock detta med arga människor, sällan är ju folk sura och vresiga utan anledning. Att det skulle vara vanligt att stallägare är sura och arga håller jag inte med om. Stått i både små och stora stall och dom har alltid varit trevliga och lätta att ha att göra med. Även ifall dom vart hysteriskt trötta på vissa inackorderingar.
 
Fast att det kostar att ha häst är väl inte stallägarens problem? Lika lite som det är sadelmakarens problem att det kostar ett par tusenlappar att få sin sadel omstoppad, eller hovslagarens problem att det kostar mer på vintern för att denne måste ta betalt för broddarna. Ska en bedriva verksamhet så lär en ju också ta betalt för den tjänst som utförs, och (åtminstone i nämnda exempel) för den kompetens som erbjuds. Det är dyrt att ha häst, och visst vore det roligare om det var nästan gratis, men det är ju inte rimligt att "alla andra" ska gå på knäna för att hästägaren ska spara pengar.

Självklart är det inte stallägarens problem! Prissättningen är fri i Sverige så det är helt o hållet upp till var och en att prissätta det man har att erbjuda. I allra flesta fall tycker jag man får det man betalar för.
Jag har en annan huvudinkomst och vill kunna ge dem som vill ha en häst att mysa med eller de som vill tävla men som så många andra lever på en vanlig medellön möjligheten att faktiskt få göra det utan att det ska kosta 5000 kr i månaden o ofta mer än så.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 370
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp